وزیر راه و شهرسازی : اتصال خط آهن قزوین - رشت به منطقه آزاد انزلی و اجرای خط آهن رشت - آستارا برای نقش آفرینی بهینه ایران در اتحادیه اوراسیا در دستور کار دولت قرار دارد.
محمد اسلامی ظرفیت فعلی تخلیه و بارگیری بنادر کشور را 230 میلیون تن اعلام کرد و افزود : دولت برای ارتقاء این رقم تا 300 میلیون تن هدف گذاری کرده است.
وی همچنین با تاکید بر ظرفیت های اقتصادی و ترانزیتی نهفته در حوزه دریایی خزر و اوراسیا تصریح کرد : تلاش برای اتصال خط آهن قزوین - رشت به منطقه ی آزاد انزلی و تکمیل حلقه زمینی - دریایی کریدور شمال جنوب و تلاش برای اجرای هرچه سریعتر خط آهن رشت - آستارا از جمله الزاماتی است که در راستای نقش آفرینی بهینه ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دستور کار دولت قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود : منطقه آزاد انزلی با داشتن مزیت های ژئوپلیتیکی منحصر از قبیل قرار گرفتن در حاشیه جنوبی دریای خزر، نقشآفرینی در بخشی از کریدور شمال جنوب و همچنین اتصال به خط ریلی سراسر کشور می تواند نقش بسزایی در ارتقاء مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با اوراسیا ایفا کند.
محمد اسلامی همچنین ارتقاء ظرفیت 10 میلیون تنی ترانزیت کالا از کریدور نوستراک به ۵۰ میلیون تومان را از الزامات وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت : برای تحقق این هدف مهم توسعه و تکمیل زیرساختهای ارتباطی شمال کشور را در 2 بخش اجرای طرح خط آهن رشت - آستارا و اتصال راه آهن رشت به منطقه آزاد انزلی دنبال میکنیم.