مدیرعامل راه آهن شمال 2 اعلام کرد : امسال 120 هزار تن کالا از خط ریلی آستارا – آستارا به جمهوری آذربایجان صادر و 100 هزار تن کالا وارد شد.
غلامحسین ولدی با اشاره به مزیت های دیگر حمل نقل با راه آهن ، افزود : ارزان بودن هزینه و جابجایی انبوه بار و مسافر نیز از نقاط قوت این شیوه حمل و نقل است.
وی به میزان بسیار کم آلوده کنندگی حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای اشاره کرد و گفت : حمل و نقل ریلی یک بیستم حمل و نقل جاده ای محیط زیست را آلوده کرده و در این شیوه حمل و نقل یک هفتم کمتر از حمل و نقل جاده ای سوخت مصرف می شود.
مدیرعامل راه آهن شمال 2 ، ورود وسایل نقلیه و احشام به مسیر خط آهن و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله را از عوامل حادثه ساز خط آهن به ویژه در محدوده رودبار تا رشت دانست و افزود : اقداماتی نظیر نصب تابلو هشدار ، بکارگیری افرادی به عنوان راهبان برای دورکردن احشام ، تنظیم ساعت عبور قطار قبل از تاریکی هوا در محدوده های پرحادثه و گشت زنی مداوم پلیس راه آهن برای کاهش برخورد با قطار انجام شده است.
غلامحسین ولدی اعلام کرد : از ابتدای امسال تاکنون 120 هزار تن کالا از خط ریلی آستارا – آستارا به جمهوری آذربایجان صادر و 100 هزار تن کالا نیز وارد شد که در مقایسه با پارسال 19 درصد بیشتر است.
مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان نیز در گفتگوی تلفنی در این بخش خبری با اشاره به محدودیت های ساخت و ساز در حریم راه آهن رشت – انزلی گفت : قبل از خریداری زمین های حریم خط آهن یک خطه رشت به انزلی ، باید از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای اجازه تغییر کاربری استعلام گرفته شود.
پردل نژاد به رعایت 34 متر حریم تاسیسات زیربنایی و 70 متر حریم ساخت خط آهن اشاره کرد و افزود : بیشترین مشکل در آماده سازی حریم خط آهن رشت – انزلی تراکم زیاد مناطق مسکونی و نزدیک بودن شهرها و روستا و واحدهای تولیدی نظیر مرغداری ها در این محدوده است.
وی به کاهش جابجایی مسافر در سال 99 به دلیل شیوع کرونا خبر داد و گفت : پارسال 300 هزار مسافر با خط ریلی رشت – قزوین ، جابجا شد درحالیکه امسال پس از تعطیلی 3 ماهه و شروع دوباره حمل مسافر از خرداد ماه ، 115 هزار مسافر با این خط ریلی جابجا شد.
مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان به جابجایی یک میلیون و 600 هزار تن کالا و بار مسافر از ابتدای امسال تاکنون با خط ریلی رشت – قزوین خبر داد و گفت : بخش عظیم مصالح مورد نیاز راه آهن رشت – انزلی ، و طرح های راه سازی استان ، محصولات اولیه فولاد امیر کبیر خزر ، نهاده های دامی مورد نیاز استان از بندرعباس به گیلان از جمله کالاهایی بود که با این خط ریلی امسال حمل