اکنون شرکتهای خلاق در ۹ حوزه مختلف طبقهبندی شدهاند و در این حوزهها مجوز میگیرند.
دبیر کارگروه برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق با بیان اینکه مهمترین شاخص ارزیابی، بین محصول ارائه شده برای تجاریسازی و کسب سهمی از بازار است، افزود: در دیگر موارد اداری، سعی شده است تاحداقل مدارک و الزامات برای قبول متقاضیان در نظر گرفته شود. از این رو تنها کافی است که شرکت متقاضی دارای یک شخصیت حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور باشد و محصول و خدمت معرفی شده در عین برخورداری از ویژگیهای فناورانه و تجاری، قابلیت احزار صلاحیت به عنوان محصول دانشبنیان نباشد، تا شرایط اولیه ورود و ارزیابی محصول فراهم شود. همچنین محصول خلاق در صورت ارتقاء ویژگیهای فنی و کسب صلاحیت لازم امکان تبدیل آن به محصول دانش بنیان را دارد.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: در این مرحله مهمترین مسأله همان محصول عرضه شده و ماهیت و ظرفیتهای آن است. در واقع محصول یا خدمت ارائه شده توسط شرکت باید نوآورانه بوده و سطح متمایزی نسبت به فعالیتهای مشابه داشته باشد. همچنین اثربخشی محصول در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دیگر ویژگیهای آن است.
آقای کرمی همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه هر روز تعداد قابل توجهی از متقاضیان، مدارک خود را برای تبدیل شدن به شرکت خلاق ارائه میکنند، شناخت برخی محصولات و شرکتها به متقاضیان جدید کمک میکند تا تصویر روشنتری از محصولات پذیرفته شده داشته باشند.
وی افزود: خدمات در سه حوزه توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیل فضای کسب و کار و پشتیبانی مالی و جذب سرمایه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به شرکتهای خلاق پذیرفته شده اختصاص پیدا خواهد کرد.
آقای کرمی با اشاره به تنوع موضوعی بیش از هزار شرکت خلاق ثبت شده در برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق، گفت: از این تعداد ۵۳۳ شرکت مربوط به حوزه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی است. همچنین ۱۳۸ شرکت در حوزه بازی، اسباب بازی و سرگرمی، ۸۸ شرکت در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، ۹۸ شرکت در صنایع دیداری و شنیداری، ۲۰ شرکت در یادگیری، چاپ ونشر و ۵۷ شرکت در حوزه طراحی و معماری مشغول فعالیت هستند. همچنین ۴۳ شرکت نیز در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، ۷ شرکت در حوزه هنرهای تجسمی و نمایشی و ۴۴ شرکت سایر صنایع خلاق و فرهنگی فعالیت میکنند.