نقاشی بچهها هر چقدر هم کج و کوله و غیرمعمول باشد، به ابتکار اعضای این گروه سه بعدی میشود و تبدیل به عروسک؛ آنها در کارشان بی رقیبند و در ساخت عروسکهای غیرمعمول، حرفهای شده اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گندم و برکه با دیدن بستههایی که به اسم آنها به در خانه شان رسیده غافل گیر شده اند. مادر از ماجرا خبر دارد. به دختر کوچولوهایش کمک میکند تا بستههای پستی را باز کنند. گندمِ ۵ ساله بسته خودش را که باز میکند هیجان زده رو به مادر میگوید: ” واااای! این که نقاشی خودمه! مگه میشه؟ اصلا باورم نمیشه! “ او درباره عروسکی حرف میزند که درست براساس یکی از نقاشی هایش ساخته شده و حالا به این وسیله به دستش رسیده. محصولی که شناسنامهی چند صفحهای اش به گوشهای از کار آویزان است و روی آن، نام خالق اثر، نام سفارش دهنده و انواع محصولاتی که میتوان با نقاشی بچهها ساخت چاپ شده.
تولید این عروسکها ابتکاری است که از دو سال پیش به همت یک گروه جوان به یک کسب و کار پررونق تبدیل شده. خودشان میگویند کسب و کار ما تبدیل رویا و تخیل بچهها به واقعیت است. نام گروه و فعالیتشان را گذاشته اند ”نقاشیم“؛ با الهام از واکنشی که بچهها بعد از دیدن عروسکهای منطبق با نقاشی هایشان نشان میدهند. این واکنشهای جذاب را میتوان در صفحهی مجازی شان که با همین نام فعال است هم تماشا کرد. حمید فرضی کسی که ایده اولیه این طرح متعلق به اوست توضیح میدهد: ” اسم نقاشیم از آن جایی آمد که هر بار کودکی بستههای حاوی عروسک ما را باز میکرد اولین چیزی که میگفت این بود که نقاشیم! “
کسب و کار نوپایی که این جوان ۲۹ ساله مبتکر آن است ریشه درکودکی او دارد. ریشه در علاقه اش به برنامه نویسی و کارآموزی زودهنگامش. او از ۱۲ سالگی در یک شرکت معتبر تولید نرم افزار کار و در جمع مهندسان این شرکت حرفهای میشود و همان جا با مفهوم کارآفرینی آشنا و علاقمند به این حوزه میشود.
نقاشی بچهها هر چقدر هم کج و کوله و غیرمعمول باشد، به دست جوانهای این گروه سه بعدی میشود و تبدیل به عروسک. آنها در کارشان بی رقیبند و در ساخت عروسکهای غیرمعمول و تک دوز، حرفهای شده اند. فرضی که تحصیل کرده رشته IT در دانشگاه است میگوید: ” ما سعیمان این است که هیچ دستی به نقاشی کودک نزنیم و نقاشی همان چیزی باشد که بوده “. او از دو سال پیش به اتفاق همسرش تولید این عروسکهای متفاوت را شروع میکند؛ اما قبل از سرمایه گذاری عظیم روی ایده اش آن را میسنجد. برای سنجش ایده اش هم از فرصت یکی از نمایشگاههای بین المللی اسباب بازی استفاده میکند.
خودش توضیح میدهد: ” ۱۵ کودک را دعوت کردیم و از آنها خواستیم یک نقاشی خاص بکشند و بعد پرسیدیم شخصیت مورد علاقه تان کیست؟ طبق معمول همه شخصیتهای غربی را نام بردند، چیزی که داریم میبینیم بیشترین حجم تبلیغ و سرمایه گذاری را دارند. “ و بعد از بچهها میخواهند یک نقاشی خاص بکشند و بین عروسکهای غربی و عروسکی که بر اساس نقاشی خودشان ساخته شده یکی را انتخاب کنند.
این کارآفرین اضافه میکند:” با کمال تعجب دیدیم تمام آن کودکان علاقمند به کاراکترهای غربی این بار عروسکی را انتخاب کردند که کج و کوله بود و نمای بازاری نداشت، اما چون خودش میدانست چه چیزی کشیده و خودش آن را خلق کرده بود، دوستش داشت؛ و این شد جرقه که پس این که میتواند یک کسب و کار اقتصادی خیلی قوی باشد. “ نتیجه نیازسنجی اولیه آنها میشود استقبالی فرای تصور از عروسک هایشان.
فرضی میگوید: ” بیش از پیش بینی هایمان سوددهی داشت. ما انتظار این را نداشتیم که کار بتواند بر اساس درآمدهای خودش پیش برود و فکر میکردیم دست کم سه سال پشتیانی مالی نیاز دارد. ولی تقریبا از ماه هفتم و هشتم کار بر اساس درآمدهای خودش توسعه پیدا کرد».
شروع کارشان با پس انداز زندگی مشترکشان بوده. فرضی توضیح میدهد: ” من در سال ۹۷ با حدود ۱۴ میلیون سرمایه نقدی اولیه شروع کردم؛ ولی به همان مبلغ هم نیازی نبود؛ یعنی اگر من با دانشی که امروز داشتم میخواستم تصمیم بگیرم حتی همان را هم نیاز نبود خرج کنم. “
بدون نیاز به اتاق و میز و کارگاه کارشان را گسترش و مشتری هایشان را افزایش میدهند. اینها را خالق نقاشیم میگوید و اضافه میکند: ” ما الان برای نزدیک به ۴۰ نفر کارآفرینی داشتیم؛ بدون این که نیاز باشد ۴۰ نفر را استخدام و به اندازه ۴۰ نفر فضا داشته باشیم؛ اکثر کسانی که بحث نهایی سازی کار را انجام میدهند در منزل سکونت دارند و کار دوخت نهایی را انجام میدهند».
