تعداد خودروهای گازسوزشده کشور با تبدیل نزدیک به ۲۵ هزار خودرو در طرح تبدیل جدید، به بیش از ۳ میلیون و ۹۰۸ هزار دستگاه افزایش یافت و در مرز ۴ میلیون خودرو گازسوز قرار گرفت.
این آمار همچنین ظرفیت توزیع گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در جایگاههای عرضه سراسر کشور را ۳ میلیون مترمکعب در ساعت اعلام کرده که بهطور میانگین روزانه حدود ۲۲ میلیون مترمکعب سیانجی به خودروهای گازسوز عرضه میشود.
بر پایه این آمار، تا تاریخ یکم مهرماه امسال، در مجموع در کل کشور ۲۴ هزار و ۶۲۱ دستگاه خودرو عمومی دوگانهسوز شدهاند و ۲۲ هزار و ۵۲۰ دستگاه نیز در انتظار تعیین نوبت تبدیل قرار گرفتهاند.
در استان تهران و در قالب طرح رایگان تبدیل خودروهای عمومی، تاکنون ۲ هزار و ۵۰۴ دستگاه خودرو گازسوز شدهاند و یک هزار و ۸۵۷ دستگاه خودرو نیز در انتظار تعیین نوبت قرار دارند.
بر پایه این گزارش، استان آذربایجان غربی با تبدیل ۳ هزار و ۳۰۹ دستگاه خودرو عمومی به دوگانهسوز و ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی در انتظار تبدیل، بیشترین آمار را در استانهای کشور به خود اختصاص داده است.
بر پایه گزارشهای آماری مدیریت طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، هماکنون ۲ هزار و ۴۹۵ جایگاه سیانجی در کشور راهاندازی شده که از این تعداد ۲۶۱ جایگاه مربوط به استان تهران است؛ هماکنون ۱۵۴ جایگاه عرضه سوخت سیانجی در شهر تهران در حال احداث است.
بر اساس این گزارش، بر پایه مصوبه اخیر شورای اقتصاد، از طریق اعطای تسهیلات رایگان، حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو به سمت سوخت پاک و ارزان سیانجی هدایت خواهند شد که شامل ۱۰۰ درصد بخش حملونقل مسافر و بار در کشور است.
متقاضیان از جمله مالکان خودروهای تاکسی عمومی و وانتبارها، نیسان و کامیونت میتوانند با مراجعه به این سامانه اینترنتی به آدرس https://gcr.niopdc.ir که از روز سهشنبه (۲۳ اردیبهشتماه) فعال شده است، ثبتنام خود را نهایی و نوبتگیری کنند.
هماکنون زیرساختها برای افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت خودروها و توزیع روزانه حدود ۴۰ میلیون مترمکعب سیانجی در کشور وجود دارد و پیشبینی میشود با اجرای این طرح، مقدار توزیع سیانجی از روزانه حدود ۲۱ میلیون مترمکب کنونی تا روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.
ایران با دسترسی به منابع عظیم گازی و بهرهمندی حدود ۹۶ درصد از جمعیت کشور از نعمت گاز، زیرساختهای بهتری برای توسعه این صنعت دارد که نگران نبودن بابت قطعی سوخت، در دسترس نبودن آن و ایجاد ایستگاههای سیانجی با سرعت زیاد به دلیل توسعه شبکه گازرسانی از آن جمله است.