علائم خرابی سیستم فنربندی خودرو
زمان تعمیر سیستم فنربندی خودرو را بجز بازبینی کارشناس، میتوانید با توجه به وضع اتومبیل نیز تشخیص بدهید.
به گزارش
گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، سیستم تعلیق خودرو از فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، میل موجگیر یا همان میل تعادلی، طبق و استرات تشکیل شده است. در صورتی که هر یک از این قطعات عیبی داشته باشد، کل سیستم تعلیق دچار مشکل شده و به درستی عمل نخواهد کرد.
خرابی سیستم فنربندی خودرو
سیستم تعلیق خودرو یا فنربندی به آن بخشی از خودرو گفته میشود که از تاثیرگذاری نوسانات حاصل از حرکت خودرو روی سطوح ناهموار بر روی بدنه داخلی خودرو یعنی اتاق ها، شاسی، متعلقات و سرنشینان تا حد قابل توجهی جلوگیری میکند.
تکان و ضربههای شدید حین افتادن چرخها در خودرو از علائم خرابی سیستم فنربندی به شمار میرود.
این سیستم باید قادر به انجام وظایف خود یعنی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد شده به چرخها در اثر ناهمواریهای جاده و تماس موثر لاستیک چرخ با سطح جاده باشد.
به طور کلی به بخشی از شاسی خودرو که با تمامی قطعات موجود در زیر خودرو ارتباط دارد سیستم تعلیق خودرو گفته میشود. یک سیستم تعلیق خودرو خوب باید قادر به فراهم کردن آرامش و راحتی سرنشینان و پایداری خودرو در جاده باشد. این سیستم در چسبندگی و تعادل خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.
سیستم تعلیق پیشرفته برخی از خودروها باعث کنترل راحتتر خودرو و چسبندگی فوق العاده آن میشود. این سیستم علاوه بر تحمل وزن خود باید قادر به جذب ضربههای ایجاد شده به بدنه خودرو در دست اندازها شده و از انتقال این ضربات به بدنه خودرو جلوگیری به عمل آورد. این سیستم باید به گونهای طراحی شود که قادر به حفظ تماس لاستیکها با سطح جاده در شرایط مختلف باشد.
سیستم تعلیق خودرو یا فنربندی که به عنوان یکی از مهمترین اجزای خودرو محسوب میشود وظیفه ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو را بر عهده دارد. از دیگر وظایف این سیستم میتوان به هدایت خودرو، شتاب گیری و ترمز اشاره کرد. در صورت عدم وجود سیستم تعلیق در خودرو تمامی قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارد شده از سطح جاده به سرعت از بین خواهند رفت و عمر خودرو را کوتاه خواهد کرد.
سیستم فنربندی خودرو از چه قسمتهایی تشکیل شده است؟
سیستم تعلیق خودرو از فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، میل موج گیر یا همان میل تعادلی، طبق و استرات تشکیل شده است. هر یک از این قطعات نقش محوری در انجام وظیفه سیستم تعلیق ایفا میکنند. در صورتی که هر یک از این قطعات عیبی داشته باشد، کل سیستم تعلیق دچار مشکل شده و به درستی عمل نخواهد کرد.
زمان تعمیر سیستم فنربندی خودرو
زمان تعمیر سیستم فنربندی خودرو را به جز بازبینی توسط کارشناس، میتوانید با توجه به وضعیت اتومبیل نیز تشخیص بدهید. برای این منظور به موارد زیر حین رانندگی دقت داشته باشید:
۱- نبود تعادل اتومبیل حین رانندگی: این مورد میتواند به خرابی کمک فنرها مربوط باشد. البته دلایل دیگری از جمله بالانس نبودن چرخها و فرسوده شدن فنرها نیز میتواند به آن مربوط باشد.
۲- لرزش خودرو در سرعت بالا: عیب یا شل شدن کمک فنرها و نیز معیوب بودن سیبک ها، چنین چیزی را ایجاد میکند. به جز آن لاستیک سایی و تنظیم نبودن زاویه چرخها نیز در شمار دلایل لرزش خودرو، قرار دارند.
۳- تکانها و ضربههای شدید حین افتادن چرخهای خودرو در دست اندازها: عیب در فنرها و کمک فنرها، سیبکها و به طور کلی هر قطعهای از سیستم تعلیق خودرو، چنین وضعیتی را حاصل میکند. در صورتی که با تکانهای شدید خودرو در فراز و نشیبهای مسیر روبرو شدید، حتما باید برای چکاپ و سرویس سیستم تعلیق خودروی خود اقدام نمایید. (خدمت پیشنهادی استادکار: تعویض لنت ترمز خودرو در محل)
۴- سفت شدن فرمان در پیچ ها: اگر سفت شدن فرمان به کاهش گریس جعبه فرمان مربوط نباشد، میتوانید به عیب در بوشها نیز شک کنید. غالبا ساییدگی بوش ها، به چنین وضعیتی منجر میشود. البته تنظیم نبودن فشار لاستیکها و یا کم باد بودن آنها نیز از عوامل تاثیرگذار در سفتی فرمان به حساب میآیند.
۵- لاستیک سایی: لاستیک سایی میتواند به دلیل عدم میزان فرمان، مشکل در جلوبندی یا عیب در فنرها و کمک فنرها باشد. به طور کلی با مشاهده لاستیک ساییهای زودهنگام، حتما سیستم فنربندی خودرو را بررسی نمایید.
۶- صدای اضافی چرخهای خودرو در پیچهای مسیر: در صورتی که میل تعادل از محل اصلی خود جا به جا شده و یا معیوب گشته باشد، در پیچها از چرخهای خودرو، صدای ناخوشایندی شنیده میشود. همین طور ساییده شدن بوشها نیز چنین حالتی را به وجود خواهد آورد. به جز آن سیبکهای معیوب و یا تخریب اتصالات فرمان خودرو، موجب سروصدا از چرخها در پیچها خواهند شد.
۷- کشیده شدن فرمان به راست یا چپ به ویژه در سرعت بالا: در صورتی که کمک فنرهای سیستم تعلیق معیوب شده باشند، فرمان خودرو به راست و چپ کشیده و حین رانندگی خسته تان میکنند. عیب در سیبکها نیز حالت مشابهی خلق میکند. همچنین عدم توازن لاستیکهای خودرو نیز به خارج شدن فرمان از میزان خود، منجر خواهند شد.
هر یک از موارد فوق بدین معناست که بخشی از سیستم تعلیق خودروی شما دچار مشکل شده و باید برای عیب یابی و رفع آن اقدام کنید. کشیده شدن فرمان به جهت راست یا چپ از علائم عیب در سیستم تعلیق خودرو است.
تعمیر سیستم فنربندی خودرو
برای تعمیر سیستم فنربندی خودرو، ابتدا باید عیب یابی آن به درستی انجام شود. سپس در صورتی که میسر باشد، قطعه یا قطعات معیوب؛ تعمیر شده و یا تعویض گردند. معمولا در شرایط آسیب دیدگی که منجر به علائم فوق گردد، نیاز به تعویض قطعه وجود خواهد داشت.