گفتگوی ویژه؛
فعالیت صنایع چرم کشور فقط با ۳۰ درصد ظرفیت
دبیر انجمن صنایع چرم ایران گفت: در حال حاضر صنایع مرتبط با چرم در کشور با ۳۰ درصد ظرفیت فعال هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای جهانگیر مجیدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه بخش بزرگی از کارخانهها به دلیل کرونا و بحران اقتصادی تعطیل هستند افزود: واحد سالامبور به صورت کامل فعال است، چون محصولات خود را به حداقل ارزش افزوده صادر میکنند و در بهترین شرایط حدود ۲۳ درصد ارزش افزوده حاصل از پوست در این قسمت قرار دارد و بقیه مراحل فرآوری که منجر به تکمیل چرم میشود و ارزش افزوده ۷۷ درصدی را به دنبال دارد متأسفانه بخش قابل توجه آن در ایران انجام نمیشود.
دبیر انجمن صنایع چرم ایران گفت: در حال حاضر به ۳۰ کارخانه تولید سبک چرم نیاز داریم که اگر سیاست به درستی انجام میشد تمامی کارخانههایی که سالامبور را به چرم تبدیل میکردند فعال بودند.
آقای مجیدی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در کشور ترکیه اگر صنایع اقدام به بازسازی و نوسازی واحد خود کنند دولت ۵۰ درصد هزینه را به عنوان هدیه و مابقی را با تسهیلات ۴ درصد در اختیار تولید کنندگان قرار میدهد.
وی ادامه داد: در ایران تسهیلات با ۱۸ درصد پرداخت میشود که ۹ درصد آن را وزارت صمت تقبل میکند، ولی تغییر قیمت دلار حجم سنگینی برای سرمایه گذار ایجاد میکنند.
آقای مجیدی با بیان اینکه عقب ماندگی در فناوری مرتبط با ماشین آلات، بسیار زیاد است گفت: قبلا با ۸ کارخانه چرم سبک، تمامی سالامبورها تبدیل به چرم میشدند، ولی متأسفانه این کارخانهها با خصوصی سازی و سیاستهای غلط تعطیل و یا از دور خارج شده اند.
وی افزود: اگر ما یک سیاست درست صادرات داشته باشیم حتی اگر تقاضای داخلی کاهش پیدا میکرد محصول چرم را به راحتی صادر میکردیم.
دبیر انجمن صنایع چرم ایران گفت: در حال حاضر تعهد ۱ درصد از فروش برای پسماند صنعت چرم دریافت میشود، ولی هیچ فضایی در چرم شهر تهران، تبریز و مشهد توسط شهرداری مشخص نشده است.
وی ادامه داد: ارزش این صنعت در صورت فعالیت کامل حداقل ۲ میلیارد دلار است.
آقای مجیدی درباره شرایط فعلی چرم شهرها در کشور گفت: سیاست چرم شهرها به هدف خود نرسید، چون به ظرفیتها نزدیک نشد و سیاستهای درستی اعمال نمیشود و همچنین بروکراسی منفی بسیار زیادی در مقابل تولید کنندگان است.
وی افزود: در حال حاضر نمیتوانیم به تولید انبوه برسیم و دیوان سالاری منفی مانع بسیار بزرگی برای ماست.
خانم افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: در صنعت چرم کشور که قدمت بیش از ۱۰۰ سال دارد بسیاری از واحدها از ماشین آلات قدیمی استفاده میکنند و نیازمند به روز رسانی در جهت رقابت در بازار هستند.
وی افزود: از سال ۹۱ موضوع عوارض برای صادرات سالامبور ایجاد شد.
خانم محرابی ادامه داد: در سالامبور خطرهای زیست محیطی، مصرف آب ۷۰ درصد، اشتغال بسیار پایین و ارزش افزوده خیلی پایین وجود دارد.
وی تصریح کرد: زمانی که زنجیره ارزش سالامبور تکمیل میشود تا محصول چرمی به تولید برسد بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد ارزش افزوده خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: صادرکنندگان سالامبور مانع رشد این صنعت به دلیل خام فروشی شده اند.
وی افزود: در سال ۹۱ دولت در ستاد تدابیر ویژه موضوع عوارض را مطرح کرد که مقرر شد از ۵ درصد شروع و در طی سالیان به این ۵ درصد اضافه شود، ولی در سال ۹۲ در دولت جدید اعلام شد تمامی مواردی که در ستاد تدابیر ویژه بود باید از هیأت دولت مصوبه دریافت کند که در سال ۹۳ این عوارض دریافت نشد، ولی از سال ۹۴ این عوارض با ۱۰ درصد شروع و در سال ۹۵ به ۱۵ درصد رسید.
خانم محرابی با اشاره به اینکه در کشور چرم سبک و سنگین داریم و واحدهای بسیار خوبی در چرم سنگین فعال هستند گفت: تولید محصول در چرم سبک برای پوشاک استفاده میشود، ولی چرم سنگین برای تولید کفش و ... است و همین موضوع موجب شده تا تولید کنندگان به سمت ارتقاء حرکت کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر چرم سنگین از نظر کیفیت، رقابت خوبی در دنیا دارد.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت گفت: در بودجه سال ۹۷ حدود ۴۵ میلیارد تومان موافقتنامه بین وزارت صمت و سازمان برنامه مصوب شد، ولی در پایان سال این مبلغ به ۶ میلیارد و هشتصد میلیارد تومان رسید و این مبلغ در سال اول به عنوان یارانه سود تسهیلات با همکاری بانک کشاورزی و سود ۹ درصد در اختیار تولید کنندگان قرار گرفت.
