معاون اجتماعی ناجا: باید با بهره گیری از تاکتیکهای نوین در تولید محتواهای فرهنگی به نسل جوان، استفاده صحیح از بازیهای رایانهای را به خوبی آموزش داد.
وی با تاکید بر این که نسل جوان و نوجوان علاوه بر کار و تحصیل نیاز به مشغولیت و بازی نیز دارد، خاطرنشان کرد: بازیهای رایانهای تفاوت شایانی با بازیهای سنتی هم به لحاظ شکل، محتوا، ساختار و هم به لحاظ نحوه ورود و استفاده از آن دارد.
سخنگوی ناجا با اشاره به این که کاربران بازیهای رایانهای برای استفاده از آن نیاز به علم، دانایی و مهارت دارند، یادآور شد: افراد هنگام شنیدن حدود ۲۰ درصد استعداد فراگیری دارند، اما افرادی که هم میشنوند و هم میبینند و عمل میکنند حدود ۷۵ درصد بیشتر استعداد فراگیری پیدا میکنند.
معاون اجتماعی ناجا با اشاره به این که در بازیهای رایانهای تاثیر قابل توجهی در بهبود یکپارچگی حسی وجود دارد، تصریح کرد: در فرآیندهای یادگیری؛ تفکر، خلاقیت و هوش به تنهایی نقش ندارد بلکه تمام بدن در این ارتباط دخیل است.
وی با بیان این که در تمامی فرآیندهای فکری از تولد تا دوران سالمندی، بدن به صورت یکپارچه عمل میکند و از طر یق حواس پنجگانه اطلاعات محیطی به مغز منتقل میشود، گفت: از این طریق جهان به فرد شناسانده میشودو میتواند امکانات بدیعی را خلق کند.
سخنگوی ناجا یادآور شد: کودکان و نوجوانان از طریق تعامل با محیط اطراف خود به یادگیری میپردازند و با پیشرفت فناوری، تعامل با محیط اطراف نیز روز به روز کاسته میشود، چرا که انواع بازیهای رایانهای جایگزین بازیهای سنتی که پرتحرک بودند، شده است و آنان را از بهره برداری صحیح از تمام حواس محروم میکند.
سردار نوریان با بیان این که این امر نیاز به هوشمندی، فکر، چاره جویی و استفاده از تاکتیکهایی نوین در تولید محتواهای فرهنگی دارد، عنوان کرد: باید به نسل جوان و نوجوان بیاموزیم تا استفاده صحیح و مطلوب از بازیهای رایانهای را به خوبی فرا گیرند.
معاون اجتماعی ناجا با اشاره به این که برخی بازیهای رایانهای موجب ترویج روحیه پرخاشگری، خشونت، بی تابی، رفتارهای تهدیدگرایانه، عدم رعایت اخلاق، شئون اجتماعی و ... میشود، گفت: این نوع رفتارها و تحرکات میتواند عواقب نامطلوبی در ایجاد ناامنی جامعه داشته باشد.
وی با بیان این که در گذشته اراذل و اوباش در محدوده و جغرافیای مشخص قابل کنترل بودند، گفت: افراد در فضای مجازی محدودیت جغرافیایی ندارند و میتوانند در گستره نامتناهی فعالیت کنند که اگر کنترل نشود، میتواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد چرا که برخی کاربران مانند مجرمان و اراذل و اوباش با سوء استفاده از این ویژگی سبب ایجاد ناامنی و آسیبهای روحی و جسمی مخاطبان میشوند.
سخنگوی ناجا یادآور شد: مجموعه بنیاد ملی بازیهای رایانهای با تولید محتوای مناسب میتواند در افزایش تعامل و همکاری و هم افزایی بین دستگاهها و نهادها در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی و وقوع جرایم نقش موثری ایفا کند؛ به گونهای که سیستمهای دستگاهها را فعال کند و سبب به گردش درآمدن چرخ دندهها شود تا بار سنگینی که بر دوش پلیس نهاده شده سبک شود.
معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای میتواند در عصر حاضر که شاهد افزایش اختلاف بین نسلی هستیم به عنوان نهاد اصلی و مرجع حاکمیتی در مبحث بازی، خلاء بین والدین و فرزندان را با آگاهی بخشی در خانوادهها پر کند.
سخنگوی نیروی انتظامی با بیان این که فضای مجازی با سرعت بالایی رو به رشد است و حرکت در آن به توانایی و هوشمندی بالایی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که قشر اصلی مخاطبان بازیهای رایانهای نوجوانان و جوانان هستند این بنیاد میتوند با اصلاح محتوای بازیهای رایانهای به جامعه تعالی دهد و از سوی رفتارهای تخریب گرایانه در سطح جامعه را کاهش دهد.
سردار نوریان بر لزوم حمایت ناجا از بازی سازان بومی تاکید و ابراز امیدواری کرد انعقاد تفاهم نامه مابین مجموعه نیروی انتظامی و بنیاد ملی بازیهای رایانهای مبنایی شود برای این که ناجا بتواند وظیفه و نقشی را که جامعه بر عهده اش گذاشته است بهتر از قبل ایفا کند.
