مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تخلیه و بارگیری ۷۰ میلیون تن بار در بنادر کشور از ابتدای سال تاکنون خبر داد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از ورود اولین بخش تجهیزات راهبردی به بندر چابهار توسط هند تا پایان سال خبر داد و اعلام کرد: قرارداد فعلی هندی ها، قرارداد بهره برداری موقت است و متعاقبا قرارداد BOT مدنظر قرار میگیرد که عمدتا برای تامین تجهیزات راهبردی بندری است و بر اساس این قرارداد، اولین تجهیزات تا پایان سال به داخل کشور وارد و بهره برداری میشود.
راستاد در رابطه با آخرین وضعیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور و نیز میزان کالا ویژه در بخش کالاهای اساسی نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۷۰ میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده و موجودی کالا در انبارها و اماکن نگهداری معادل ۷/۵ میلیون تن است که از این میزان، کالاهای اساسی ۳/۵ میلیون تن و سایر انواع کالا ۴ میلیون تن را به خود اختصاص داده اند.
میزان کالاهای کانتینری در بنادر
وی ادامه داد: علاوه بر این میزان کالاهای کانتینری در بنادر معادل ۱۰۰ هزار TEU و تعداد کشتیهایی در حال تخلیه و بارگیری ۱۵ فروند است که ۱۱ فروند آن منتظر ورود به بنادر تجاری هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد برنامه سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه بنادر کشور، گفت: در بنادر کشور همواره علاوه بر تخلیه و بارگیری کالا به مقوله توسعه توجه ویژهای شده است و هیچ بندری هم اکنون وجود ندارد که پروژه توسعهای برای آن تعریف نشده و یا در حال اجرا نباشد و سازمان بنادر و دریانوردی توسعه و ایجاد زیرساختها و ظرفیتهای جدید را در دستور کار دارد.
راستاد افزود: در سال ۹۷ آخرین چشم انداز سازمان بنادر و دریانوردی به تصویب هیئت عامل رسید که راهبردها در حوزههای مختلف را تعریف کرده است و همچنین طرح جامع بنادر بازرگانی در حال تصویب است و با افق ۱۴۰۴ مدنظر قرار میگیرد.
وی گفت: همچنین برای بنادر کوچک که کارکرد آنها فعالیتهای منطقهای است و ناوگان کوچک و سنتی در آنها تردد میکنند، طرح جامعی در حال نهایی شدن است که در ۳ فاز ۵ ساله و بر اساس شرایط منطقهای به منظور توسعه این بنادر برنامه ریزی میشود.
سفارش ساخت ۸۳ فروند انواع شناور
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد توجه ویژه این سازمان به توان داخلی در حوزه بندری و دریایی، تاکید کرد: تقریبا عمده نیازمندیها چه در بخش تجهیزات تخلیه و بارگیری و چه ناوگان ورود و خروج کالا از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین شده است و سال گذشته ۷۶۰ قطعه مورد نیاز تجهیزات دریایی و بندری از این طریق تامین و علاوه بر این با سفارش ساخت ۸۳ فروند انواع شناور خدماتی به سازندگان داخل کشور گام بلندی در حمایت از توان داخل برداشته شده است.
راستاد در رابطه با توسعه سواحل مکران و بندر چابهار گفت: با تکمیل مرحله اول توسعه بندر چابهار ظرفیت آن به ۸ میلیون تن ارتقا مییابد و یکی از مدرنترین پایانههای کانتینری و چند منظوره در منطقه ایجاد میشود که شامل اسکلهها و تجهیزات جدید است و قابلیت پذیرش کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: پذیرش کشتیهای سایز بزرگ اهمیت بسیار بالایی دارد و چابهار از شرایط بسیار مناسبی از نظر عمق برخوردار بوده و امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی را تجربه کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قرارداد با هندیها نیز، گفت: قرارداد هندیها بهره برداری موقت بوده است و متعاقبا قرارداد BOT مدنظر قرار میگیرد که عمدتا تامین تجهیزات استراتژیک بندری است و اولین تجهیزات تا پایان سال به داخل کشور وارد و به بهره برداری میرسد.