نقاشیها با چرخهای ساده خانگی تبدیل به عروسک میشوند و نیازی به چرخهای خیاطی صنعتی نیست.
با این حال تک دوزی عروسکها ایجاب میکند هر بار برای هر عروسک یک الگوی جدید کشیده شود. موضوعی که کار را سخت میکند و البته وادارشان میکند تا دست به ابداع بزنند. فرضی توضیح میدهد: ” با ابداع یک سری نرم افزارها توانستیم الگوسازی را به سمتی ببریم که بتوانیم در روز تعداد زیادی الگو تولید کنیم و بعد پیش تولید کنیم و ببریم به سمت دوخت. افرادی که اپراتوری این نرم افزارها را انجام میدهند دوستانی از کرج و اهواز و تهرانند یعنی همین الان تیم اجرایی ما در سطح کشور پراکنده شده است».
در روزهایی که کرونا خیلی از کسب و کارها را کساد کرده فروش این عروسکها دچار رکود نشده و همچنان بازارشان خوب است. مدیر کسب و کار نقاشیم از این بابت خوشحال است و میگوید: ” خدا را شکر ما به نقطهای رسیدیم که اعطای نمایندگی هایمان آغاز شده و در حال حاضر ۴ نمایندگی در سراسر کشور داریم و بسیار خوشحالیم که بازارمان رو به توسعه است. زمانی که کرونا پیش آمد همه تمرکزمان را گذاشتیم روی فروش آنلاین و اتفاقات بسیار خوبی در حوزه آنلاین برایمان رقم خورد و فروش آنلاین ما بسیار رشد کرد. “
بازاریابی خوب مهمترین بخش از یک کسب و کاراست که جوانهای گروه نقاشیم ازآن غافل نشده اند. عرفان جوادی فعال در بخش بازاریابی نقاشیم توضیح میدهد: ” یکی از تکنیکهایی که در بخش بازاریابی به ما خیلی کمک میکند شبکههای مجازی است که اگر به صورت هدفمند در آن فعالیت کنیم بازخورد خیلی خوبی از ان میگیریم“. حمید فرضی هم تایید میکند و ادامه میدهد:” ما تنها در سال اول فعالیتمان نزدیک به ۵ هزار محصول عرضه کردیم؛ خیلی آمار شگفت انگیزی بود در آن زمان که ما تازه داشتیم شناخته میشدیم. آماری که تا امروز چند برابر شده و خدا را شکر اتفاقات مالی خیلی خوبی برایمان افتاده“.
حالا بعد از عروسک، نقاشی بچهها را به محصولات دیگری هم تبدیل کرده اند. از کوسن و قالیچه و جامدادی و سنجاق سینه و لیوان گرفته تا لباسها و کتابهایی که شخصیت اول آنها نقاشی بچه هاست.
عروسکهای خاص این گروه، به سهم خودشان شخصیتها و قهرمانهای عروسکی خارجی را به حاشیه برده اند. فرضی میگوید: ما روزانه مواجهیم با پیامهای مختلفی که از مشتریهای نقاشی هستند و به ما پیام میدهند که کودکشان هر شب با عروسکش میخوابد و به جای آن عروسک قبلی این یکی که نقاشی خودش هست شده قهرمان زندگی اش و این برزگترین هدفی بود که ما میتوانستیم به آن دست پیدا کنیم. “
گاهی با یک طرح خلاقانه هم میشود کارآفرینی کرد. طرحی که البته با اطلاع از نیازها و علایق مخاطب امروزمون باشد. در این صورت است که موفقیت دیر یا زود حاصل میشود و کسب و کارمان رونق میگیرد.
فوق العاده عالیه!
این قدر زیبا یک فرهنگ سازی صحیح رو شروع کردند...
و چقدر باعث خوشحالی ، تقویت اعتماد به نفس، ایجاد خلاقیت بیش تر ، ایده پردازی و...در بچه ها میشه!
قطعا اجر معنویش بسیار بسیار بیش تر از پاداش مادیش هست!
باید بیش از اینها برای این فعالیتِ درجه یک اطلاع رسانی کرد...اون رو در زمینه های مختلف گسترش داد... واقعا از این طرح جذاب و بسیار مفید میشه طرح های زیاد دیگری رو عملیاتی کرد...
الگوسازی صحیح، مسئله و دغدغه بسیار مهمی هست که واقعا میشه با هنرهای مختلف، به بهترین شکل ممکن انجامش داد...خداخیرتون بده
بسیارسپاسگزاریم
دو م ساده است یک گچ خراسان یا سمنان بگیر .. چهار مشت در یک استانبولی گچ کاری بریز ..
و ..آب بریز.سپس مشتمال و پنجه بزن..بعد بریز تو قالب (:(:(:(:(:(:(:(:
مسئولین محترمی که پیام ها رو منتشر می فرمایید... بابت درج پیام ها تشکر میکنیم ولی این طور پیامِ بی ربط و بی معنایی چرا باید منتشر بشه؟!
باتشکر
قالب گچ بری بگیش قالب بزن...
مثله قطعهات ماشین ..ورق بدنه خودرو ..
مثله اینه ..
پلاستیک یک نوع جیوه است ..
آفرین و احسنت