به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، احادیث، آیات و روایاتی درباره اهمیت ازدواج بهخصوص از نوع آسان بخوانید.
حدیث؛ سفارش حضرت فاطمه زهرا (س) به امیرالمؤمنین (ع) به ازدواج
بسم الله الرحمن الرحیم
قالَتْ علیها السلام: اُوصیکَ اَوّلاً انْ تَتَزَوَّجَ بَعْدى بِإبْنَةِ اُخْتى اءمامَةَ، فَإ نَّها تَکُونُ لِوُلْدى مِثْلى، فَإنَّ الرِّجالَ لابُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّساءِ.
در آخرین لحظات عمرش به همسر خود چنین سفارش کرد: پس از من با دختر خواهرم امامه ازدواج کن، چون که او نسبت به فرزندانم مانند خودم دلسوز و متدیّن است. همانا مردان در هر حال، نیازمند به زن هستند.
بحارالانوار: ج ۴۳، ص ۱۹۲، ح ۲۰، اعیان الشّیعة: ج ۱، ص ۳۲۱.
ارزش ازدواج
بسم الله الرحمن الرحیم
حکایت کرده اند که یکی از عابدان در زمانهای گذشته از مردم دوری گزیده و به عبادت مشغول شده بود. روزی کثرت و نیکوئی عبادت او را به عرض پیامبر آن زمان رساندند. آن پیغمبر خدا فرمود: مرد خوبی است، امّا یکی از مستحبات مؤکده را ترک کرده است. این خبر به عابد رسید و بسیار ناراحت شد. برخاست و نزد پیامبر (ص) آمد و از آن امر مستحبی سؤال کرد.
پیغمبر (ص) به او فرمودند: تو تارک ازدواج هستی! عابد گفت: من ازدواج را بر خود حرام نکرده ام ولکن، چون فقیر هستم و خرج مرا مردم میدهند ازدواج نکرده ام. آن نبی معظم خدا گفت: من دخترم را به تو ترویج میکنم؛ و دختر خود را به عقد او درآورد.
شنیدنیهای تاریخ- صفحه: ۳۷
بسم الله الرحمن الرحیم
امام جعفر صادق علیه السّلام فرمودند: مردی نزد پدرم آمد. پدرم به او گفت: آیا ازدواج کردهای و همسر داری؟ آن مرد گفت: نه! پدرم به او گفت: من هیچ دوست نمیدارم که تمام دنیا متعلّق به من باشد و یک شب را بدون زن و همسر به صبح برسانم. سپس فرمود: دو رکعت نمازی که شخص ازدواج کرده میخواند از عبادات شب و روز مرد عزب (بدون زن) ارزشمندتر است. آن گاه هفت درهم به آن مرد داد و فرمود: با این پول همسری بگیر و ازدواج کن و بدان که پیغمبر خدا (ص) فرمودند: همسر اختیار کنید تا روزی شما زیاد شود.
ترجمه محجّه- شمس الدین- صفحه: ۳۶
زمان ازدواج
بسم الله الرحمن الرحیم
حجةالاسلام قرائتی: میخواستم ازدواج کنم، ولی پدرم میگفت: هر موقع درس خارج رفتی زن بگیر. دیدم به هیچ صورت قانع نمیشود، اثاثیه را از قم برداشتم و به کاشان نزد پدرم آمدم. او گفت: چرا آمدی؟ گفتم: درس نمیخوانم! شما حاضر نمیشوی من ازدواج کنم. خلاصه هر چه به خیال خویش مرا نصیحت کرد اثر نگذاشت. بعضی از آقایان را دید که مرا برای درس خواندن نصیحت کنند، من هم بعضی دیگر را دیدم که او را برای موافقت به ازدواج من نصیحت کنند. تا این که یک روز به پدرم گفتم: یا به من بگو ایمانت مثل یوسف است، یا بگو گناه کنم یا بگو ازدواج کنم. سرانجام موفّق شدم.
خاطرات قرائتی- جواد بهشتی-جلد: ۱ صفحه: ۲۶
تمثیل؛ ازدواج
بسم الله الرحمن الرحیم
خانمها لباسهای تمیز را کنار لباسهای تمیز و لباسهای کثیف را کنار لباسهای کثیف میگذارند. هندسه عالم هم همین است. آنهایی که پاک اند کنار پاکیها و پاکان قرار میگیرند و آنهایی که ناپاک اند کنار ناپاکیها و ناپاکان قرار میگیرند؛ و این خود حقیقتی است که قرآن کریم از آن یاد میکند.
«الْخَبیثاتُ لِلْخَبیثینَ وَ الْخَبیثُونَ لِلْخَبیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ؛ یعنی زنان پلید براى مردان پلید و مردان پلید براى زنان پلیدند، و زنان پاک براى مردان پاک و مردان پاک براى زنان پاکاند» نور / ۲۱
پس پاک شویم تا دوستانی پاک پیدا کنیم. پاک بشویم تا کتابهای پاک و خوبی در اختیارمان قرار بگیرد. پاک بشویم تا شغلهای پاک و مناسبی سر راهمان سبز شود. پاک بشویم تا افکار پاک و زیبا نصیبمان شود.
