رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر، رسانههای مبتنی بر ویدئو را سهامدار بزرگ در فرهنگ سازی اجتماعی عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای صادق امامیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: یکی از استفادههای مهم فضای مجازی، عملکرد شبه رسانهای آن است، زیرا از محصولاتی، چون صوت و تصویر استفاده میکند.
او ادامه داد: پیام رسانها جزو رسانههای فضای مجازی محسوب نمیشوند، زیرا پیام رسانها مبتنی بر متن و نوشتار هستند و از صوت و تصویر بهرهای نمیبرند.
آقای امامیان تصریح کرد: حجم وسیعی از اینترنت مصرفی جهان به تماشا یا دانلود ویدئو مربوط میشود، از این رو طبق آمارهای جهانی، تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ درصد ترافیک اینترنت دنیا به ویدئو اختصاص خواهد یافت.
او افزود: بر اساس آمارهای گوناگون، مصرف مردم جهان از رسانههای مجازی در هفت ماه اخیر به دو برابر افزایش یافته که البته علت اصلی آن را میتوان افزایش اوقات فراغت و در خانه ماندن اجتماعی عنوان کرد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر، آمار مصرف فضای مجازی و رسانههای کاربرمحور در کشورمان را ۴۰ میلیون نفر اعلام کرد و ادامه داد: بر اساس نظرسنجیهای صدا و سیما، بینندگان تلویزیون در کشورمان هم در ماههای اخیر چندین برابر شده به گونهای که در حال حاضر صدا و سیمای کشورمان حدود ۹۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.
رسانه های تصویر محور، سلاطین چراغ خاموش اطلاعات جهان
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: رسانه های تصویر محور اجتماعی، سلاطین اطلاعات در جهان محسوب می شوند.
آقای صادق امامیان در ادامه افزود: رسانه های مجازی صوت و تصویر محور با جمعیت کاربر بیش از دو میلیارد نفر در جهان امروزه به عنوان پایگاه قوی و پر قدرت اطلاعات از سراسر دنیا محسوب می شوند که طبق قانون مصوب سال 2018 اروپا که البته هفته پیش لازم الاجرا شد، این رسانه ها باید نزد سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر هر کشور به ثبت برسند.
او با پرداختن به خبرساز شدن رسانه های مجازی تیک تاک در آمریکا گفت: رئیس جمهور آمریکا ظهور یک رسانه مجازی با بیش از 100 میلیون کاربر را نوعی خط و تهدید می داند زیرا برای ترامپ مهم است که چرا یک رسانه مجازی با این حجم از اطلاعات دقیق و بستر مناسبی برای تبلیغات میلیاردی، چرا تحت اختیار دولت آمریکا نیست، از این رو رسانه های مجازی امروز به نوعی به جنگ دو ابرقدرت جهان (آمریکا و چین) رفته اند.
آقای امامیان ادامه داد: دارا بودن یک رسانه مجازی بومی و ملی جزو ابعاد جدید حکمرانی ملی یک دولت قرار می گیرد، از این رو در آمریکا و اروپا شاهد هستیم که رسانه؛ دیگر تنها در ابعاد یک فعالیت فرهنگی محدود تعریف نمی شود.
او از پالایش محتواهای غیرقابل دفاع در فضای مجازی توسط واحد نظارت بر محتوای سازمان تنظیم و مقررات خبر داد و افزود: با تمام نظارت های دقیقی که در حال انجام است، متأسفانه مشکلات محتوایی حل نخواهد شد زیرا در فضای مجازی و رسانه های جمعی مجازی فیلم ها و سریال هایی وجود دارد که با فرهنگ ایرانی ما مغایرت دارد اما با چسباندن زیرنویس نامتعارف بر روی آنها به خورد فکر و ذهن مردم داده می شود اما با این حال مردم می توانند شکایات خود از این نوع محتواها را اعلام نمایند. در برخی موارد یک ساعته و در مواردی هم حداکثر یک هفته ای به شکایات آنها رسیدگی و اعمال قانونی صورت می پذیرد.
