ماجرای کم فروشی در جایگاههای سوخت+فیلم
رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور گفت: به هیچ وجه امکان کم فروشی در جایگاههای سوخت وجود ندارد.
آقای همایون صالحی در گفتگو با خبرنگار
گروه اقتصادی خبرگزاری صدا وسیما؛ با اشاره به انتشار ویدیویی در فضای مجازی در خصوصی کم فروشی در جایگاههای سوخت افزود: اظهارات مطرح شده در کلیپ، نشان از ناآگاهی و بی اطلاعی فرد مذکور دارد و اگر فردی کمی با نحوه کار نازلهای سوخت آشنایی داشته باشد متوجه کذب یودن اظهارات مطرح شده خواهد شد.
وی در این باره گفت: پمپهایی که در داخل مخازن جایگاههای سوخت قرار گرفته، پمپ غریق نامیده میشود و نحوه کار این پمپها به صورت رانشی است یعنی فرآورده به سمت نازل و سوخت گیری هدایت میکند و به دلیل ساختار رانشی آن امکان بازگشت سوخت را ندارد و شلنگ سوخت گیری همواره پر از فرآوردههای نفتی است و امکان وجود داشتن هوا در شیلنگها وجود ندارد.
رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور تصریح کرد: اینکه گفته شود مقداری از سوخت در شلینگ باقی مانده و هرگز به مشتری تحویل داده نمیشود کذب محض است، زیرا شیلنگها همیشه پر از فرآورده است و همواره پشت فنر سرنازل فرآورده وجود دارد که با فشار مشتری فنر آزاد شده و فراورده تحویل میشود.
صالحی در توضیح بیشتر گفت: خروجیهای نازل مجهز به سوپاپ و فنر است و در مسیر خروجی قرار گرفته است زمانی که اهرم نازل را فشار دهیم، امکان سوخت گیری فراهم خواهد شد و در صورت عدم فشار نازل سوخت گیری انجام نخواهد شد بنابراین هیچ وقت شیلنگها از فراورده خالی نمیشود.
رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور تصریح کرد: شیربرقی در داخل دیستنسر یا همان تلمبه وجود دارد و از سوی دیگر همه جایگاه داران عملیات ۱۰ روزه گزارش از میزان دریافت و فروش را به شرکت ملی پخش ارائه خواهند کرد و در صورت کسر و مازاد عملکرد دستگاهها بررسی میشود.
واکنش کانون جایگاه داران سوخت کشور درباره کم فروشی بنزین
در همین حال و درپی پخش کلیپی درباره کم فروشی بنزین در جایگاههای سوخت، کانون جایگاه داران سوخت کشور نیز ضمن تکذیب این ادعا برای تنویر افکار عمومی، اطلاعیهای صادر کرد.
در متن این اطلاعیه ضمن رد همه ادعای مطرح شده در کلیپ منتشر شده، آمده است.
- ۱- میزان (لیتراژ) عبور فرآورده از مسیر دیسپنسرها (تلمبه) پس از خروج از میتر (پیمانه گر) اندازه گیری سیال توسط پالسر (شمارشگر) به شماره اندازهای مکانیکی و الکترونیکی منتقل واز طریق نمایشگر دیجیتالی تلمبه وهمچنین نمایشگر سامانه هوشمند در معرض دید میباشد. با این توضیح؛ قطعهای که بعنوان (سه پره) توسط گزارشگر ویدیو نام برده میشودصفا" به منظور حصول اطمینان از عبور سیال وعدم وجود حباب هوا در تلمبههای خود مکش قدیمی که الکتروپمپ در داخل تلمبه قرار داشت تعبیه میشد وهیچ نقشی در کنترل میزان عبور مایع نداشت؛ کما اینکه در سیستم شناور فعلی که تمام جایگاههای کشور به آن مجهز هستند؛ با توجه به پمپاژ فرآورده از مخازن توسط پمپهای غریق (شناور) وعدم احتمال هواگرفتگی مسیر پمپاژ نیاز به نصب چنین قطعهای نبوده ومعمولا" دیسپنسرها فاقد این قطعه میباشند.
- ۲- بدون فشردن اهرم سوخت گیری خروج فراورده داخل شیلنگ از نازل امکان پذیر نبوده وبعکس بواسطه تعبیه شیر برقی داخل دیسپنسر و (چک والو) روی مخازن امکان برگشت فرآورده از مسیر وجود ندارد.
- ۳- تجهیزات جایگاهها وفرآوردههای موجود در مخازن آنها بطور مرتب ومستمر در بازدیدهای دورهای هفتگی وماهانه؛ وفصلی؛ تحت کنترل کمی وکیفی واحدهای مهندسی ونظارت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مناطق ونواحی؛ همچنین مؤسسه ملی استاندارد قرار دارد؛ در جریان این بازدیدها با دقت تمام میزان خروج فراورده با مقایسه ارقام نمایشگر تلمبه با حجم پر شده پیمانه مدرج مقیاس؛ کنترل ودر صورت وجود کمترین اختلاف نسبت به کالیبراسیون آن اقدام میگردد؛ ضمنا" کلیه تجهیزات داخل دیسپنسر اعم از میتر؛ پالسر وشماره انداز؛ همچنین در بهای بیرونی بدنه تلمبهها پلمپ میباشد وفک هریک از پلمپها فقط توسط نفرات مهندسی شرکت پخش؛ تعمیرکاران مجاز تلمبه؛ وتعمیرکاران مجاز سامانه هوشمند طی تشریفات خاص وثبت در دفاتر مخصوص میسر میباشد
- ۴-میزان ورود وخروج فرآورده در جایگاههاطبق بارنامههای حمل و شماره انداز تلمبهها بصورت روزانه در سیستم سامانه هوشمند ودفاتر کارکرد تلمبه وعملیات واحد عرضه ثبت ودرپایان هر شبانه روز (۲۴ ساعت) حسابها از طریق سامانه بسته میشود و بهمین ترتیب با تنظیم وکنترل صورتحسابهای پایان هر دهه وماهانه. هرگونه سرک یا کسری غیر متعارف فرآورده در مخازن وحتی مغایرتهای کوچک شماره اندازهای مکانیکی والکترونیکی از طریق سیستم هوشمند مشخص ومعلوم وتحت کنترل کامل بوده وامکان هرگونه سوء استفاده ودخل وتصرفی وجود ندارد.
این اطلاعیه درپایان ضمن تکذیب مجدد محتویات کلیپ موصوف آورده است: کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمائی جایگاهداران سراسر کشور بعنوان نماینده قانونی وفراگیر جامعه جایگاهداران ضمن پیگیری مجدانه موضوع حق خود را نسبت به طرح شکایت از عاملان تهیه و انتشار این کلیپ محفوظ میداند.
پس اگه با چهار لیتری بری. چهار لیتر بنزین بزنی باید داخلش یک تا دو لیتر موجود باشه
کیفیت بنزین ولنجک عالی
شما هم اگه موتور سوار بودید متوجه میشودید چطوری بنزین رو به ماشین سوارها کم میدن
دستگاه ها درسته
جایگاه مشکل ندارد
ولی تلمبه چی ها بلدن کارشون رو
بنظرتون جای سوال نیست