معاون فنی عمرانی شهرداری تهران از تهیه سند بالادستی برای احداث پیاده روها خبر داد و گفت: نگاه فنی و علمی به پیاده روسازی داریم.
وی گفت: برای سال ۹۹ نقشهای را برای پیاده رو سازی تهیه کردیم که معاونان شهرداری تهران که در این خصوص ذی مدخل بودند مثل معاون ترافیک معاون شهرسازی معاون خدمات شهری و معاون اجتماعی فرهنگی به همراه همه کارشناسان و مدیرکلها این نقشه را امضا کردند و یک سند بالادستی برای احداث پیاده رو در تهران داریم.
صبوری دیلمی افزود: این سند ۵۰۰ کیلومتر طول دارد. پیاده رویی است که در کنار آن خط دوچرخه هم ساخته شده و در حال اجراست. این ۵۰۰ کیلومتر عدد بسیار بزرگی است و ما هدف گذاری کرده ایم که به انجام برسانیم. از خصوصیات این پیاده رو سازی این است که در بافت تاریخی با یک مدل متفاوت کار میشود و در بافت خاص شهر با شکلی خاص و در بافتهای معمولی هم شکل خاص خود را دارد.
وی گفت: اتصال این ۵۰۰ کیلومتر پیاده رو بهم مطالعه شده است که کجای شهر باید این پیاده رو نصب شود. این پیاده روها در همه جای شهر پخش است و اینطور نیست که ما در یک منقطه از تهران بخواهیم این پیاده روها را کار کنیم.
در حال حاضر ۵۰ کیلومتر در طول به اتمام رسیده است و ۱۶۰ کیلومتر طول از این پروژه پیاده رو سازی در حال انجام است.
صبوری دیلمی درباره تذکر مسجد جامعی عضو شورای شهر در خصوص در نظر گرفتن سلیقه مردم در ساخت پیاده روها افزود: بخشی از این تذکر که باید نظر و سلیقه مردم در پیاده روها لحاظ شود الان در حال انجام است.
وی گفت: اینکه افراد بیایند در جلوی در خانه یا مغازه شان پیاده روسازی کنند اتفاق خوبی است، اما در ساخت پیاده روها باید یک سری موارد فنی و شهری را در نظر گرفت. به همین علت خیلی موافق نیستم که هر کسی خودش در شهر به خیابان دست زده و اقدام به ساخت پیاده روها کند.
صبوری دیلمی افزود: مثل این است که هر کسی بیاید جلوی مغازه اش در خیابان را آسفالت کند. در صورت بروز این اتفاق یکپارچگی نخواهیم داشت، اما بدون نظر مردم اگر بخواهیم در خصوص پیاده رو سازی کاری انجام دهیم پسندیده نیست. همکاران ما در حوزههای فنی عمرانی و مناطق در کنار شورایاریها اقدام به ساخت پیاده رو میکنند.
وی گفت:، اما در پیاده رو خیابان کریمخان اشکال اجرایی وجود داشت و باعث ایجاد دلخوری شد که با صحبتهایی که انجام گرفت این دلخوری هم برطرف شد. اما در کار ۵۰۰ کیلومتری طبیعی است که برخی اشکالات ایجاد شود.
وی گفت: همه چیز نسبت به این موضوع فرع است. ما ابتدا باید پیاده رویی داشته باشیم که مردم بتوانند روی آن با آرامش راه بروند. یعنی پله نداشته باشد. مردم روی آن زمین نخورند. موانع نداشته باشد و افراد دارای معلولیت بتوانند از آن استفاده کنند و شهر را برای یک گروه خاص محدود نکنیم.
صبوری دیلمی افزود: در چندین دهه اخیر همیشه موضوع اصلی در تهران این بوده است که به ماشینها خدمات بهتری دهیم. برای خدمات بهتر و سرعت بالاتر دادن به خودروها دائم پیاده روها و افراد پیاده محدود شده اند. مثلا وقتی بزرگراه میزنیم به ناچار برای افراد پیاده پل با عرض کم میسازیم که بعضا ایمنی زیادی از نظر روانی ندارد.
وی گفت: امسال در حال تمرین این موضوع هستیم که چرا یک پل به عرض ۱۰ متر برای پیاده روها نداشته باشیم؟ چرا نباید این پلها رمپ نداشته باشند تا مردم با کالسکه بچه بتوانند روی این پلها بیایند؟ یعنی دغدغه ما این است که در شهر انسان محور پیادهها بتوانند بصورت ایمن در آن راه بروند.
صبوری دیلمی افزود: در خصوص پیاده رو سازی موضوع اصلی ایمنی مردم است. این مهم نیست که پیاده روها از سنگ یا بتن ساخته شوند، زیرا این موضوع یک بحث فرعی است. باید این قسمت بنیادین را در همه شهر داشته باشیم تا وقتی مردم تهران از خانه بیرون میآیند بچه با ایمنی پیاده بتواند به مدرسه رود و خطری برایش ایجاد نشود.
وی گفت: با همکاری معاونت حمل و نقل ترافیک در تلاش برای راه اندازی چراغهای عابر پیاده هستیم. یعنی وقتی به نقطهای میرسید و میخواهید از خیابان رد شوید بتوانید فرمان ایست داده و چند ثانیه منتظر بمانید تا چراغ قرمز شود و ماشینها بایستد و بتوانید با ایمنی از خیابان رد شوید.
صبوری دیلمی افزود: این مدلی که بچههای ما در خیابان از لای ماشینها مجبورند راه بگیرند و رد شوند کار بسیار خطرناک و ناپسندی است. نباید شرایط به این شکل باشد. باید شروع کرده و برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهیم. وسعت تهران به اندازهای زیاد است که اگر بخواهیم به مقادیر کم پیاده روسازی بپردازیم شاید بیش از ۱۰۰ سال طول بکشد تا بتوانیم پیاده روهای استاندارد بسازیم.
وی گفت: مجبور هستیم ابتدا با سرعت زیادی و با کیفیت پایه شهر را بسازیم که مردم بتوانند با ایمنی پیاده در شهر حرکت کنند. این نقطه حساس ماست. همانطور که تاکید کردم نقطه اول ما ایمنی مردم است و بعد به مسائل دیگر در این بخش بپردازیم.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران افزود: اعتباری که شورای شهر برای پیاده رو سازی در اختیارمان قرار میگذارد هرسال بصورت پراکنده در کارها و تعمیرات خرد مصرف میکردیم که در نهایت از آن یک پروژه خوب در نمیآمد.
وی گفت: امسال به این شکل عمل نکردیم. مطالعهای ۱۰ ماهه انجام دادیم و نقشه پیاده رو سازی سال ۹۹ تهران را تهیه کردیم. امسال برنامه ریزی کردیم ۵۰۰ کیلومتر پیاده رو اساسی برای مردم بسازیم. در این پیاده رو زیرسازی، درخت، فضای سبز، مبلمان شهری، جابه جایی تاسیسات شهری ضایعات و موانع خیابان و دسترسی برای افراد دارای معلولیت دیده شده است. در کنار این پیاده رو خط دوچرخه هم دیده شده است.
صبوری دیلمی افزود: این کار باعث برطرف شدن نگرانی مردم در خصوص عوارض و پولی که به شهرداری پرداخت میکنند، میشود.
وی گفت: باید در تهران پیاده روهای فنی امن و مطمئن بسازیم که برای همه مردم تهران قابل استفاده باشد.