مدیرکل پست استان تهران: شرکت پست از آغاز شیوع بیماری کرونا و به ویژه در هفتههای اخیر با افزایش ۲ و نیم برابری ترافیک کاری و مرسولات مواجه بوده است.
مهدی مقصودی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: دقیقا همزمان با شیوع کرونا تغییر سبک خرید شکل گرفت و اگر مردم پیش از شیوع کرونا، خریدهای اینترنتی برایشان جنبه فانتزی داشت، اما اکنون خریدهای اینترنتی مردم هم افزایش یافته و هم به سمت خرید کالاهای ضروری و اساسی رفته است و در همین راستا ارسال این اقلام از طریق پست ترافیک کاری ما را ۲ و نیم برابر کرده است.
وی گفت:، چون این افزایش به صورت ناگهانی رخ داد فرصت خوبی هم برای ما ایجاد نشد تا بتوانیم تقویت زیرساخت داشته باشیم چرا که همه انرژی ما صرف این شد که مرسولات به روز پردازش شود و ما در باجههای قبول، پردازش و مبادله، رسوب نداشته باشیم.
مقصودی افزود: در عین حال ما با کمی تاخیر در ارسال مرسولات مواجهیم که به همین علت از مردم عذرخواهی میکنیم.
سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات شرکت ملی پست ایران گفت: فرآیند خدمات پستی شامل ۴ مرحله قبول، پردازش، ارسال و توزیع است که ۸۰ تا ۸۵ درصد هر کدام از این فرآیندها متکی به نیروی انسانی است و اساس کار پست نیروی انسانی محور است.
مقصودی افزود: بخشی از زیرساختهای ما برای توزیع مرسولات کوچک و پاکت طراحی شده بود، اما با تغییر ناگهانی نوع مرسولات ما با کمبود فضا هم مواجه شده ایم که در همین ارتباط واحد پشتیبانی ما فعال شد و زیرساخت هایمان را توسعه دادیم.
مدیرکل پست استان تهران گفت: از ابتدای شیوع کرونا همه همکاران و واحدهای پستی با همه ظرفیت شان مشغول کارند و با وجود اینکه تا کنون هزارو ۵۰۰ نفر از کارکنان پست به کرونا مبتلا شده اند و چند فوتی هم داشته ایم، اما آنچه که در قالب دورکاری در برخی ادارات و دستگاهها رخ داد در پست صورت نگرفته است.
مقصودی افزود: شرکت ملی پست مکلف است همه جغرافیای کشور را پوشش دهد و حتی ما به روستاهای کمتر از ۱۰ نفر جمعیت نیز موظفیم خدمات دهیم و در ایام شیوع بیماری کرونا و به ویژه در هشت ماه اخیر ترافیک کاری پست بسیار افزایش پیدا کرده و در این زمان ۱۵۰ میلیون مرسوله توزیع شده است.
سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات شرکت ملی پست ایران گفت: اقبال مردم به خریدهای اینترنتی موجب کاهش سفرهای غیر ضروری هم شده است و باتوجه به اینکه هر نامه رسان پست میانگین در روز ۱۳۰ مرسوله را توزیع میکند براساس تحقیقات اتحادیه جهانی پست، هر نامه رسان به طور ثابت روزانه از هزار سفر غیر ضروری جلوگیری میکند که با وجود اهمیت کار پست حتماً باید حمایت جدی از این شرکت صورت گیرد.
مقصودی با اشاره به اینکه تعرفههای خدمات پست هیچ افزایشی پیدا نکرده است افزود: برای مثال یک بسته ۱۳ کیلوگرمی از ساری به بوشهر با مبلغ ۲۱ هزارتومان ارسال میشود که قطعاً قیمت تمام شده خدمت از نرخ مصوب دریافتی ازمردم بسیار بالاتر است و این مابه التفاوت باید از طریق یارانه پرداخت شود.
وی درباره ایمنی مرسولات پستی گفت: به جهت اینکه قیمت کارتنهای پست بسیار افزایش پیدا کرده و قیمت آن بعضاً از نرخ هزینه پستی بیشتر است یکسری از افراد اصرار دارند که بستههای پستی شان با بسته بندیهای خودشان ارسال شود و در همین ارتباط ما تقاضایمان این است که خوب بسته بندی کنند تا در جابجاییها دچار مشکل نشویم.
مقصودی گفت: البته ما در بخش تجزیه و مبادلات پست، بخشی را برای ترمیم این بستهها داریم که اگر اشکالی ایجاد شد لفافه بندی صورت بگیرد.
سرپرست مرکز تجزیه و مبادلات شرکت ملی پست ایران از مردم خواست حتماً نشانی گیرنده را همراه با کد پستی و نام و نام خانوادگی و تلفن ثابت درج کنند تا تاخیری در توزیع آن صورت نگیرد.
وی درباره مدت زمان ارسال مرسولات پستی هم گفت: براساس خدمت پست ویژه یک روز بعد از قبول مرسوله باید به گیرنده تحویل شود و اگر ما شرایط این خدمت را در نشانی گیرنده نداشته باشیم از این طریق خدمتی پذیرش نمیکنیم و یکی دیگر از خدمات ما خدمات پست پیشتاز است که برای مراکز استانها ۲۴ ساعت پس از روز قبول وبرای مراکز شهرستانهای ۲ روز پس از روز قبول و برای نقاط روستایی حداکثر تا ۵ روز ارسال میشود و خدمت دیگر ما خدمت سفارشی است که سرعت ارسال مرسوله یک یا دو روز از خدمت پیشتاز کمتر است.
مقصودی ادامه داد: در ماههای اخیر که با کاهش سفرهای مردم به واسطه شیوع بیماری کرونا مواجه بوده ایم بسیاری از سوغاتیها و کالاهای استانها از طریق پست ارسال شده است که این امر میتواند موجب حذف واسطه گری و تقویت اقتصادی روستایی هم شود.
وی افزود:اگر ما بتوانیم زیرساخت هایمان رابیش از این تقویت کنیم وتعداد کامیونها ومراکز مبادله پستی افزایش پیدا کند در این بخش توفیقات بیشتری هم خواهیم داشت.
مقصودی درباره بخش پذیرش مرسولات خارجی هم گفت: ایران عضو اتحادیه جهانی پست است و آزادی ترانزیت و حمل و نقل وجود دارد و همه مرسولات خارجی بانظارت گمرک ارسال میشود.
وی افزود: زمان تحویل مرسولات خارجی متناسب با نوع کشور متفاوت است و مثلا ارسال به کشور کانادا ۱۰ تا ۱۴ روز طول میکشد و ما عمدتاً مرسولاتمان به آمریکا، کانادا، انگلیس، استرلیا، هند، ژاپن و چین ارسال میشود و ۸۰ درصد مرسولات خارجی ما در ۲۰ کشور متمرکز است.
مقصودی گفت: مرسولات خارجی با بهترین بسته بندیها ارسال میشود و اتحادیه جهانی پست به جهت رعایت مسائل کیفی در لفاف بندی مرسولات از ما تقدیر کرد.