کارشناس تمبر و اقلام فیلاتلیک: کیفیت پایین طراحی در کنار نظارت ضعیف، آسیبهای جدی به جایگاه تمبر به عنوان مقوله فرهنگی وارد کرده است.
وی با اشاره به اینکه تمبرهای ایران در اروپا به ندرت خرید و فروش میشود، افزود: با وجود اینکه مردم کشورهای غربی به دلیل جایگاه مادی و معنوی بالایی که تمبر دارد، علاقه زیادی به خرید، نگهداری و فروش تمبرهای مختلف دنیا دارند، اما در مورد تمبرهای ایران به دلایلی که گفته شد، چندان مورد استقبال نیست.
این مجموعهدار تمبر در خصوص دیگر دلایل مشکلات این مقوله فرهنگی در ایران، ادامه داد: در حالیکه در کشور ما تقویم مشخصی برای تولید و انتشار تمبر وجود ندارد، در کشورهایی که تمبر در آن مورد توجه مردم است، نوع، زمان انتشار، شمارگان، قابلیت استفاده در مرسولات داخلی یا خارجی تمبر، ابتدای سال برای تمام سال تعیین میشود.
شمسآبادی ضمن انتقاد از عملکرد شورای تمبر بر انتشار و توزیع تمبرهای ارور (اشتباه در چاپ) به صورت وسیع در جامعه، افزود: در کشورهایی که به تمبر توجه ویژهای میشود، تمبرهای ارور به تعداد بسیار اندک و به منظور نگهداری در کلکسیونها منتشر میشود، اما در ایران گاهی یک تمبر ارور به صورت ورقهای و تعداد بالا چاپ و توزیع میشود، که این موضوع تضعیف جایگاه تمبر ایران در جهان را به همراه دارد.
وی همچنین ضرورت توجه به احیای استفاده از کارت پستال بهویژه در کشور را یادآور شد و گفت: گردشگران خارجی معمولا در سفرهایی که به کشورهای مختلف دارد، کارت پستالهایی که حاوی تصاویری از میراث فرهنگی و تاریخی آن کشور است را به همراه تمبر، از همانجا برای دوستان و آشنایان خود ارسال میکنند. در صورتیکه در ایران کارت پستال از رونق افتاده و به نقش موثری که میتواند در رونق گردشگری و شناساندن تاریخ، فرهنگ و پیشینه کشورمان به مردم دنیا داشته باشد، توجه نمیشود.
این کارشناس تمبر از برپایی نخستین نمایشگاه ورقههای پستی و اقلام فیلاتیک ایران در روز جهانی پست و همچنین راهاندازی جمعه بازار تمبر در موزه ارتباطات ایران بهعنوان اقدامی موثر در راستای احیای جایگاه تمبر و مجموعهداری یاد کرد و گفت: با تسری این اقدام به سایر شهرهای کشور در کنار حمایت مسئولان از آن، در آیندهای نهچندان دور میتوانیم شاهد رونق بازار تمبر در ایران نیز باشیم.