وزیر آموزش و پرورش:
کرونا باعث شد به همکاری بین خانه و مدرسه بیشتر فکر کنیم
وزیر آموزش و پرورش: ارتباط بین خانه و مدرسه یک موضوع راهبردی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما ، آقای محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک مدیران کل آموزشوپرورش و روسای انجمنهای اولیا و مربیان استانها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه انجمن اولیا و مربیان همه آموزش و پرورش است، اظهار کرد: انجمن اولیا و مربیان رسالت و مأموریت بسیار بزرگ و خطیری دارد. شأن و جایگاه انجمن بسیار بیشتر از آن چیزی است که در ساختار آموزشوپرورش دیده شده است و برای بازگشت انجمن به شأن و جایگاه مناسب در ساختار آموزشوپرورش کمک خواهم کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از پیچیدهترین کارها، فعالیتهایی است که اجزای آن بین بخشهای مختلف است، اظهار کرد: در چنین شرایطی اگر بخشهایی مأموریت خود را کنار بگذارند یا متعارض بخش دیگری شوند فعالیت آن بخش کند شده یا در جهت منفی و معکوس خواهد شد.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: موضوع تعلیم و تربیت در بین خانواده و آموزشوپرورش تقسیم شده است و این دو نهاد باید با یکدیگر همراستا باشند و اگر این اتفاق نیفتد، دانشآموزان دچار سردرگمی خواهند شد. به همین دلیل موضوع ارتباط بین خانه و مدرسه یک موضوع راهبردی و یک ضرورت غیرقابلاغماض است.
افزایش همکاری مدرسه و خانواده در بستر کرونا
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شرایط کرونا بستر همکاری بین خانواده و مدرسه آمادهتر شده است، اظهار کرد: کرونا فرصت خوبی فراهم کرده است تا به همکاری بین خانه و مدرسه بیشتر فکر کنیم، بنابراین نیازمند نگاه متفاوت به این موضوع و تعیین اهداف مناسب هستیم.
آقای حاجی میرزایی با بیان اینکه مجموعهای موفق است که طرحهای مستمر و با لایههای متعدد اجرایی همراه باشد، اظهار کرد: باید دانش و تجربه داخلی و بین المللی را بررسی کرد تا با بهره گیری از آن بتوانیم مشارکت خانوادهها را در مدیریت و فعالیتهای اجرایی مدرسه بیشتر کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه یکی از شاخصهای ارزیابی مدارس میتواند به این موضوع اختصاص یابد که چقدر خانوادهها وقتشان را به مدرسه اختصاص میدهند، اظهار کرد: مدرسه باید کانون تحولات محله باشد و پیوندهای عمیق با آن برقرار کند تا به کانون تحولات و تصمیمگیریها و به قطب فعالیتهای فرهنگی، هنری و تربیتی محله تبدیل شود.
آقای حاجی میرزایی تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان مجال بسیار زیادی برای یادگیری، خلاقیت، پیشرفت و ارتقا دارد و ظرفیتهای فراوانی برای استفاده از فرصتهایی که در اختیار میگذارد، دارد.
نقش مهم انجمن اولیا و مربیان
وی با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان میتواند خانوادهها را با مفاهیم تربیتی بهطور عمیق آشنا کند، اظهار کرد: در موضوع آموزش خانوادهها میتوان از ظرفیتهای شبکه شاد برای آموزش خانوادهها استفاده کرد تا مفاهیم تربیتی موردنیاز خانوادهها در مورد آموزش و تربیت فرزندانشان بهطور عمیق به آنها آموزش داده شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: چنانچه این آموزشها دربسته بندی خوب با زمانبندی مناسب و محتوای موردنیاز خانوادهها ارائه شود با استقبال زیادی از طرف خانوادهها مواجه خواهد شد و کمک زیادی به آموزشوپرورش، خانوادهها و جامعه خواهد کرد.
آقای حاجی میرزایی با اشاره به اهمیت وجود مراکز مشاوره در انجمن اولیا و مربیان گفت: از مراکز مشاوره انتظار ارائه گزارشهای تحلیلی داریم چراکه این مراکز میتوانند با توجه به آمارهای مراجعان خود بگویند چه موضوعاتی در سطح جامعه و بین خانوادهها در حال اتفاق است و چه موضوعاتی و در چه شرایط و زمانی خانوادهها و یا دانشآموزان را دچار بحرانهای روحی و روانی میکند و نیازمندیهای آنان را به مراکز مشاوره به وجود میآورد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: همه فرصتهایی که در اختیار ما قرار میگیرد گذرا است، بنابراین باید از فرصت به وجود آمده برای توسعه و پیشرفت جامعه بهخوبی استفاده کنیم.