سید صادق پژمان مدیرعامل بنیان ملی بازیهای رایانهای نیز در این جلسه ضمن تبریک هفته ناجا اظهار داشت: از نیروی انتظامی بابت این که توانست جسورانه با استفاده از ساختار نوین در شکل گیری بازی گشت پلیس نقش تعیین کنندهای داشته باشد صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم همچنین از تیم تهیه کننده این بازیها که نقش اساسی ایفا کردند.
این مقام مسئول با اشاره به این که براساس آمارهای قابل مشاهده در بازی گشت پلیس بیش از دو میلیون برداشت کاربران در کافه بازار ثبت شده است، گفت: این موضوع نشان میدهد که مخاطب از این بازی رایانهای راضی بوده و بیش از ۶۰ هزار نظر مثبت (کامنت) در ذیل آن موید این موضوع است.
وی با اشاره به این که بازی رایانهای گشت پلیس ۲ هم جزء بازیهای پرمخاطب محسوب میشود و در قالب ماموریت پلیس تعقیب و گریز طراحی شده است، خاطرنشان کرد: در نسلهای بعدی این بازی میتوان به نقش آفرینی ماموران در ان پرداخت که میتواند گسترش و توسعه آن شود، همانطور که در نسل ۲ نیز شاهد پیشرفت در بخشهای دیگر این بازی بودیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: براساس ارزیابی این بنیاد بازی گشت پلیس جزء بازیهایی با چرخه عمر بلند، مفید و مثبت محسوب میشود تا جایی که همانطور که اشاره شد براساس استقبال خوب مخاطبان میتوان نسلهای جدیدی از آن را در آینده نیز با بهبود و توسعه نسبت به قبل تولید کرد.
وی افزود: با توجه به اهمیت بازیهای رایانهای و بحثهایی که به خصوص در دوران پساکرونا به وجود آمده است، گفت: نیروی انتظامی یکی از ابردستگاههایی است که نسبت به تولید محتوا در بخشهای مختلف فرهنگی واکنش نشان میدهد و کارش را با موفقیت با تولید بازی گشت پلیس شروع کرده است.
پژمان با بیان اینکه بازی گشت پلیس با حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کاربر نشان داده مخاطب خاص خود را یافته، یعنی خود یک رسانه است، گفت: در پیمایش اخیر ۳۲ میلیون بازیکن برای این کاربر پیدا شده که حداقل در هفته یک ساعت از طریق پی سی یا گوشی بازی میکنند.
این مقام مسئول گفت: این کاربران ۶۲ درصد مرد و ۳۸ درصد زن هستند که حول و حوش ۹۰ دقیقه در روز بازی میکنند و در رده سنی نوجوان و جوان قرار دارند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: شاهد این هستیم که کاربران بازیهای رایانهای از دامنه سنی حدود ۱۶ ساله در سال گذشته و به ۲۲ ساله طی سال جاری رسیده اند.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود این حجم کار و استقبال از بازیهای رایانهای نیاز به تولید محصولات فاخر دوچندان میشود که باید به خانوادهها کمک کنیم تا فرهنگ مصرف را فرا بگیرند البته خوشبختانه خانوادهها در تلاشند تا با توجه به سن فرزندان خود برای مصرف بازیهای مناسب آن سن اقدام کنند.
وی با اشاره به این که نیروی انتظامی در برخی مصوبات شورای عالی مجازی به عنوان نهاد همکار معرفی شده است گفت: این نگاه کاملا در ناجا تبلیغی و فرهنگی بوده که بتوان از این فضا و ظرفیت ایجاد شده استفاده کرد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه در بازیهای هدفمند قرار شده است نیروی انتظامی موضوعهایی را مطرح کند که در ذیل تفاهم نامه نکات و موضوعات شفاف و روشن تری دارد، گفت: تمام تلاش نیروی انتظامی این است که از طریق پلیسهای تخصصی مانند پلیس فتا، فضای مجازی را برای استفاده کنندگان سالم نگه دارد.
این مقام مسئول اظهار داشت: در تولید محصولات فرهنگی برای قشر جوان و نوجوان بایستی هم موضوع سرگرمی و هم آموزش لحاظ شود، ان شاء الله این تفاهم نامه مبنایی برای توسعه همکاری نیروی انتظامی و بنیاد ملی بازیهای رایانهای باشد.
گفتنی است بهزاد رجب پور تهیه کننده و سازنده بازی رایانهای گشت پلیس نیز از طریق پیام تصویری در این جلسه با بیان این که تولید این بازی حدود ۴ سال پیش براساس سیاستهای نیروی انتظامی برای ارتقاء احساس امنیت در جامعه کلید خورد، اظهار داشت: با رایزنیهایی که بین موسسه ناجی هنر و تیم تخصصی سازنده انجام شد، این بازی رایانهای در قالبی بزرگ تولید شدو توانست با حجم استقبال مخاطبان روبه رو میشود.
این موفقیت تا جایی است که رقیب خوبی از نظر کمی و کیفی در مقایسه با بازیهای خارجی شد و امروز نیز قرار است تولید نسخه دوم این بازی مورد ارزیابی قرار گیرد.
در این نشست که به میزبانی نیروی انتظامی در موسسه ناجی هنر برگزار شد، مجتبی رشوند مدیرعامل این موسسه، معاونان و مدیران بنیاد بازیهای رایانهای نیز، در سخنانی به ارائه گزارشهایی از روند فعالیت خود در این حوزه پرداختند.