قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور: سنجش تک بعدی و مسابقهای به اسم کنکور کنار گذاشته میشود.
وی در خصوص دستور اول این جلسه گفت: گزارش علمی در خصوص نظام رتبه بندی QS و نتیجه این رتبه بندی مورد بررسی قرار گرفت و در این نظام دانشگاههای ایران در جایگاه خوبی قرار گرفتند البته برخی از رؤسای دانشگاهها مسألهای را به عنوان یک آسیب در خصوص ارزیابی نظام رتبه بندی دانشگاههای ایران مطرح کردند و آن مسأله اطلاع رسانی اندک سطح علمی پژوهشگران و دانشگاههای کشور در سطح بین الملل است، زیرا دانشگاهها و پژوهشگران ایرانی توانایی علمی و فناوری بالایی دارند، ولی به طور درست اطلاع رسانی شکل نمیگیرد.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان این که ۵ دانشگاه ایران (دانشگاه شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه شیراز) در این رتبه بندی حضور دارند و نقش بالایی را از نظر ارائه مقالات علمی داشته اند.
آقای کبکائیان به یکی از موضوعات خاص این جلسه یعنی کرونا و تولید علم و ارجاعات علمی در جهان اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیتی که هم اکنون کشورهای جهان با آن مواجه هستند شاهد بودیم که تعداد مقالات در حوزه کرونا و تولید علم بالا بوده است به طوری که دانشمندان جهان علاقه مندی خاصی به این موضوع داشتند و در جهان ۶۷ هزار و ۷۱۲ مقاله در راستای بحث کرونا در سال ۲۰۲۰ تولید شده که از این تعداد هزار و ۸۸۴ مقاله مربوط به پژوهشگران ایرانی بوده است.
وی به دومین دستور این جلسه که مهمترین بحث بود اشاره کرد و گفت: ساماندهی نظام سنجش و پذیرش یکی از مهمترین مباحث این جلسه بود و طبق وظیفه نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور باید به این موضوع بپردازند و سیاستهای اجرایی این موضوع باید طراحی و تدوین میشد.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: خوشبختانه چند سال فعالیت کارشناسی بر روی این موضوع انجام شده است، اما در خصوص اطلاع رسانی پرهیز به عمل آمد، زیرا باید این موضوع به صورت یک بسته به طور کامل ارائه شود البته برخی از نهادها با وجود مطرح شدن برخی از بحثها انتقاداتی را مطرح میکردند و همین موجب مشوش شدن ذهن داوطلبان کنکور شد.
آقای کبکائیان با بیان این که زمانی که این موضوع به صورت یک بسته کامل سیاستی به تصویب برسد باید مطرح شود، گفت: در جلسه امروز هشت سیاست درباره این موضوع در کمیسیون علم و آموزش ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شد که خوشبختانه در یک سیاست موضوعات مختلف مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان این که جدا شدن سنجش از پذیرش از مهمترین مطالب جلسه امروز بود، افزود: ما شاهد هستیم که داوطلب بلافاصله پس از انجام کنکور پذیرش در یکی از دانشگاهها پذیرش میشود و رتبه علمی آنها مشخص میشود.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: جدا شدن سنجش از پذیرش بدین معناست که سطح علمی فرد و رتبه علمی فرد در تعیین شود و تا زمانی حدود دو سال این سطح علمی تعیین شده معتبر باشد تا فرد آزادی عمل برای انتخاب رشته و دانشگاه خودش داشته باشد.
آقای کبکائیان با بیان این که فرآیند پذیرش باید از سنجش جدا شود افزود: در این خصوص مسؤولان سازمان سنجش هم اعلام آمادگی کردند که امتحان بیش از یک بار در سال برگزار شود و ما علاقه مندیم که حداقل دو بار این امتحان در سال برگزار شود البته تمام این پیشنهادها در روند نهایی شدن قرار دارد و تا زمان اعلام نهایی باید پیشنهادها مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.
وی گفت: اجتناب از ارزیابی محفوظات و اندازه گیری دقیق داوطلبان مورد تاکید قرار گرفت.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: سنجش تک بعدی و مسابقهای که به اسم کنکور مطرح است باید کنار گذاشته شود و باید سنجش در سطوح بالا شناختی انجام شود و خلاقیت و عمق یادگیری داوطلب بررسی شود البته این موضوعات تا چند جلسه آینده در دستور فعالیت قرار دارد و حتی فرآیند ساماندهی سنجش و پذیرش چند ماه طول میکشد و پس از آن مکاتبهای جدی با سازمان سنجش، شورای سنجش و پذیرش کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی شکل میگیرد و سیاستهای جامع سنجش و پذیرش به ما اعلام میشود، پس از آن یک فاصله حداقل یک ساله در نظر گرفته میشود تا خانوادهها و داوطلبان خود را با سیاستهای جدید وقف دهند و طرح جدید به تصویب برسد.
آقای کبکائیان گفت: مجلس شورای اسلامی هم آمادگی خود را اعلام کرده تا اگر در این روند سیاستها نیاز به مصوبه قانونی خاصی بود انجام شود.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حذف کنکور افزود: چیزی که در دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تکلیف نقشه جامع علمی کشور است، ساماندهی نظام سنجش و پذیرش است البته این ساماندهی باید به نحوی باشد که به صورت سراسری هم آزمونها انجام شود و هم شکل و نوع امتحانات تغییر کند به نحوی که سابقه تحصیلی در روند سنجش و پذیرش مطرح شود.