وزیر راه گفت: کشور در تولید انواع واگن باری به خودکفایی کامل رسیده است و بزودی در تولید واگن مسافری و لکوموتیو هم خودکفا خواهیم شد.
وی افزود: خوشبختانه شرکتهای زیادی در کشور وجود دارند که میتوانند با بهره مندی از فناوری روز دنیا، محصولات مورد نیاز صنعت ریلی را تولید داخل کنند و باید بیش از گذشته به ظرفیتهای داخلی و دانش بومی و صنعت خود توجه کنیم.
وی سال گذشته را نقطه عطفی در صنعت ریلی دانست و افزود: در سال ۱۳۹۸ ایران موفق شد نخستین بار از ریل بومی و ساخت داخل خود در شبکه ریلی کشور استفاده کند و اکنون تمام پروژههای ریلی ما در صف دریافت ریل ملی از تولید کنندگان داخلی قرار دارند.
وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: آذر ماه سال جاری نیز موفق به خودکفایی در ساخت انواع واگن باری شدیم و انواع واگن باری هم اکنون با چرخ و ترمز ملی در کشور و بدون نیاز به خارج تولید میشود و در ساخت واگنهای مسافری و پس از آن در لکوموتیو هم بزودی به خودکفایی خواهیم رسید.
وی مسیر خودکفایی را زمینه ساز شکوفایی صنعت ریلی کشورمان در سطح جهانی دانست و افزود: پس از توسعه صنعت ریلی در کشور، میتوانیم سهمی از بازارهای کشورهای دیگر را در این صنعت به خود تخصیص بدهیم.
اسلامی بهره برداری از ۸۹ پروژه ریلی را نمادی از بهسازی خطوط، کاهش توقفها و افزایش راندمان شبکه و سرعت سیر واگنهای حمل بار و مسافر دانست و گفت: ایستگاههای راه آهن هم باید بیش از گذشته آراسته و زیبا باشند و با افزایش خطوط و کارآمد سازی ناوگان که باید روزانه مورد رصد و پایش قرار گیرد، میتوانیم ضمن افزایش ایمنی و کارایی ریل، خدمات ارزنده تر، بهتر و درخور شان و مقام مردم عزیز ایران به آنها ارائه دهیم.
مراسم بهره برداری از ۸۹ پروژه راه آهن کشور به ارزش ۲۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
این طرحها شامل ۷۷ طرح در حوزه خدمات ساختمان و ایستگاهی به ارزش ۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ۱۲ طرح در حوزه فنی و زیربنایی به ارزش ۲۲۱ میلیارد تومان است.
در حوزه زیربنایی و فنی نیز ۴ طرح بازسازی و بهسازی خطوط به ارزش ۱۴۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
این طرحها شامل بازسازی خط محور بافق - زرند، بازسازی خط سوم ایستگاه ری، بازسازی خط سوخت و ترن واش ایستگاه تهران و بازسازی خط بلاک زوج ملکی ایستگاه کرج به ارزش ۱۴۵ میلیارد تومان است.
همچنین ۴ طرح احداث و تکمیل خطوط شامل فاز دوم توسعه خطوط راه آهن کرج و هشتگرد، پارکینگ دپوی تعمیر لکوموتیو مانوری ایستگاه آپرین و احداث خط جدید تخلیه و بارگیری راه آهن تپه سفید به ارزش ۳۷ میلیارد تومان نهایی شد.
علائمی کردن ایستگاه ساسان در محور بافق - زرین شهر و سه طرح تطویل خطوط ایستگاهی ایستگاههای ساسان، تنگ ۵ زاگرس و احداث خط ایستگاه و دیوار ضامن ایستگاه قارون کردستان نیز به ارزش ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان امروز با دستور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
همچنین در بخش خدمات ساختمان و ایستگاهی نیز ۷۷ طرح به ارزش ۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره برداری رسید که تامین روشنایی و مانیتورینگ تونل ریلی مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران به طول ۹ کیلومتر، اجرای سیستم دفع فاضلاب ایستگاه مشهد، مکانیزه کردن سیستم فروش و کنترل بلیت قطارهای حومه ای، احداث خط و سکوی دوم و سالن انتظار ایستگاه پرند، بازسازی سالن مسافری و محوطه ایستگاه راه آهن فهرج، احداث سکوی جدید راه آهن تهران، توسعه سرویس بهداشتی ایستگاه راه آهن زنجان، توسعه و تطویل ایستگاههای راه آهن نقاب و راه اندازی پنل خورشیدی در ایستگاه راه آهن قم از جمله طرحهای بخش خدمات ساختمانی و ایستگاهی است که به ارزش ۵۶ میلیارد تومان و با دستور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.