از فعالیت هندیها در چابهار رضایت داریم
راستاد افزود: این اپراتور بندری باعث شده از سوی دولت هند تخفیف ۴۰ درصدی از بنادر هند به چابهار و بالعکس برای خطوط کشتیرانی، ترانزیت کالا، صادرکنندگان و واردکنندگان در نظر گرفته شود و باید تاکید کرد که از فعالیت هندیها در چابهار رضایت داریم و افق خوبی را در آینده میتوانیم شاهد باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه بنادر کشور از ۳۶۵ روز سال، صرفا ۲ روز تعطیل هستند که اولین روز فروردین و روز عاشوراست، گفت: از ۳۰ بهمن سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا یک لحظه هم متوقف نشده است و از اردیبهشت ماه سال ۹۷ که شاهد آغاز تحریمهایی بودیم که تمرکز زیادی بر فعالیتهای بندری و دریایی داشت، اما با تکیه بر توان داخلی توانستیم فعالیتها را به خوبی پیش ببریم.
وی در پاسخ به اینکه آیا هزینههای انبارداری در بنادر ایران بالا نیست؟ گفت: خیر، هزینههای انبارداری در بنادر ایران نسبت به هزینههای زنجیره حمل و نقل کالا متعارف و حدود ۶ تا ۷ درصد است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد میزان کانتینرهای دپو شده در بنادر کشور، افزود: ۱۰هزار TEU کانتینر در یاردهای نگهداری بنادر وجود دارد که ۱۰ هزار TEU مربوط به کالاهای متروکه است و باید تشریفات کالاهای متروکه در مورد آنها انجام شود که میزان بالایی نیست.
راستاد در رابطه با برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی به منظور نوسازی ناوگان سنتی، عنوان کرد: به لحاظ اینکه شرایط تجارت دریایی در بخش حمل و نقل تغییر کرده به همین دلیل ناوگان سنتی قابلیت تطبیق ندارد و ارتقای این ناوگان و تبدیل آن به ناوگان مدرن در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته و مشوقهایی از جمله تسهیلات از محل وجوه اداره شده، تعریف شده که منوط به تولید در داخل کشور است.
وی همچنین به برنامههای این سازمان در بخش توسعه دریامحور اشاره کرد و افزود: مدیریت سواحل و بهره گیری بهینه از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کشور مستلزم برنامهریزی مدون است و به همین دلیل مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی مدنظر قرار گرفته و تدقیق این طرح اخیرا از سوی سازمان بنادر آغاز شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی شرایط بسیار خوبی را برای توسعه دریامحور فراهم کرده است، گفت: کاربردها، ظرفیتها و قابلیتهای سرمایهگذاری در بنادر کشور که بعضا مورد غفلت قرار گرفته در قالب این طرح معرفی شده است.
راستاد در مورد وظایف حاکمیت دریایی کشورها، گفت: مهمترین وظایف حاکمیت کشورها در حوزه دریایی مربوط به ایمنی دریایی و حفاظت از محیط زیست دریایی است که سازمان بنادر و دریانوردی نیز در چارچوب الزامات فعالیت میکند و ملزم به کنوانسیونهای بینالمللی است، همچنین اولویت این سازمان اقداماتی است که منجر به ارتقاء ایمنی دریایی و جلوگیری از بروز سوانح دریایی شود و پیشگیری از آلودگیهای محیط زیست دریایی یکی دیگر از فعالیتهای مورد توجه است و آمادگی برای واکنش در قبال آلودگی محیط زیست دریایی مسئله دیگری است که از سوی این سازمان به مدنظر قرار میگیرد.
وی همچنین در رابطه با هوشمند سازی بنادر، اعلام کرد: بنادر سنتی که صرفا محل تخلیه و بارگیری کالا بودند به بنادری تبدیل شده اند که پسکرانه آنها به فعالیتهای تولیدی و ارزش افزودهای اختصاص یافته است، بنابراین بهره گیری از فناوریهای نوین یکی از مهمترین برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی است و در این راستا به سمتی پیش میرود که تمام فعالیتها به صورت مکانیزه و هوشمند در بنادر ایران انجام شود.