معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۳ هزار و ۹۵۶ کیلومتر مسیر جدید آزادراه، بزرگراه و خطوط ریلی با اعتبار ۲۴ هزار میلیارد تومان، به بهره برداری خواهد رسید.
وی اضافه کرد: در کل کشور، ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در دست ساخت است که ۸ پروژه ریلی بطول ۱۵۶۰ کیلومتر در اولویت قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۳۴۵ کیلومتر آزادراه در قالب ۲۱ پروژه نیز در دست اجراست که ۹ طرح، به طول ۶۵۱ کیلومتر است و در بخش بزرگراهی نیز، ساخت ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در دست اجراست که ۱۷۶۱ کیلومتر آن در قالب ۳۲ طرح در اولویت ساخت تا پایان ۱۴۰۰ است.
وی افزود: بر اساس قانون، ساخت خطوط ریلی و بزرگراهها باید بطور کامل با اعتبارات دولتی ساخته شود و آزادراهها نیز با مشارکت دولت و بخش خصوصی ساخته میشود.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، در پروژه کنار گذر شرقی سپاهان اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر، اخذ عوارض بصورت الکترونیکی خواهد بود، اما هنوز مبلغ آن نهایی نشده است.
وی افزود: آزادراه شرقی اصفهان حلقه اتصال شمال کشور به جنوب و از تهران تا شیراز و بوشهر خواهد بود و ترافیک عبوری را از داخل شهر اصفهان تفکیک خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این مسیر، طول جاده کریدور تهران- اصفهان- شیراز را ۳۵ کیلومتر و از نظر زمانی حدود ۸۰ دقیقه کاهش میدهد.
مهمترین بخش کریدور ریلی شرقی - غربی منطقه, آماده بهره برداری
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: راه آهن خواف - هرات که بزودی با حضور رئیس جمهور و مسئولان افغانستان به بهره برداری خواهد رسید، مهمترین بخش کریدور شرقی - غربی ریلی منطقه است.
آقای خیرالله خادمی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه طرف ایرانی آماده بهره برداری از این مسیر در آبان ماه بود اما بدلیل آماده نبودن کشور افغانستان، بهره برداری از این مسیر به تعویق افتاد افزود: این مسیر در سال اول اجرا، ظرفیت جابجایی ۳ میلیون تن کالا را داراست و در افق بیست ساله، این ظرفیت جابجایی، به سالانه یک میلیون مسافر و ۶ میلیون تن بار افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: مسیر خواف - هرات در قالب ۴ قطعه کارگاهی ساخته می شود که ساخت سه قطعه آن ، در تعهد طرف ایرانی بود و از طریق این مسیر و با ساخت و تکمیل قطعه راه آهن مزار شریف تا حیرتان، خط ریلی ایران به مرز ازبکستان خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دو قطعه از این مسیر ۲۲۰کیلومتری به طول ۷۷ کیلومتر در داخل خاک ایران واقع شده و ساخت قطعه سوم به طول ۶۲ کیلومتر نیز که حدفاصل مرز دو کشور تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان است، در قالب کمک های جمهوری اسلامی ایران به بازسازی افغانستان (در کنفرانس بازسازی افغانستان) در تعهد کشورمان بود.
وی افزود: این قطعه نیز بطور کامل و با استفاده از توان داخلی کشورمان و از جمله ریل ملی ساخته شده و آماده بهره برداری است اما ساخت قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر از روزنک تا هرات در تعهد طرف افغان بوده است.
به گفته خادمی، این خط ریلی می تواند در حال حاضر از طریق راه آهن بافق، تمام کالاهای صادراتی افغانستان را به بندر عباس برساند که در صورت تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان، این کالاها به بندر چابهار منتقل شده و از این بندر به سایر نقاط دریا ارسال می گردد.
وی همچنین در خصوص ساخت خط سریع السیر قطار تهران - قم - اصفهان نیز گفت: این مسیر در دو قطعه اصفهان - قم و قم - تهران ساخته می شود که مسیر اصفهان - قم در اولویت اول ساخت قرار دارد و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با سرعت مناسبی در حال ساخت است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص اولویت ساخت خطوط ریلی در کشور توضیح داد: از مجموع ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت کشور، ۸ پروژه به عنوان اولویت اصلی و قابل افتتاح تا پایان سال آینده معرفی شده است که همگی پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد داشته اند و علاوه بر راه آهن خواف - هرات، مسیرهای یزد - اقلید، بستان آباد - تبریز، زاهدان - چابهار، رشت - کاسپین ، مبارکه - شهر کرد ، میانه - اردبیل و همدان - سنندج که این مسیر ، استان کردستان را به شبکه ریلی متصل خواهد کرد ظرف امسال و سال آینده به بهره برداری نهایی خواهد رسید.
خادمی همچنین در خصوص طرح های جاده ای و آزادراه های آماده بهره برداری گفت: ۶۵۱ کیلومتر آزادراه در قالب ۹ طرح شامل آزادراههای شرقی اصفهان، قطعات ۲ تا ۴ خرم آباد - بروجرد، منجیل - رودبار، ایزدخواست - شیراز، آزادراه جنوبی تهران، تبریز - صوفیان، مراغه - هشترود، باند غربی منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال و آزادراه گرمسار - سمنان با اولویت و در قالب طرح های سال جهش تولید، در دست ساخت قرار دارد که ظرف امسال و سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی همچنین از سازمان برنامه و بودجه که با وجود همه فشارها و مشکلات، نخستین بار بخش عمده ای از بودجه عمرانی شرکت ساخت و توسعه را به میزان دو برابر سال قبل، بصورت نقدی در اختیار این شرکت قرار داد تشکر کرد و افزود: پرداخت وجه نقد به این شرکت گشایش زیادی در اقدامات عمرانی ما و از جمله، خرید قیر و مصالح دیگر ایجاد کرد و تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان به این شرکت تخصیص یافته و ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن نیز، از خزانه دریافت شده است.