وزیر فرهنگ: فرهنگ را در کانون توسعه و توجه قرار دهید و برای توسعه فرهنگی از روستا تا کلانشهرها برنامه ریزی کنید.
وی ادامه داد: این ظرفیت انسانی ظرفیت قابل توجهی برای خیلی از اتفاقات خوب در حوزههای مختلف زندگی است. یک شبکه وسیع مویرگی که همه جغرافیای ایران اسلامی را در بر میگیرد.
صالحی ادامه داد: ویژگی دیگر اختیارات منطقهای شوراها و دیگری اختیارات ملی است که در اختیار شورای عالی استانها قرار داد که این ظرفیتها و فرصتهایی است که باید در زمان پیش رو با استفاده حداکثری منجر به طی شدن مسیر منتهی به گام دوم انقلاب اسلامی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: در این مناسبات حوزه فرهنگ حوزه بسیار مهم و اساسی است. فرهنگ را نمیشود به عنوان یکی از ضلعهای زندگی قرار داد. بلکه فرهنگ زمین و هوای زندگی اجتماعی است.
او ادامه داد: فرهنگ هم خاک و هم آسمان زیست بوم ماست. هر اتفاقی که در هر یک از حوزههای زندگی اجتماعی پدید آید ریشه در این زمین دارد و سر به این آسمان میساید.
صالحی افزود: مسیر توسعه و رشد و تحول اجتماعی گرانیگاه و مرکزش اقتصاد و سیاست نیست و حتی امنیت هم نیست بلکه کانون تحول و توسعه اجتماعی فرهنگ است و از این مسیر سایر اتفاقها جهت دهی میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که این گرانیگاه و نقطه مرکزی کمتر مورد توجه است و شاخصهایی که به نظر میرسد قابلیت اندازه گیری سریع تری دارند بر شاخصهای فرهنگی اولویت پیدا میکنند.
وی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی فرهنگی از سوی شوراها بیان داشت: یکی از نکاتی که هم در این جلسه و جلسات دیگر باید درباره آن صحبت شود و از طریق شما نگاه موجود تغییر یابد و فرهنگ در کانون توسعه و توجه قرار بگیرد، ضرورت برنامه ریزی فرهنگی از روستا تا کلانشهر است.
صالحی هشدار داد: اگر این تغییر نگاه اتفاق رخ ندهد و به فرهنگ به عنوان یک نیاز ثانوی نگاه کنیم، بخشی از مسائلی که در این سالها گرفتارش بودیم همچنان حل نشده باقی خواهد ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد حوزههای متنوعی دارد هر چند که تنها دستگاه فرهنگی کشور نیست و دستگاههای دیگری هم وجود دارند که مسئولیتهای فرهنگی دارند.
وی اضافه کرد: فضای هنر با شاخههای مختلف نظیر هنرهای نمایشی و تجسمی و ... شاخه دیگر رسانه است که حوزه مطبوعات و رسانهها به این حوزه مرتبط میشوند و، اما حوزه سوم حوزه دین است. در این حوزه در داخل وزارتخانه معاونت قرآن و عترت وجود دارد و در نهایت حوزه فرهنگ و نشر شناخته میشود.
صالحی بحث مصرف فرهنگی را موضوع مهمی دانست و بیان داشت: باید پرسید جامعه ایرانی سطح مصرف فرهنگی اش از لحاظ کمی و کیفی چقدر است؟ در این حوزه پیمایشهای زیادی انجام داده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در یکی از پیمایشها متوجه شدیم که در حوزه کتاب مصرف فرهنگی ما هفتهای ۱.۵ ساعت است. در حوزه نشریات و مجلات حدود ۲۸ درصد جامعه پیمایش گفته اند روزنامه یا مجله میخوانند. از بین این ۲۸ درصد هم میزان مطالعه نیم ساعت در هفته بوده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که ۷۷ درصد جامعه هدف سینما نمیرفته اند. از ۲۳ درصدی که به سینما هم میرفته اند ۲۷ درصد تنها سالی یک بار به سینما میرفته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از مسایل مهم ما این است که جامعه ایرانی کالای فرهنگی در سبد خرید و مصرفش پایین است، تصریح کرد: اگر قرار باشد اتفاق فرهنگی رخ بدهد باید به مصرف فرهنگی توجه کرد، زیرا تا مصرفی نباشد تولید فرهنگی بی معنا میشود.
وی افزود: ما باید هم کمیت مصرف و هم کیفیت مصرف را بالا ببریم از این رو باید پرسید چه کنیم که تبلیغات محصولات فرهنگی را روانتر و آسانتر کنیم؟
صالحی اضافه کرد: نکته دیگر این است که باید مراکز توزیع محصولات فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و فعالیت آنها آسانتر شود.