سالروز تاسیس نخستین شبکه خبری رسانه ملی؛
شبکه خبر؛ پخته در اوج جوانی
شبکه خبر امروز ۲۱ ساله شد؛ شبکهای که در اوج جوانی به پختگی رسید و هدفش اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و امیدآفرینی در میان مخاطبان است.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما ، رویکرد و رسالت شبکه خبر در نامش خلاصه شده است، این شبکه تصمیم دارد با اطلاع رسانی درست و به موقع موجب آگاهی مخاطبان شود.
شبکه خبر، آبان ۷۸ به شکل آزمایشی کار خود را آغاز کرد. پیش از آن مخاطبان رسانه ملی آخرین اخبار ایران و جهان را از بخشهای خبری شبکههای سیما دنبال میکردند، اما از ۲ آذر ۷۸ شبکه ۶ به نام خبر زده شد و تنها شبکه خبری معاونت سیاسی صدا و سیما فعالیت خود را آغاز کرد.
معاونت سیاسی رسانه ملی تصمیم گرفت در شبکه خبر از اخبار کوتاه و مشروح تا تحلیل و گفتگوهای تفسیری خبر را به مخاطبان ارائه دهد.
اطلاع رسانی و خبر برای ایجاد امنیت نرم از مهمترین اهداف تولیدات شبکه خبر بوده است. آنچه که در تحریریههای بخشهای مختلف خبری اتفاق میافتاد حالا به شکل گستردهتر در شبکه خبر شکل میگرفت.
شبکه خبر این امکان را برای مخاطبان به وجود آورد که در هر لحظه خبر را در قالبهای مختلف اخبار فوری، اخبار مشروح و نیمه مشروح، گزارش تصویری، زیرنویس خبری و گفتگویهای خبری در این شبکه ببینند.
برنامههای اثر گذار و جریان سازی هم از این شبکه روی آنتن رفت. هدف از ارائه چنین برنامههایی هم نمایش لایهها و حواشی مسائل روز جامعه با نگاه آموزش مخاطبان و اطلاع رسانی برای مسؤولان بود. یکی از ویژگیهای مثبت این گونه برنامههای شبکه خبر نگاه دور از تخریب و نقد منصفانه بود.
از سال ۹۲ شبکه خبر ۲۴ ساعته و مسؤولیتش سنگینتر شد.
با پیشرفت فناوری در دور افتادهترین روستاهای ایران که شاید از اینترنت و تلفن همراه خبری نبود اخبار ایران و جهان از طریق شبکه خبر پخش میشد.
فرستندههای آنالوگ و دیجیتال زمینی روی باند UHF و ماهواره اینتلست ۳۹، بدر ۵، هاتبرد، تلاستار ۱۲ و گلکسی ۱۹ شبکه خبر را به اقصی نقاط ایران و حتی جهان بردند.
در سال ۹۳ مدیریت شبکه خبر تغییر کرد. اردشیر زابلی زاده پس از سال ها، سکان هدایت این شبکه بین المللی را به عبدالرضا بوالی سپرد، فردی مجرب که سابقه ریاست واحد مرکزی خبر و سردبیری بخشهای مختلف خبری اخبار سیما را در کارنامه داشت.
از آن پس، شبکه خبر رفته رفته جایگاه خود را میان مخاطبان ارتقا داد.
حضور به موقع در صحنهها و رویدادها، اطلاع رسانی سریع و شفاف با بهره گیری از ارتباط زنده، پیگیری سوژههای خبری داغ روز و جریان سازی در فضای مجازی همچنین تولید مستندهای خبری محتوا محور سبب شد شبکه خبر به لحاظ رشد مخاطب پیشرفت چشمگیری داشته باشد.
اوج درخشش این شبکه در موج اول شیوع کرونا بود.
شبکه خبر با اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیتهای مختلف اعم از گزارش خبری و مستند تا موشن گرافیک و زیر نویس به منبع اول برای آگاهی مردم از آخرین اخبار کرونا تبدیل شد.
طبق نظر سنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی حدود ۸۰ درصد مردم در زمستان ۹۸ مخاطب رسانه ملی بودند که در میان آنها شبکههای سه سیما، شبکه خبر معاونت سیاسی و یک سیما پر مخاطبترینها بودند و شبکه خبر با ۵۴ و ۳ دهم درصد در رتبه دوم قرار داشت، این شبکه با ۲۶ و ۷ دهم درصد رشد مخاطب از بهترینها بود، این روند همچنان ادامه دارد.
افزون بر قاب جادویی تلویزیون، با رشد فضای مجازی، شبکه خبر از آن غافل نشد و با ایجاد امکان دنبال کردن اخبار زنده از دریچه تلوبیون، در شبکههای اجتماعی هم فعالیت تأثیر گذاری داشته است.
اکنون شبکه خبر در ۲۱ سالگی و در اوج جوانی پخته است. البته هنوز هم باید رشد کند در سرعت، صحت و دقت هر روز بهتر از دیروز شود و روز به روز در جلب رضایت مخاطبان موفقتر باشد.
گزارش از سحر قناعتی