نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در پستهای سیاسی، آزمونهای ارزشیابی وجود خارجی ندارد یعنی عملا معیار بکارگیری مدیران، ارزشیابی نیست.
وی گفت: افراد رزومههایی دارند که شامل عناوین پستی است، اما کیفیت مدیریت، جایی ثبت و ضبط نمیشود. ثبت این کیفیت مدیریتها در جایی مورد نیازاست تا بتوان مدیران را بر اساس این اطلاعات طبقه بندی کرد ضمن اینکه در نظام ارزشیابی ما، چون تعارف وجود دارد به همین دلیل ارتقای سیستم مدیریتی با مشکل مواجه خواهد شد.
قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: در مورد پستهای سیاسی، آزمونهای ارزشیابی وجود خارجی ندارد یعنی عملا معیار بکارگیری مدیران، ارزشیابی نیست. در مورد پستهای حرفهای هم که وجود دارد عملا معیار قطعی نیست.
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ” چرا این خلا وجود دارد و آیا مجلس باید این کار را انجام دهد؟ “ گفت: قطعا غفلت هست و نمایندگان مجلس دهم باید دورههای برخورد با اینگونه مسایل را حتما گذرانده باشند. این قوانین مدیریتی نه از طرف دولت ارائه شده و نه از طرف مجلس به آن توجه شده؛ این نقصی است که حتما باید به آن توجه شود. البته آموزشهای غیر رسمی به بعضی از گروهها مثل نمایندگان مجلس داده میشود، اما الزام ارتقا این نیست. اصلاح این مواد قانونی حتما به همراه کمک دولت قابل انجام میشود.
قاضی زاده در پاسخ به این سوال ”که چرا وقتی قانونی داریم که مدیران باید آموزشهایی قبل از مدیریت ببینند، اما فشارهایی از داخل دولت و خارج دولت سبب میشود که این قانون اجرائی نشود؟ “ افزود: درسته که قانون و مبانی قانون وجود دارد، امّا این تبدیل به یک عرف در جریان نیست و تبدیل به یک موضوع باورشده توسط مجموع سیاست گذاران نیست. با اینکه سازمان امور اداری و استخدامی کشور میخواهد این قانون را اجرا کند، اما از طرفین مختلف تحت فشار قرار میگیرد و به رسمیت شناخته نمیشود.
وی افزود:وقتی میگوییم نظام مدیریت نباید منحصر به نظام دولتی شود، چون ما کشور را میخواهیم اداره کنیم و بخش خصوصی ما هم سهم بزرگی در اداره کشور دارد. بخش خصوصی هم در این امر متولیانی دارند که باید به این موضوع هم پرداخته شود. انصاری در ادمه به سوال دیگری مبنی بر اینکه ” عملکرد بخش خصوصی نسبت به دولتی چگونه است؟ “ گفت:ما ساز و کارهایی داریم که بتوانیم مدیران آن بخشها را هم آماده سازی کنیم. نظام دانشگاهی ما نیز با همین هدف تشکیل شده، بعنوان مثال آموزشگاههای فنی و حرفه ای.
آقای انصاری اضافه کرد: شما با هر مدرکی بخواهید مدیریت کنید در یک مراکز خاصی آموزشهای مدیریتی میبینید. در دنیا هیچ جراحی را ابتدا به ساکن، رئیس بیمارستان نمیکنند، دوسال آموزش مدیریت میبیند، بعد پست ریاست را به او میدهند. در دهه ۷۰ دورههای آموزش مدیریتی مشابه دانشگاه برای مدیران گذاشتیم با بعضی از تفاوتها، اما الان این گونه نیست.
معاون رئیس جمهور گفت: از سال ۱۳۹۳ مصوبهای در شورای عالی اداری به تصویب رسید تحت عنوان” برنامه آموزش و تربیت مدیران آینده “. ما در واقع متناسب با این برنامه یک نظام شناسایی و استعدادیابی مدیران پیش بینی کردیم که این کار توسط کانونهای ارزیابی که واقعاً دولتی نیستند انجام میشود.
آقای انصاری افزود: همه دستگاهها با مصوبه سال ۱۳۹۳ موظف شدند که نیروهای واجد شرایط برای تصدی مشاغل مدیریتی در سطوح مختلف را ارزیابی کنند و بانک اطلاعاتی برایشان تشکیل بدهند.
وی اضافه کرد: اگر کانون ارزیابی کننده، تشخیص دهد که فردی نیاز به آموزشهایی دارد، قبل از مدیریت باید این دورهها را بگذراند. از ابتدای سال ۱۳۹۷ که انتخاب کسانی که از طریق کانونهای ارزیابی صلاحیت آنها برای تصدی مشاغل مدیریت مورد تأیید قرار نگرفته بعنوان مدیر در دولت ممنوع است.
جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: ما در کشورمان یا چهل ستون میسازیم یا بیستون ... این وسط چیزی نمیسازیم و صفر و صدی هستیم. قطعاً اشکالات متعددی در نظام مدیریتی ما وجود دارد.
وی افزود: حدود ۶۶ هزار نفر مدیر مستقل در کشور وجود دارد و طبیعی است در این حجم ۶۶ هزار نفری، ضعفهایی هم وجود داشته باشد و مردم هم حق دارند ناراضی باشند,، اما من میگویم مدیران ما جز اقشار زحمت کش هستند. یعنی اگر میزان وقت گذاری مدیران را با دیگر کارکنان، مقایسه کنیم، بدون استثنا مدیران ما وقت بیشتری برای انجام کارهای خودشان میگذارند. /