طرحها و وعدههای دولت، نمایندگان مجلس و خودروسازها برای کاهش التهاب بازار خودرو ادامه دارد، اما قیمت خودرو همچنان افزایشی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ موضوع گرانی مبحث جدیدی در کشورمان نیست، در این میان وضعیت بازار خودرو هم متاثر از عوامل مختلفی از جمله بالارفتن نرخ ارز، نبود نظارت دقیق بر بازار، نبود شفافیت و مرجع قیمت گذاری خودرو، افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود قطعات مورد نیاز صنعت خودرو، تورم، واسطه گری و دلالی و ... است؛ بر اساس گزارشهای میدانی در یک ماه گذشته، قیمت خودروهای داخلی با سرعت زیادی، روند صعودی در پیش گرفته است.
بررسی قیمت پراید ۱۳۱ طی ده سال گذشته در بازار
رصد بازار خودروهای منتخب از ۲۷ شهریور تا ۲ مهرماه حاکی از رکوردداری تیبا صندوقدار در میزان رشد قیمت است. بر این اساس، قیمت این خودرو با ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۳۹ میلیون تومان رسید.
قیمتها در بازار خودرو همچنان میتازند
بررسی روند قیمتی خودروهای پرتیراژ بازار طی یک ماه گذشته نشان میدهد که به کارگیری سیاستهایی همچون قرعهکشی و ثبت نام هم نتوانسته جلوی رشد قیمتها را بگیرد.
بررسی قیمت خودرو در پایان هفته نشان میدهد، برخی خودروهای پرتیراژ فقط در شهریورماه با جهش قیمتی مواجه بودند و حتی نسبت به نیمه شهریور این رشد قابل توجه است!
در شرایطی که قرار بود طرحهای فروش فوقالعاده و پیش فروش خودروسازان رشد قیمت در این بازار را مدیریت کند اما این بازار با جهش قیمتی مواجه است.
درحالی که از ابتدای سال میانگین افزایش مواد اولیه خودرو ۵۱/۸ بوده است اما طبق بررسیها میانگین افزایش قیمت خودرو حدود ۷۰ درصد است!
بررسی قیمت خودروهای پرطرفدار بازار در نخستین روز مهر ماه و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد که طی مدت مذکور بهای انواع خودرو بیش از ١٠٠ درصد افزایش داشته که در این میان پژو ٢٠٠٨ رکوددار بیشترین رشد قیمت است.
به گفته فروشندگان خودرو از هفته گذشته که بازار روند افزایشی قیمتها را متاثر از قیمت ارز و سکه شاهد بوده است معاملات ما نیز متوقف شده است.
بیسامانی بازار قیمتها در خودرو عاملی شده تا دلالان فضا را مساعد دیده و نرخهای نجومی را برای انواع خودروهای داخلی در آگهیها اعلام کنند.
برای خودروی پراید نرخ اعلامی ۱۳۰ میلیون تومان توسط دلالان مطرح میشود در مورد تیبا نیز رقمهای ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان در آگهیها درج شده است.
نکته قابل تامل اینجاست سازمان حمایت در این شرایط سکوت کرده و حتی سازمان تعزیرات حکومتی نیز خود را متولی برخورد با متخلفین نمیداند.
عبور قیمت پراید۱۱۱ از مرز ۱۴۵میلیون و رسیدن نرخ پژو۲۰۶ تیپ۲ به بیش از ۲۴۰میلیون تومان را در شرایطی شاهدیم که شیب افزایش قیمت در بازار خودروهای مونتاژی بهمراتب بیشتر از خودروهای تولید داخل بوده است.
افزایش دوبرابری قیمت برخی خودروهای تولید داخل و رشد ۲تا ۳برابری نرخ خودروهای مونتاژی از ابتدای امسال تاکنون، چشمانداز قیمتها را در بازار خودرو در طول نیمه دوم امسال تیره و تار کرده است.
قیمت بیست و دوم مهرماه نود و نه خودروهای تولید داخل
پراید ۱۱۱ : ۱۵۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ : ۱۳۰ میلیون تومان
رصد بازار خودروهای پرتیراژ در سومین هفته مهرماه نشان دهنده آن است که پژو ۲۰۶ صندوقدار به عنوان یکی از مدل های این خانوده پس از یک هفته افت قیمت، سومین هفته مهرماه را با افزایش ۲۰ میلیون تومانی به پایان رساند و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز افزایش قیمت ۱۷ میلیون تومانی را تجربه کرد.
زمانی که دولت آقای روحانی سال ۹۲ پاستور را از دولت آقای احمدینژاد تحویل گرفت، قیمت پراید بین ۱۳ تا ۱۷ میلیون تومان بوده، اما حالا در یک هفته قیمت این خودرو حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان افزایشیافته است.
بررسیها نشان میدهد در سال ۹۶ خانوادههای دهکهای کم درآمد ایرانی با پسانداز ۱۳ تا ۲۹ ماه خود میتوانستند یک پراید بخرند اما این مدت زمان در شهریور امسال به ۳۰ تا ۵۰ ماه رسیده است.
جهش قیمت پراید درحالی شگفتیساز شده که آمار و ارقام نشان میدهد قیمت کارخانهای این خودرو نسبت به سکه، آنقدرها هم رشد نداشته است.
مقایسههای بامزه مسئولین!؛ قیمت تاکسی را با نیویورک مقایسه میکنند و حقوق را با اتیوپی!
خانم نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد گفت: پراید همچنان در کره جنوبی هست اما راهنمایی و رانندگی آنها به این خودرو اجازه خروج از شهر را نمیدهد، حتی در عراق هم پراید فقط میتواند داخل شهر تردد کند.
ایرانیها در برخورداری از خودروهای سواری درمیان ۱۹۴ کشور، رتبه ۷۶ جهان را دارند که این رتبه درمقایسه با کشورهای همسایه و رقبای منطقهای ایران جایگاه شایستهای برای ایران است.
با اینحال میزان برخورداری از خودرو در کشورمان کاملا نامتوازن و ناعادلانه است. درحالی ۱۴ میلیون خانوار یک یا چندخودرو دارند که نزدیک به ۴۹ میلیون ایرانی (حدود ۵۲ درصد) فاقد خودرو هستند. این وضعیت در خانوارهای کمدرآمد بهمراتب شرایط ناعادلانهتری دارد، چراکه ۷۰ تا ۹۰ درصد خانوارهای شهری و روستایی در دهکهای یک تا چهارم فاقد خودرو ندارند.
بررسیها نشان میدهد قدرت خرید خودرو در ایران برای چهار خودروی ارزانقیمت بازارهای جهانی (رنوکوئید، لیفان ۵۳۰، سوزوکی سلریو و هیوندای HN20) بین ۱۳۱ کشور، در رتبه ۱۰۴ و پایینتر از همه کشورهای منطقه و همردیف کشورهای آفریقایی قرار دارد.