معاون تربیت و آموزش ارتش: آنچه سرباز را در میدان رزم و در سنگر نگاه میدارد، اعتقاد و آموزش است که او را استوار میکند.
وی با بیان این نقل قول از این سیاستمدار بریتانیایی خاطرنشان کرد: اگر به آموزش و مهارت بنگریم و آن را با اعتقادات تجمیع کنیم، وجه ممیزه ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس تبیین میگردد.
سرتیپ دوم شیخ با بیان اینکه هیچ نیرویی جلودار چنین ارتشی نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ویژگیهای جنگ، تاکتیک و تکنیک و فناوریهایی که در دست داشتیم، با نیروی اعتقاد و عزم و اراده ملی که برای صیانت از خاک کشور بود، ویژگی خاصی را به دفاع مقدس بخشید.
وی به علاقهمندان توصیه کرد با مطالعه تاریخ جنگ خود به این نکتهها برسند و تاکید کرد: وقتی محصول تجربه بشریت را در قالب دانشِ کلاسیک بگنجانیم و آن را به نیروها آموزش دهیم، تبعیت از چنین فرمولی رمز موفقیت خواهد بود.
سرتیپ دوم شیخ با بیان اینکه آموزشِ جنگ قبل و بعد از انقلاب تفاوتی نداشت و در سطح دنیا نیز چنین رویهای مرسوم است، گفت: مبانی آموزش در تمام ارتشهای دنیا یکسان است؛ چراکه جنگ قاعدهای یکسان دارد.
این مقام مسئول در ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آنچه سرباز را در میدان رزم و در سنگر نگاه میدارد، اعتقاد و آموزش اوست که او را به سلامت و حفظ موضع خود استوار میکند.
سرتیپ دوم شیخ معتقد است ارتش، نیروهای مردمی را آموزش و آنها را در سنگرها رشد داده است و سپس نیروهای بسیج و سپاه شکل گرفتهاند.
وی با چنین اظهار نظری افزود: مبانی و آموزههای جنگ و ترکیب آن با بحث اعقادی شکل گرفت و ما آموزهها را به اینها منتقل کردیم.
سرتیپ دوم شیخ گفت: من ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار نفر سرباز را در دوران جنگ تحمیلی آموزش دادم که بطور متوسط ۲۱ ماه در جبهه حضور داشتند.
وی ادامه داد: اینهاست که آموزش را جاری میسازد و با نیروی ایمان و اعتقاد بسیجیان ترکیب کرده و صحنه خلاقیت و ابتکار و شجاعت را بوجود میآورد.
سرتیپ دوم شیخ گفت: در حوزه دانشی و های-تک با شرکتهای دانش بنیان ارتباط داریم و این ارتباط با دانشگاهها نیز تنگاتنگ است.
وی افزود: آیندهنگری و آیندهنگاری در حوزه دانش یکی از ویژگیهای ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
سرتیپ دوم شیخ خاطرنشان کرد: نظام آموزشی ما در مدارس و دانشگاهها همراستایی لازم با اهداف کلان نظام و کشور را دارا نیست و عناصری تربیت میکنیم که به درد مسئولیت و کار در جامعه نمیخورد.
وی در ادامه این اظهار نظر افزود: مبانی ارزشی، اعتقادی و ملی و کاری باید هدف نظام آموزشی باشد.