امامیان گفت: در حال حاضر هیچ مجموعه غیرمجاز و غیرقانونی جهت ارائه محتوا و فیلم و سریال در کشور فعال نیست البته ممکن است برخی با تغییر آدرس وبگاه خود برای مدتی کوتاه فعالیت غیرمجاز داشته باشند اما در میان مدت و بلندمدت امکان فعالیت آنها وجود ندارد.
اختصاص 30 درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات به شرکت هایVOD
فعال شرکت های برخط پخش فیلم و سریال گفت: در حال حاضر 30 درصد شبکه ملی اطلاعات کشور را ترافیک شرکت های VOD به خود اختصاص داده است.
آقای محمد صراف افزود: اعطای مجوز تولیدات داخلی هنوز بلاتکلیف است و سرویس ها در این بخش سرمایه گذاری زیادی کردند و نمی توانند منتظر تصمیمات نهادهای دولتی شوند، بنابراین به سمت محتوای خارجی می روند.
وی ادامه داد: در حال حاضر هر قسمت سریال که ساخته می شود حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه دارد و زمانی که یک سرویس برای سریالی سرمایه گذاری می کند، این سریال باید تعیین تکلیف شود و در مرحله درآمدزایی قرار گیرد.
آقای صراف درباره رقابت پذیری هم گفت: رقابت پذیری حتماً وجود دارد ولی با موضوع انحصارطلبی هم باید مواجه شویم.
وی ادامه داد: نهادهای مختلفی وجود دارند که به روی سرویس ها تنظیم گری انجام می دهند و انتظاراتی دارند که موجب شده سرویس ها در این بخش بلاتکلیف باشند.
فعال شرکت های برخط پخش فیلم و سریال گفت: در حال حاضر مجوز را از سازمان ساترا دریافت می کنیم بنابراین به این سازمان هم باید پاسخگو باشیم.
صراف درباره ساز و کار بومی سازی و رقابت با پلتفرم های خارجی هم افزود: در حال حاضر پلتفرم ها در کشور بومی سازی شده ولی مهمترین موضوع در رقابت با پلتفرم های خارجی؛ محتوا است که به دلیل نبود استراتژی واحد در حوزه تحلیلگری محتوا، موجب عدم تجربه قالب های جدید شده است که این مسأله در انتخاب کاربر به پلتفرم های خارجی منجر شده است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم با پلتفرم های خارجی رقابت کنیم باید اجازه ایجاد قالب های جدید در این سرویس ها را بدهیم.
آقای صراف گفت: در سال گذشته سینمای ایران حدود 300 میلیارد تومان درآمد داشته است ولی سرویس های VOD چندین برابر این میزان توانستند در کشور درآمد کسب و اشتغال زایی و کارآفرینی انجام دهند.
وی ادامه داد: امکان توسعه این فضا بسیار زیاد است و زیرساخت های ما قابلیت توسعه در این بخش را دارد .
آقای سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما درباره وضع رسانه های فراگیر گفت: در این رسانه ها باید واقعیت تکنولوژی های نوین ارتباطی و حوزه فضای مجازی بررسی شود.
وی ادامه داد: در کشور یک سری رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی و پلتفرم هایی که فعال هستند داریم و در این راستا شبکه های ایرانی خوبی مثل آپارات و فیلمو داریم که گستره فرامرزی دارند و تا حدودی جایگزین یوتیوب و سایر شبکه های جهانی در داخل هستند.
عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما افزود: در این بخش شرایط بسیار خوبی داریم ولی باید در تعریف تنظیم گری به یک سری تفاهم مشترک برسیم و تنظیم گری مساوی با فیلترینگ و سانسور نیست بلکه نظارت و تنظیم روابط هوشمندانه و همچنین برخی از تنظیم موضوعات توسط کاربران ،نیازمند آموزش عمومی و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه است.
آقای امامیان درباره نظارت بر پلتفرم های خارجی گفت: در حال حاضر پلتفرم خارجی صوت و تصویر فعال در کشور نداریم.
