آمار مسافران شبکه مترو تهران در شش ماه نخست امسال نسبت به شش ماهه نخست پارسال حدود ۵۲ درصد کاهش یافته است.
او توضیح داد: در حال حاضر گرانی قطعات و کاهش درآمد دو مشکل اصلی شرکت بهره برداری مترو است. قیمت قطعات یدکی افزایش بسیاری در دوران کرونا داشته و باتوجه به افزایش قیمت ارز همچنان دارد. همچنین در این دوران شرکت مترو با کاهش درآمدی مواجه شده است. افزایش هزینه، مشکل اصلی و مهمتری نسبت به دیگر مشکلات است.
نوبخت درباره دریافت کمک مالی از محل تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی که دولت به شرکتهایی که به علت شیوع کرونا ضرر کردهاند، اما کسی را اخراج نکردهاند، بیان کرد: مترو همچنان بابت دریافت کمک مالی از دولت پیگیر است. مبادی مختلفی برای دریافت کمک مالی از دولت تعریف شده، اما ۶ ماه از سال گذشته و ضررهای مترو جبران نشده است. اگر کمک مالی از سمت دولت به مترو انجان نشود، پایان سال با مشکلات جدیتری در این حوزه مواجه خواهیم بود. باید نسبت به این مشکلات آتی در ۶ ماهه دوم امسال پیشگیری کرد.
او با تأکید بر کاهش هزینههای مترو تا حد ممکن، گفت: کمک نکردن دولت سبب ضرردهی این شرکت حمل و نقلی درون شهری شده است. اما از کمک نقدی و غیرنقدی دولت ناامید نشدهایم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به این پرسش که نخستین نسل واگنهای مترو ۲۵ ساله شدهاند، چه تعداد واگن نسل یک وجود دارد و هزینه بازرسی فنی و تعمیرات اساسی آنها چه میزان است، توضیح داد: بیش از ۴۲ رام قطار (۲۹۴ دستگاه واگن) نسل یک وجود دارد. در حال حاضر برای بازرسی فنی و تعمیرات اساسی باید بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد که با افزایش قیمت ارز این هزینهها نیز بالاتر میرود. چرا که تعدادی از اقلام باید از اروپا و چین وارد کشور شوند.
یک رام واحد شمارش قطار است. هر هفت واگن، یک رام قطار است.