سخنگوی شورای شهر تهران: طرح الزام شهرداری به نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمانهای بزرگ مقیاس ضمانت اجرایی ندارد.
وی تاکید کرد: در طرح تفصیلی برای هر پلاک تکلیفی تعیین شده و سقف تراکم هر پلاک بر اساس طرح تفصیلی روشن است.
اعطا با بیان اینکه طرح امکان سنجی ترافیکی الزام و ضمانت اجرایی ندارد، گفت: شهرداری تهران موظف است بر اساس طرح تفصیلی مصوب کمیسیون ماده ۵ پروانه ساختمانی صادر کند نه بر اساس طرح امکان سنجی که یک شرکت مشاور مهندسی آن را اعلام کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: آنچه پیش بینی میشود این است که این طرح به هیچ عنوان ضمانت اجرایی ندارد و از طریق این طرح اهداف مقدسی که کمیسیون شهرسازی آن را دنبال میکند، محقق نمیشود.
وی در ادامه با طرح این ایراد که تصویب این طرح موجب شکلگیری بازار کاذب میشود و فسادزا است، گفت: شرکتهای مهندسی در این طرح ورود میکنند و مطالعات امکان سنجی را به گونهای که مالک تمایل دارد، انجام میدهند و این طرح موجب فساد میشود.
اعطا ادامه داد: شرکتهایی میآیند که به ازای دریافت رقمی بالاتر، آنچه را کارفرما میخواهد، تامین میکنند و کمیسیون به اهداف خود نمیرسد.
وی گفت: اگر مطالعات این شرکتهای مهندسی بر اساس طرح تفصیلی باشد نیز در حقیقت گردش اضافی در صدور پروانه ایجاد کردهایم.
اعطا ادامه داد: در حالی که اعضای شورا معتقدند که صدور پروانه طولانی است، با تصویب این طرح گردش اضافهای در صدور پروانه ایجاد خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: بر اساس قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی، قانون ۵۵ شهرداری ها، قانون ۱۰۰ شهرداری، آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری، طرح جامع و ضوابط طرح تفصیلی، شهرداری تهران نمیتواند محدودیتی غیر از آنچه طرح تفصیلی اعلام کرده است، برای مالکان اعمال کند.
وی از اعضای شورای شهر خواست به این طرح رای ندهند و تاکید کرد: نداشتن ضمانت اجرایی، گردش کار اضافی، ایجاد بازار کاذب، طولانی شدن صدور پروانهها و فساد زا بودن دلایل مهمی است که نباید به این طرح رای داده شود.