کارشناس اقتصادی گفت:اصلاح ساختاری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دیده نمیشود.
وی افزود: چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری بود و کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید داشتند موضوع پایداری منابع مالی درآمدی، کاهش اتکای بودجه به نفت، چابکسازی، شفافیت و موضوع کاهش هزینههای دولت بود به خصوص در مورد بودجه شرکتها هم مطالب بسیاری بیان شد که هیچ کدام در این لایحه دیده نمیشود.
خسروی گفت: معتقدم لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با بودجه سال ۹۹ بسیار شکنندهتر است.
این کارشناس اقتصادی گفت:دربودجه عمومی افزایش ۴۰ درصدی را شاهد هستیم و به ۹۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده ایم که حدود ۸۴ هزار میلیاردتومان آن مربوط به منابع اختصاصی است.
دربودجه عمومی افزایش ۴۰ درصدی را شاهد هستیم و به ۹۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده ایم که حدود ۸۴ هزار میلیاردتومان آن مربوط به منابع اختصاصی است.
خسروی با غیر قابل قبول دانستن بودجه شرکتها گفت: بودجه شرکتها ۱۵۶۱ میلیارد تومان شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ که حدود ۱۴۸۰میلیارد تومان بود افزایش پیدا کرده و این در حالیست که مجموعه شرکتهای دولتی کمتر از ده هزار میلیارد تومان مالیات میپردازند و از طرفی مغایر با چابک سازی و کاهش هزینههای سربار برای دولت است و بسیاری از این شرکتها ضرر ده هستند بنابراین باید بودجه شرکتها در کمیسیونهای مختلف مجلس، بیش از سالهای گذشته مورد بررسی قرار بگیرد، چون در سالهای گذشته درباره بودجه شرکتها بحث و بررسی دقیقی صورت نمیگرفت.
وی گفت: تعیین نرخ تسعیر دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از نکات مثبت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ است که در سال ۱۳۹۹ پنج هزارو ۳۰۰ تومان تعیین شده بود و امیدوارم مجلس بر این موضوع دقت کند و بر روی تک نرخی شدن ارز هم تدبیری انجام دهد.
تعیین نرخ تسعیر دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از نکات مثبت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ است که در سال ۱۳۹۹ پنج هزارو ۳۰۰ تومان تعیین شده بود
خسروی تاکید کرد: بودجه ۱۴۰۰ با امیدواری به گشایشهای مالی از طرف دولت جدید آمریکا و بازگشت به برجام و آزادشدن منابع مالی در کشورهای دیگر بسته شده است، اما به نظر من باید دو سناریو برای بودجه ۱۴۰۰ داشته باشیم، یک بودجه انقباضی بدون رفع تحریمها و یک بودجه انبساطی با رفع تحریمها و بنای کار هم بر مبنای بودجه انقباضی باشد و اگر تحریمها برداشته شد میتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.
وی گفت: تعیین قیمت نفت ۴۰ دلار و میزان فروش نفت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز، درست است که نسبت به بودجه سال ۹۹ اندکی کاهش داشته، اما بودجه سال ۹۹ هم تا حدودی غیر واقع بینانه بود، چون معلوم بود که تحریم اجازه این کار را نمیدهد، اما دولت در آن زمان خوشبینانه عمل کرد الان هم این کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بودجه نفتی را نسبت به سال ۹۹ واقع بینانه نمیبینم.
ارز ۴۲۰۰ تومانی نفعی برای مردم ندارد
وی افزود: این واقعیت را باید بپذیریم که هر مقامی از ارز ۴۲۰۰ تومانی دفاع میکند یابه لابی مافیای این موضوع وصل است و یا بسیار نا آگاه است.وی به ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و آن را بسیار فساد آور دانست و گفت: این ارز ۴۲۰۰ تومانی نفعی برای مردم ندارد، تجربه سال ۹۹ نشان میدهد که به عنوان مثال در نهادههای دامی و کالاهای اساسی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی اثری نداشته و دولت هم ثابت کرده که ابزارهای نظارتی برای کاهش قیمت کالاهای اساسی متناسب با ارز ۴۲۰۰ تومانی را نداردواز طرفی مردم هیچ کالای اساسی متناسب با آن دریافت نمیکنند.
خسروی گفت: مجلس و به خصوص کمیسیونهای مختلف از جمله کمیسیون تلفیق با درایت بیشتر و بررسی دقیق و با بهره گیری از کارشناسان اقتصادی، بودجه را به سرانجام برسانند.
---
در روزی نه چندان دور رئیس جمهور کنونی 8 ساله ی کشور برای تایید سیاستهای اقتصادی پولی و مالی خود بی هیچ گونه قرینه ای مدعی شد امام راحل فتوا داده است که دولت مالک ارز خارجی کشور می باشد غافل از این که این ارز در حقیقت بخشی از دارایی ملی است.
طرح چنین ادعای فقهی خطیری برای تایید یک ادعای شخصی اگر به قرائن موضوعی و محتوایی و شرایط محیطی زمانی و مکانی و... که به فتوا وابسته اند محفوف نباشد محض سوء استفاده از فتوا و بی پایه است.
در ضمن کدام دانشمند دین شناسی تا کنون توانسته است با دلیل قاطع و انکار ناپذیر از قرآن و عقل فتوای فقیه مجتهد را ؛ که بحکم قرآن دانش او در مقایسه با علم بی کران و فراگیر خداوند ؛ ناچیز است در یک موضوع جدید غیر قرآنی در قاطعیت و قطعیت و محکمی و در انکار ناپذیری و در الزام آفرینی با حکم محکم و مفصل خداوند دانای مطلق در قرآن هم تراز به اثبات برساند؟؟؟!!!