یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت سامانه ای شد که به هنگام تصادف داده های مورد نیاز را در بستر تلفن همراه، بلافاصله به مرکز اورژانس ارائه می کند.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما و به نقل از خبرگزاری مهر، مدیرعامل یک شرکت مهندسی دانش بنیان و عضو هیئت مدیره انجمن سیستمهای حمل و نقل هوشمند در خصوص سامانه eCall گفت: این سامانه از سامانههایی است که در کشورهای اروپایی رایج بوده و نصب آن بر روی تمامی خودروهای سبک و مسافری تولیدی داخل اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۸ الزامی شده است.
داود داعی نژاد با تاکید بر اینکه خودروهایی که در خط تولید قرار میگیرند باید مجهز به این سامانه باشند، افزود: سامانه eCall پس از تشخیص خودکار تصادف، دادههای مورد نیاز مرکز اورژانس شامل مشخصات خودرو، طول و عرض جغرافیایی محل حادثه و نیز زمان رخداد آن را بر بستر شبکه تلفن همراه ارسال میکند.
وی با بيان اینکه تا سال ۲۰۳۵ همه خودروها در اروپا باید به این سامانه مجهز شوند، گفت: اين سامانه میتواند به دو صورت بر روی خودروها نصب شود؛ اول اینکه در خط تولید بطور اختصاصی بر روی خودرو تجهیز یا اینکه خودروی تولید شده توسط یک شرکت سازنده مجهز به یک سامانه عمومی شود. البته روشهای دیگر مبتنی بر اپلیکیشنهای تلفن همراه هم وجود دارد که دارای قابلیت اطمینان و عملکرد ضعیف تری هستند.
داعی نژاد افزود: این سامانه دارای یک دکمه اضطراری است که در اتاق خودرو تعبیه و در دسترس راننده قرار داده میشود و به محض آنکه راننده در شرایط تصادف آن را فشار دهد ارتباط دو طرفه صوتی با مرکز اورژانس برقرار خواهد شد در نتیجه راننده میتواند رخداد حادثه را هم برای خود و هم دیگران به سرعت گزارش دهد.
به گفته وی، عملکرد تشخیص تصادف در این سامانه همانند سامانه ایربگ خودرو است که میتواند بر اساس شتاب اندازه گیری شده ناشی از ضربات وارده و با استفاده از الگوریتمهای مربوطه، تصادف را تشخیص و دادههای مورد نیاز را به مرکز اورژانس ارسال کند.
مدیر این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه آمار نسبی تلفات و مرگ و میر ناشی از تصادفات در ایران تقریبا ۴ برابر متوسط جهانی است، گفت: همه سازمانهای مرتبط از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهرداری ها، پلیس راهنمایی و رانندگی، بیمهها و وزارت بهداشت باید با رویکرد کاهش تلفات و تصادفات به سیاستگذاری داخلی بپردازند و با توجه به اینکه تقریبا ۵۰ درصد تلفات جادهای در حین و پس از انتقال مجروحان به بیمارستان رخ میدهد که سامانه eCall میتواند منجر به کاهش ۴۰ درصدی تلفات در مناطق شهری و ۵۰ درصدی در خارج از شهرها شود.
وی با تاکید بر اینکه نصب چنین سامانهای بر روی خودروهای داخلی ضروری به نظر میرسد، اضافه کرد: به علاوه در صورت اخذ مجوزهای مربوطه، با محدود کردن بهینه سرعت خودروهای تجهیز شده به این سامانه میتوان یکی دیگر از مهمترین عوامل منجر به تصادفات و تلفات را کنترل کرد. به عبارت دیگر تغییر نگرش ابزاری از تجهیزات کنترلی کنار جادهای به تجهیزات درون خودرویی میتواند منجر به نتایج بهتر و کنترل پذیری بیشتر در کاهش تلفات و تصادفات جادهای شود.
داعی نژاد با بیان اینکه این سامانه کاملاً بومی و قابل توسعه است، گفت: میتوانیم اطلاع رسانی خودکار به پلیس و مراکز کنترلی دیگر را به این سامانه اضافه کنیم.
وی افزود: با توجه به این که این سامانه با یک سیمکارت بر بستر اینترنت شبکه تلفن همراه با مرکز اورژانس ارتباط برقرار میکند همکاری اپراتورهای شبکه تلفن همراه در افزایش پوشش دهی شبکه و اولویت دهی ارتباطی به سامانه eCall بسیار حائز اهمیت است و میتواند عملکرد کلی سامانه را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو مذاکره با اپراتورهای تلفن همراه برای همکاری و تعامل مناسب در این حوزه را در برنامه کاری داریم.
داعی نژاد گفت: همچنین درصدد هستیم نرم افزارهای قابل استفاده در مراکز اورژانس را برای این منظور طراحی و توسعه دهیم. این نرم افزارها باید بر اساس استانداردها و معماریهای موجود به گونهای طراحی شود که در عین سریع و قابل اعتماد بودن امکان تصمیم گیری نهایی و تایید تصادف را بر اساس دادههای ورودی به اپراتور مرکز اورژانس بدهد و مانع از ارسال مکرر تیم درمان به رخدادهای غیر واقعی بشود.
وی با بیان اینکه این دستگاه دانش بنیان بر اساس دانش فنی بومی این شرکت طراحی و ساخته شده است، افزود: بنا داریم تا پایان امسال دستگاه را با شبیه ساز تصادفات در یکی از کارخانههای خودروسازی کشور مورد آزمايش قرار دهیم و پیش بینی میکنیم از سال آینده این سیستم بر روی خودروها نصب شود.
داعی نژاد گفت: در حال رایزنی هستیم که با خودروسازهای دیگر در کشور مذاکره کنیم تا از مزایای این سامانه در خودروهای تولیدی خود استفاده کنند.