دولت مکلف به کمک به شهرداری در تامین منابع مالی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است، اما از سال ۸۵ تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
علی امام گفت: برای ساخت و تجهیز یک کیلومتر مترو با قیمت روز ۸۵۰ میلیارد تومان نیاز است و برای ساخت یک خط مترو به طول ۳۰ کیلومتر با هزینه واگن و دیگر متعلقات مبلغ قابل توجهی باید تامین شود.
وی با بیان اینکه بودجه شهرداری جوابگوی توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیست، افزود: در این شرایط امید مجموعه مترو به نقد نشدن اوراق مشارکت مالی است که برای سال ۹۸ به مبلغ هزار و پانصد میلیارد تومان تصویب شد.
مدیرعامل مترو تهران و حومه اضافه کرد: برای دستیابی به این مبلغ تلاشهای بسیاری صورت گرفته، جلسات متعددی با مسئولان بانک مرکزی و بانک رفاه بعنوان عامل که تحت مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، داشته ایم، اما سخت گیریهای بانک عامل در تایید ضمانتهای شهرداری کار را دشوار کرده است.
علی امام گفت: شهرداری هر ملکی را برای وثیقه و ضمانت به بانک ارائه میکند، نمیپذیرند؛ مگر بانک میخواهد این املاک را بخرد؛ این املاک تنها برای ضمانت است.
وی تصریح کرد: ۶ ایستگاه در خط ۶ و چند ایستگاه دیگر در خط ۷ مترو بیش از ۹۲ درصد تکمیل شده اند و با نقد شدن هزار میلیارد تومان از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت که سهم مترو است، تکمیل و تا پایان سال بهره برداری میشوند.
وی اضافه کرد: پانصد میلیارد دیگر متعلق به اتوبوسرانی است تا در امر خرید و تعمیر اساسی اتوبوسها هزینه شود.
علی امام گفت: در هر صورت بانک رفاه باید تا پایان آبان ماه مشکل موجود را برطرف کند از این رو امیدواریم با پذیرش ضمانتهای ارائه شده، بتوانیم به تعهدمان در افتتاح ایستگاههای مترو و تکمیل خطوط ۶ و ۷ در زمان مقرر عمل کنیم.