وی ادامه داد: از ۱۲ درخواست دریافت تسهیلات، ۹ واحد به بانک معرفی شدند که فقط ۴ واحد تولیدی تسهیلات دریافت کردند و مابقی با توجه به مشکلاتی که داشتند موفق به دریافت تسهیلات نشدند.
خانم محرابی گفت: طبق برنامه ریزی، بازسازی و نوسازی صنعت چرم کشور باید انجام و تکنولوژی آن ارتقاء پیدا کند و به سمت تولید محصولات صادرات محور حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه رتبه چهارم پوست گوسفند و رتبه سوم پوست بز را در دنیا داریم افزود: در حال حاضر واحدهای تولیدی با ظرفیت کم و تکنولوژی پایین و فرسودگی ماشین آلات فعالیت میکنند، ولی سالامبور نیازمند تکنولوژی خاصی نیست و صادر میشود.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت تصریح کرد: واحدهای موفق چرم سنگین در چرم شهر داریم که تولیدات خود را صادر میکنند.
خانم محرابی گفت: برنامه راهبردی برای صنعت پوشاک، کفش و موضوع برندسازی، طراحی، صادرات و سرمایه گذاری و همچنین کارگروه ملی کفش را در وزارت صمت داریم.
وی افزود: با ممنوعیت واردات کفش، فرصت خوبی را در اختیار تولید کنندگان قرار دادیم و تمامی محصولات موجود در بازار، تولیدات داخلی است.
او از تولید کنندگان خواست تا از توان و تجربه خود بهره بگیرند که بتوانیم کل عوارض صادرات را به این صنعت برگردانیم.
آقای علی لشگری عضو هیأت مدیره جامعه صنعت کفش هم گفت: صادرات کفش در ۵ سال گذشته حدود ۱۰۵ میلیون دلار بود که قابلیت ۵ برابری این میزان را دارد.
وی افزود: ۹۵ درصد کفشهایی که صادر کردیم غیرچرمی بود و ۵ درصد آن کفشهای چرمی است.
آقای لشکری ادامه داد: ظرفیت اوراسیا در ۵ سال گذشته حدود ۵ میلیارد دلار، اما سهم ایران فقط ۴۵۷ هزار دلار بود.
آقای لشکری تصریح کرد: کفش را باید به فهرست ۵۰۲ قلم کالایی که اوراسیا برای صادرات محصولات ایران ترجیحهای تعرفهای در نظر گرفته، اضافه کنیم.
وی افزود: روسیه ۵۱ درصد واردات اوراسیا را به کفش چرمی با ۲۰ دلار قیمت اختصاص داده است.
آقای لشکری درباره موانع پیش رو در این صنعت گفت: یکی از مشکلات در صادرات به اوراسیا موضوع تعرفه و انتقال پول از روسیه به ایران است.
آقای علی اصغر رستم پور تولید کننده چرم هم درباره عوارض دریافتی صادرات خام فروشی و تزریق آن به صنعت چرم گفت: در سالهای گذشته بخشی از این بودجه به صنایع نوسازی چرم تخصیص داده شد که ۲۰ واحد توسط سازمان صمت به بانک معرفی شدند که فقط دو واحد موفق به دریافت تسهیلات شد.
آقای مهدی یوسفی فر تولید کننده محصولات چرم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در صنعت چرم فقط با ۵۰ میلیون تومان در صنایع پایین دستی و ۵۰۰ میلیون تومان در صنایع بالادستی امکان اشتغال وجود دارد.
وی افزود: در چرم سبک حدود ۹ درصد از جمعیت دامی دنیا را داریم.
آقای یوسفی فر ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین مشکلات کارخانههای تولید محصولات چرمی نیروی انسانی، طراحی، درخواست کالای ارزان از سمت مصرف کننده است.
وی گفت: در کشور تعدادی برند مطرح تولیدات محصولات چرم داریم که مانع ورود رقبای ایتالیایی و ترک در بازار شدند.
آقای یوسفی فر افزود: در حال حاضر یک فرصت برای تولید کننده داخلی ایجاد شده که اگر محصولات خود را با کیفیت تولید و طراحی و زیرساختهای خود را تقویت کند به مدل موفق تبدیل خواهد شد.
این تولید کننده محصولات چرم در کشور گفت: بزرگترین مشکل در حال حاضر بهره وری است، چون قیمت مواد اولیه خیلی بالاست.
وی افزود: در تولید کیف و کفش چرم رقبای بسیار جدی در دنیا داریم، ولی در تولید پوشاک چرمی میتوانیم در دنیا یکه تازی کنیم که برای این کار باید به واحدهای طراحی اهمیت داده شود.
آقای یوسفی فر گفت: سه کارخانه بزرگ فروش سالامبور به ایتالیا در حال حاضر محصول نهایی چرم را تولید میکنند.