مرکز آمار ایران از افزایش نرخ تورم نقطهای خانوارهای کشور در شهریور امسال خبر داد.
منظور از نرخ تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطهای شهریور ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۴،۰ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» با افزایش ۵،۵ واحد درصدی به ۳۱.۵ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ۳.۳ واحد درصدی به ۳۵.۹ درصد رسیده است.
بنابر این آمار، نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ۳۴،۵ درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل ۳،۹ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۴،۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۴،۵ واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه شهریور ۱۳۹۹ به ۳،۶ درصد رسیده که در مقایسه با همین نرخ در ماه قبل، ۰.۱ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۳.۰ درصد و ۳.۹ درصد اعلام شده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۳،۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل، ۰.۱ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳.۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۳ واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به این ماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه شهریور ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به ۲۶،۰ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۰،۲ واحد درصد افزایش نشان میدهد.
همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۲۶،۱ درصد و ۲۵.۴ درصد است که برای خانوارهای شهری ۰،۲ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی بدون تغییر بوده است.
مرکز آمار ایران اعلام کرد: در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (تخم مرغ، خامه، شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «ماهیها و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن)، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنیها» (انواع نوشابه و آبمیوه) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لوازم تحریر، قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچه گانه، لپ تاپ) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (لوازم پلاستیکی آشپزخانه، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر و ظروف شیشهای آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.