مثل شاخههای گیلاس (محمد رضا رنجبر) ٬ ص۲۸
تمثیل؛ ملاک انتخاب همسر
بسم الله الرحمن الرحیم
همسر خوب و زن عفیف با خود آرامش و آسایش میآورد. هر چیزی در دستگاه خداوند ظرف خاص خود را دارد و البته تهیه و فراهم آوردن ظرف با ما است. در حقیقت خداوند میگوید: جنس از من، ظرف از شما، آنهم ظرف مناسب. چون همانطور که ما هر چیزی را ظرف هر چیزی قرار نمیدهیم، مثلاً گلاب را در ظرف نفت نمیریزیم. خداوند نیز برای بخشش هر موهبت و نعمتی ظرف مناسب آن را میطلبد.
مثلاً زن ظرف سکون و آرامش است، اگر مردی از خداوند آرامش و قرار را طلب میکند، خداوند میگوید: همسر اختیار کن، آنهم همسری مناسب خود، چون همسر به جامه میماند و جامه باید مناسب تن باشد، نه کوتاه و نه بلند، نه تنگ و نه گشاد و هم باید متناسب با رنگ پوست باشد و هم از جنسی حلال و طیب فراهم شده باشد، همانگونه که پوشیدن برخی جامهها مثل لباسی که از پوست بدن خوک باشد نجس و حرام است یا حتی جامهای که از پوست گوسفندی مردار باشد، که آن نیز جایز نیست. زن نیز، چون پوشش است و باید از راه حلال و شرعی در اختیار مرد قرار گیرد.
وگرنه زنی که در هر پارک و یا پارتی خود را هر لحظه به یکی عرضه میکند و سرانجام نیز به همسری یکی درمی آید جز فتنه و نا آرامی با خود چیزی به ارمغان ندارد:
نشاید هوس باختن با گلی
که هر بامدادش بود بلبلی
چو خود را به هر مجلسی شمع کرد
تو دیگر چو پروانه گردش مگرد
زنی که چنین نباشد و همواره روزگار خود را در پوشیدگی و پاکدامنی سپری کرده باشد البته سکینه و آرامش همسر خود را تأمین ساخته و ظرف قرار و آرام او خواهد شد. دلارام باشد زن نیکخواه.
سلوک باران، محمد رضا رنجبر
آیه؛ آسان گیری در ازدواج
بسم الله الرحمن الرحیم
«یُریدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعیفاً.
خدا میخواهد [با تشریع ازدواج با زنان مؤمن، و ازدواج با کنیزان مؤمن، و ازدواج موقت، بار مشکلات زندگى و مشقتهاى روابط نامشروع جنسى را] بر شما سبک کند و انسان [در برابر مشکلات و شهوات جنسى] ناتوان آفریده شده است.» نساء/ ۲۸
تفسیر نور
نکتهها:
در این سه آیه اخیر، گوشه اى از الطاف خداوند در امر ازدواج پى در پى نقل شده است.
خداوند احکام را براى شما بیان میکند، «لِیُبَیِّنَ لَکُمْ» راه نشان میدهد، «یَهْدِیَکُمْ» لطف خود را به شما برمیگرداند، «یَتُوبَ عَلَیْکُمْ» و بر شما آسان میگیرد، «یُخَفِّفَ عَنْکُمْ» و این همه به خاطر آن است که انسان در برابر طوفان غرایز، ناتوان، و قدرت صبر و خوددارى او اندک است.
پیامها:
۱- اسلام، دین آسانى است و بن بست ندارد. «یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ»
۲- تکالیف دینى، بر اساس توان و طاقت انسان است. «یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ»
۳- مشکل تراشى در ازدواج، خلاف خواست خداست. «یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ»
۴- پیروى و پایبندى شما در احکام ازدواج، زمینه سبکبارى و دورماندن جامعه از آفات و مشقات است. «یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ»
۵- انسان در برابر غریزه جنسى ضعیف است. «خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِیفاً»
۶- میان تکوین و آفرینش انسان و تشریع و احکام الهى هماهنگى است. یُخَفِّفَ ... ضَعِیفا
تفسیر نمونه
انسانى و گرفتار شدن در بیراهه ها و پرتگاهها است که نمونه هاى زیادى از آن را با چشم خودمان به شکل متلاشى شدن خانواده ها، انواع جنایات جنسى، فرزندان نامشروع جنایت پیشه و انواع بیماری هاى آمیزشى و ناراحتیهاى روانى، مشاهده میکنیم. یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِیفاً آیه اشاره به این نکته میکند که" حکم سابق درباره آزادى ازدواج با کنیزان تحت شرایط معین، در حقیقت یک نوع تخفیف و توسعه محسوب میشود، زیرا انسان اصولا موجود ضعیفى است" و در برابر طوفان غرایز گوناگون که از هر سو به او حمله ور میشود، باید راههای مشروعى جهت ارضاى غرایز به او ارائه شود تا بتواند خود را از انحراف حفظ کند.