وی ادامه داد: از محدودیت رسانه های خارجی یک سری کارآفرین ایرانی به خوبی استفاده کردند و توانستند بازار کشور را درست پوشش دهند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: در جمهوری اسلامی ایران مثل بسیاری از کشورهای دنیا اگر هر پلتفرم خارجی بخواهد فعال باشد به شرط این که قوانین و مقررات کشور را رعایت کند امکان فعالیت دارد همان گونه که بعضی پلتفرم های ایرانی، بازارهای بین المللی پیدا می کنند.
آقای امامیان افزود: ما باید برای یک نبرد جهانی در این عرصه آماده باشیم و در این نبرد، رسانه های ما باید با استفاده از مزیت های ملی خود در کشور و در سطح بین المللی توسعه یابند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: با محدودیت مشکلی حل نمی شود ولی زمانی که محدودیت اعمال می شود اگر نمونه داخلی خوبی معرفی نشده باشد، این کار به روش مناسبی پیش نخواهد رفت.
وی افزود: در بخش رسانه، این اتفاق به نحو بهتری به صورت نسبی افتاده و روند رو به رشدی داریم ولی قابل دفاع در شرایط فعلی نیست.
آقای امامیان گفت: سرویس های صوت و تصویر فقط ویدئوهای مبتنی بر تقاضا نیستند و ما صنعت صوت داریم که صنعت بسیار مهمی است و از نظر ترافیک ممکن است صوت حجم کمتری داشته باشد ولی اثر فرهنگی قابل توجهی دارد.
وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین وظایف ما بعد از موضوع محتوا، رقابت پذیری در این صنعت است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: ما نباید اجازه بازار غیررقابتی و انحصاری را در این بخش بدهیم، همچنین برای رسانه های صوت و تصویر که اختصاصاتی هم دارند، مقرراتی تدوین کردیم که به صورت جدی اعمال خواهد شد.
آقای امامیان تصریح کرد: این بازار جدیدی است و تا رسیدن به حد خودش فاصله زیادی دارد.
وی درباره تولیدات ایرانی و توسعه سهم محتواهای ایرانی در رسانه ها هم گفت: این جزو اهداف قطعی ماست و ایراداتی در کار وجود دارد که به ساترا مرتبط نیست.
آقای امامیان افزود: ما ناظر رسانه ها هستیم و رسانه ها در تنظیم صفحه خود به نحوی از تولیدات مختلف استفاده می کنند و آن مواردی که در رسانه های فراگیر نمایش داده می شود ماهیت رسانه ای پیدا کرده و تحت تنظیم گری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: مواردی که در شبکه های تلویزیونی، سینما و نمایش خانگی در اختیار مردم قرار می گیرد تحت تنظیم گری رسانه های فراگیر نیستند و هر چیزی که در شبکه های صدا و سیما نمایش داده می شود تحت نظارت خود سازمان صدا و سیماست و صدا و سیما محور صنعت رسانه کشور است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: برای رسانه به معنای نوین باید تنظیم گری واحد داشته باشیم و این تنظیم گری واحد مستلزم ایجاد سازمان جدید است.
آقای امامیان افزود: این عرصه اصلاً قابل مقایسه با رسانه های سنتی نیست و به شدت متنوع، پویا و نوآور است.
وی گفت: رسانه های ما باید به یک اکوسیستم نوآور متصل باشند که با حمایت اکوسیستم دانش بنیان کشور و کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این حرکت را شروع کرده ایم.
آقای امامیان افزود: نوآوری فقط فنی نیست و بسیاری از آنها محتوایی و در خود سرویس است.
وی تصریح کرد: در همه دنیا رسانه های نوین مکمل رسانه های ملی هستند و باهم یک جبهه رسانه ای را تشکیل می دهند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: ایراداتی که در این بخش وجود دارد موجب تشکیل ساترا شد که در این راستا، مداخلات تجمیع شده است و با تجمیع، موضوع حکمرانی این بخش بهبود پیدا می کند. وی گفت: رسانه ها؛ محور هویت ملی، فرهنگ و امنیت کشور هستند.