کارت ملی، کارت ابراز هویت هر شخص است. این کارت در ابتدای حضورش در جوامع و میان مردم فقط دارای مختصر اطلاعات شخصی هر فرد برای استفاده در مکان های ضروری بود.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ کارت ملی هر شخص نشان دهنده هویت شخص است. بخاطر اهمیت در حفظ شناسنامه آن را در همه جا با خودمان حمل نمی کنیم اما کارت ملی را با حفظ همواره آن در جیب و کیف، به عنوان یک کارت شناسایی برای ابراز هویت در مکان های ضروری مورد استفاده قرار می دهیم. امروزه با پیشرفت دنیای دیجیتال و الکترونیک کارت های مورد استفاده مردم اعم از کارت معافیت, کارت پایان خدمت, کارت گواهی نامه و کارت ملی دستخوش تغییرات گشته و به کارتهای هوشمند تبدیل شده اند. ما در این مقاله از مدارک لازم برای تعویض کارت ملی می گوییم.
برای تعویض کارت ملی به کارت ملی هوشمند باید از طریق اینترنت ثبت نام و نوبت گیری انجام شود و سپس در زمان موعود به مکان ذکر شده مراجعه شود. کارت ملی هوشمند توانایی ذخیره اطلاعاتی همچون: اثر انگشت شخص, اطلاعات ازدواج شخص, اطلاعات فرزندان شخص, اطلاعات هویتی, امضای الکترونیکی, کد پستی شخص را دارا می باشد. با در دست داشتن کارت ملی هوشمند نه تنها در دنیای واقعی بلکه با عجین شدن بیش از اندازه دنیای مجازی بازندگی واقعی مردم در دنیای مجازی هم به وسیله این کارت می توان به راحتی ابراز هویت کرد. با قرار دادن کارت ملی به روی نرم افزار تعبیه شده برای کارهای بانکی بر روی موبایل می توان به راحتی کارهای بانکی را انجام داد. به وسیله این کارت می توان در فضای اینترنت به راحتی با ابراز هویت از اپلیکیشن های موجود در آن و دیگر خدمات که نیاز به معرفی شخص دارند, بهره برد. برای دریافت کردن کارت ملی الکترونیک لازم است هم در سامانه اینترنتی www.ncr.ir و هم با حضور در دفاتر مربوطه اقدام به ثبت نام بکنیم.
چند سالی است که بر اساس مصوبه هئیت دولت افراد حقیقی و حقوقی اقدام به تعویض کارت ملی خود با کارت ملی هوشمند نموده اند که بر اساس گزارش های رسیده از سازمان ثبت احوال هنوز افرادی وجود دارند که اقدام به تعویض کارت ملی خود نکرده اند. حال می خواهیم در این مقاله به بررسی اهمیت داشتن کارت ملی هوشمند و همچنین معرفی مدارک لازم برای تغییر کارت ملی سابق به این کارت های هوشمند بپردازیم.
هدف از ارائه کارت ملی هوشمند در ایران، وارد شدن به جامعه اطلاعاتی مطمئن و امن می باشد که در نتیجه به پایین آمدن هزینه های مردم، بنگاه ها و دولت، همچنین توزیع عادلانه فرصتها کمک می کند و در نهایت منجر به توسعه و تحول اقتصادی در کشور خواهد بود. چرا که خدمات ارائه شده با شیوه آسان تر، با کیفیتی بالاتر و سریع تر بدست مردم می رسد و این امر در بهبود میزان رضایتمندی عمومی از دولت، به علاوه در بالا رفتن سطح کیفی زندگی مردم نقش ویژه ای خواهد داشت.
کارت های ملی هوشمند دارای تراشه ای هستند که تمامی اطلاعات و مشخصات ضروری هر فرد بر روی کارت ملی شخص به ثبت رسانیده می شود و هویت هر فرد با کارت ملی هوشمند وی شناخته می گردد و ابزاری مناسب برای شناسایی هویت اشخاص در فضاهای مجازی و فضاهای واقعی به شمار می رود. یکی از موارد استفاده از کارت ملی هوشمند در امور بانکی و یا فضاهای اینترنتی می باشد که در صورت نیاز به اطلاعات فردی، سهولت در انجام امور مربوطه را امکان پذیر خواهد کرد.
در دنیای دیجیتال و الکترونیکی امروز، علاوه بر کارت های ملی، کارت های پایان خدمت و کارت های گواهی نامه رانندگی نیز هوشمند شده اند که برای اخذ هر کدام از این کارت ها مدارک و شرایط خاصی مورد نیاز می باشد که در ادامه با شرایط و مدارک لازم برای تعویض کارت ملی سابق به کارت ملی هوشمند آشنا می شوید.
در ثبت اینترنتی, باید با دقت اطلاعات خواسته شده در فرم را در آن درج کنید. ثبت نهایی را بزنید و هزینه های مربوطه را به صورت الکترونیک در همان جا پرداخت کنید, بعد از این کار سامانه به شما یک رهگیری می دهد که با آن می توانید در دفتر و یا اداره مربوطه نوبت گیری انجام دهید. لازم است کد رهگیری را به همراه برگه ثبت نام چاپ کنید و تا زمان مقرر نزد خود نگاه دارید.
لطفا در اسرع وقت برای اخذ کارت ملی جدید اقدام کنید و مدارک لازم برای تعویض کارت ملی را که در متن ذکر شده برای سهولت کار به همراه داشته باشید. مدارک لازم برای تعویض کارت ملی و مفقود شدن کارت ملی در صورت ثبت نام حضوری و اینترنتی لازم و ضروری است و اگر هر کدام از آنها در دسترس نباشد برای ثبت نام به مشکل می خورید.
در نهایت هم اخطاریه میدن میگن اگر مشکل سربازیتو حل نکنی جریمه میشه
یعنی یه مشت بیسواد مملکت میگردونن
چه تغییری در خدمات پولت حاصا خواهد شد؟
دزدی به روزتز؟؟
اذیت و آزار مردم راحت تر؟؟؟
جمع کنید کاسه کوزه توندرو سرف هم قیمتی از ایمان است
آیا این قانون یا این دفتر پیشخوان تخلف میکنه؟
آیا این قانون یا این دفتر پیشخوان تخلف میکنه؟
باید از پست استعلام کنیم؟!
باید از دفتر پیشخوان استعلام کنیم؟!؟
باید از پلیس+10 استعلام کنیم؟!
باید از ثبت احوال استعلام کنیم؟!
از وزارت کشور یا از مجلس استعلام کنیم؟!
از ستاد ملی کرونا استعلام کنیم؟!
فقط علامت سوال دور سرم میچرخه...
خدایا خودت اینارو شفا بده با کارت ملی ما بده
خدا بخیر کنه بقیش رو