بدون در نظر گرفتن اینکه چه خودرویی سوار میشوید یا چند سال از عمر خودرویتان گذشته ، با یک سری روشهای ساده میتوانید از استهلاک آن جلوگیری کنید و ارزش خودرو را حفظ کنید .
نگهداری از تسمه تایم
از کار افتادن تسمه تایم اتفاق نادری است . تسمه تایم تسمه ای لاستیکی و مقاوم است که حرکات موتور را به میل بادامک منتقل میکند تا سوپاپها را به حرکت درآورد . این تسمه روی پلی میان میللنگ و میلبادامک حرکت میکند . اگرچه تسمه تایم اهمیت بالایی دارد اما لازم نیست که مرتبا تعویض شود مگر اینکه در دفترچه راهنما زمان تعویض ذکر شده باشد . اگر دفترچه راهنما زمان مشخصی را برای تعویض آن ذکر نکرده ، هر 24000 کیلومتر آن را چک کنید تا در صورت فرسودگی متوجه شوید .
برای چک کردن تسمه تایم ، یک پوشش یا سرپوش باید برداشته شود و اغلب این کار هزینه زیادی در بر دارد زیرا به شما توصیه میشود که بهتر است تسمه تایم را نیز عوض کنید . این توصیه مزخرفی است چراکه تعویض تسمه تایم ممکن است هزینه بالایی داشته باشد در حالی که برای چک کردن آن اینگونه نخواهد بود .
بسیاری از تسمه تایمها پس از 160 هزار کیلومتر هم دچار مشکل نمیشوند . هوندا اعلام کرده که تسمه تایمهای موجود در خودروهایش مادام العمر هستند ، این دستکم بدان معناست که مطمئنا میتوانید بیش از 160 هزار کیلومتر از آنها استفاده کنید .
اگر متوجه شدید که تسمه تایم ترک برداشته ، ساییده شده و یا پوسیده است آن موقع باید به فکر تعویض آن باشید . مطمئن شوید که مکانیک ، تجربه کافی در خصوص نوع خودروی شما را داشته باشد . لازم نیست که حتما سراغ مکانیکهای نمایندگی خودرو بروید ، بسیاری از مکانیکهای آزادکار با ویژگیهای انواع خودروها آشنا هستند و میتوانند به خوبی سرویسدهی کنند .
اما اگر با مکانیکی سروکار دارید که با چگونگی چک کردن تسمه تایم آشنایی ندارد ، این مکانیک به احتمال زیاد جانب احتیاط را خواهد گرفت و تسمهتایم شما را تعویض خواهد کرد ، چه لزومی داشته باشد چه نداشته باشد .
بنزین سوپر : چه زمانی و چرا ؟
آیا گهگاهی استفاده از بنزین سوپر کمک میکند موتور خودروی شما تمیز بماند ؟
شاید این پرسش برای شما عجیب به نظر برسد ، اما در واقع رانندگان زیادی هستند که گهگاهی یک باک بنزین سوپر میزنند و گمان میکنند این کار کمک میکند موتور خودرویشان دوام بیشتری پیدا کند . آنها تصور میکنند یک باک بنزین سوپر که حاوی اکتان بیشتری نسبت به بنزین معمولی است از فرسودگی موتور جلوگیری میکند . شاید صرفا هزینه بیشتر بنزین سوپر باعث میشود این افراد چنین تصوری داشته باشند . این تصورات اساسا نادرست میباشند ، با این حال گهگاه یک باک بنزین سوپر میتواند در موارد دیگری به موتور خودرو کمک کند .
در طراحی یک موتور خودرو که شامل فاکتورهایی مانند نسبت احتراق و دماى عملیاتى میشود به مسئله ای به نام درجهبندى اکتان نیز توجه میشود . شاید تصور کنید درجهبندى اکتان به بنزین مربوط میشود ، اما خود موتور نیز این درجه بندی را دارد که براساس آن کمینه سطح اکتان که موتور برای عملکرد صحیح و مناسب لازم دارد را نشان میدهد .
یک موتور کمینهای از اکتان را لازم دارد تا ریپ نزند . ریپ زدن به دلیل احتراق کنترلنشده سوخت در سیلندر اتفاق میافتد و ریپ زدنهای مکرر میتواند به موتور آسیب جدی وارد کند . درجهبندى اکتان در بنزین در واقع روشی برای نشان دادن سطح شاخصهای ضد کوبش و ضد ریپ آن است .
اگر خودروی شما مرتبا ریپ نمیزند دلیلی ندارد که به دنبال بنزینی با اکتان بالاتر باشید . سطح شاخص ضد کوبش در بنزین معمولی برای موتور خودرو کاملا مناسب میباشد .
اما با بالا رفتن سن خودرو و براساس اینکه از خودرو چگونه استفاده شده ، ممکن است هر چهار تا شش سال به بنزینی با سطح بالاتری از اکتان احتیاج پیدا کند . این مسئله به این دلیل اتفاق میافتد که رسوبات کربن در سیلندرها نسبت احتراق را افزایش میدهند و در نتیجه سطح اکتان مورد نیاز بالاتر میرود . احتمالا به یاد داشته باشید زمانی که خودرویتان نو بود ، با بنزین معمولی به خوبی کار میکرده و با گذشت زمان خودرو شروع به ریپ زدن کرده ؛ بنابراین بنزین سوپر سوختی نیست که برای خودروی جدیدتان باشد بلکه به خودروی قدیمیتان کمک میکند تا بهتر عمل کند .
البته بنزین سوپر جنبههای تجاری دیگری نیز دارد . بنزین سوپر در بیشتر موارد ، افزودنیهایی برای افزایش کیفیت دارد که در پالایشگاه به آن اضافه شده است . پالایشگاهها و تولیدکنندگان معمولا ماهیت دقیق این افزودنیها را فاش نمیکنند ، اما اغلب شامل شویندهها و دیگر حلالها میشوند که کمک میکنند کاربراتور و دیگر اجزای سیستم سوخترسانی تمیز بمانند .
چه کار کنید تا خودرویتان ارزشش را از دست ندهد
بدون در نظر گرفتن اینکه چه خودرویی سوار میشوید یا چند سال از عمر خودرویتان گذشته ، با یک سری روشهای ساده میتوانید از استهلاک آن جلوگیری کنید و ارزش خودرو را حفظ کنید .
در نهایت بیشتر ما خودرویمان را یا میفروشیم ، یا تاخت میزنیم و یا اگر کرایهای باشد آن را پس میدهیم . در تمام این موارد برای برآورد ارزش خودرو عواملی مانند وضعیت خودرو ، سن خودرو و مسافت طی شده با آن را مد نظر قرار میدهند . برخی از این عوامل را نمیشود کاری کرد اما میتوان اقدامات موثر دیگری انجام داد .
در کتاب مرجع کلی ، نویسنده کتاب چارلی ووگنهایم توصیههای سادهای برای حفظ ارزش خودروها دارد . " اگر مصرفکننده کمی زمان و دقت برای خودرویش صرف کند ، براساس نوع و مدل خودرو ، میتواند تا 1000 دلار در قیمت فروش خودرو تغییر ایجاد کند . " در اینجا به تعدادی از این موارد ساده اشاره میکنیم که میتوانید از همین امروز به کار گیرید .
1- وضعیت درونی و بیرونی خودرو
یکی از عوامل اصلی در تعیین ارزش خودرو وضعیت درونی و بیرونی آن است .
2- پارک کردن خودرو
3- تاریخچه نگهداری و تعمیرات