برگزیده تفسیر نمونه
(آیه ۲۸) - در این آیه میگوید: «خدا میخواهد (با دستورهاى مربوط به ازدواج با کنیزان و مانند آن) کار را بر شما سبک کند» (یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ)؛ و در بیان علت آن میفرماید: «زیرا انسان، ضعیف آفریده شده» (وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعِیفاً)؛ و در برابر طوفان غرایز گوناگون که از هر سو به او حمله ور میشود باید راههای مشروعى جهت ارضاى غرایز به او ارائه شود تا بتواند خود را از انحراف حفظ کند.
تفسیر قرآن مهر
نکته ها و اشاره ها:
۱. در آیات قبل سخن از ازدواج دایم و موقت و ازدواج با کنیزان و شرایط خاص آن بود. این آیه به این نکته اشاره دارد که این احکام نوعى توسعه و تخفیف براى انسان به شمار میآید؛ زیرا انسان اصولًا موجود ضعیفى است و باید راههاى مشروعى براى کنترل طوفان غرایز گوناگون که از هر سو به او حمله ور مىشود، داشته باشد تا بتواند خود را از انحراف حفظ کند.
۲. آیه فوق این قانون و سنت الهى را بیان میکند که خدا میخواهد کار را بر شما مسلمانان سبک کند. آرى، اساس اسلام بر تخفیف و آسانگیرى در همه قوانین، از جمله ازدواج است؛ از این رو، شریعت اسلام شریعت سهل و راحت نامیده شده است.
۳. اشاره آیه فوق به ضعف انسان، براى بیان و حکایت یک واقعیت خارجى در همه افراد بشر است، نه براى سرزنش و تحقیر.
۴. انسان در چه مواردى ضعیف است:
الف) در انسان قواى مختلف مثل عقل و شهوت قرار داده شده است، اما این قوا در برابر طوفان خواسته ها و شهوات ضعیف است.
ب) ظرفیت و توانایى جسمى و فکرى انسان محدود است؛ از این رو، اگر قوانین سختى بر انسان تحمیل شود، نمیتواند تحمّل کند و عصیان میکند؛ پس خدا به انسان تخفیف داد و قوانین را آسان گرفت.
آموزه ها و پیام ها:
۱. روش خدا (و برنامه اسلام) بر اساس آسانگیرى است، نه سختگیرى.
۲. انسان موجودى ناتوان است (از این رو نمیتواند قوانین سخت را تحمل کند).
۳. به ضعفهاى انسانى توجه کنید و برنامه هاى آسان براى او ارائه کنید.
حدیث؛ همسر نشانه آرامش
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی بن موسی الرضا (ع) فرمودند: «اَلنِّساءُ اِنَّماهُنَّ سَکَنٌ؛ زنان بی گمان موجب آرامش انسان هستند.» همچنین در قرآن آمده است: «وَ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها؛ از نشانههای خداوند است که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفریده است تا در کنار آنان آرامش یابید» خداوند حوا را نیز خلق کرد تا به حضرت آدم سکونت و آرامش بدهد: «وَجَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِیَسْکُنَ اَلَیْها؛ و همسرش را نیز از جنس او قرار داد تا در کنار او بیاساید.»
الکافی ج۵ ٬ص۳۶۶ // وسائل الشیعه ج۱۴ ٬ص۶۲ ٬ح۲۵۱۱۵ // روم/۲۱ // اعراف/۱۸۹
محبت زنان و کودکان (حبیب الله فرحزاد) ص۴۳
حدیث؛ اهمیت خانواده اصیل در انتخاب همسر
بسم الله الرحمن الرحیم
رسولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: تَزَوَّجُوا فی الحِجْزِ الصالِحِ، فإنّ العِرْقَ دَسّاس.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم: با خانواده خوب و شایسته وصلت کنید؛ زیرا رگ و ریشه اثر دارد.
میزان الحکمة؛ ج۵؛ ص ۹۲
حدیث؛ تشویق به ازدواج
بسم الله الرحمن الرحیم
عنه صلى الله علیه و آله: تَناکَحُوا تَکثُرُوا فإنّی اباهِی بِکُمُ الامَمَ یَومَ القِیامَةِ حَتَّى بِالسِّقْط.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: ازدواج کنید تا جمعیت شما زیاد شود، زیرا من در روز قیامت به وجود شما بر سایر امّتها میبالم.
میزان الحکمة؛ ج۵؛ ص ۸۱