آرمانهای شهیدان و امام شهیدان همچنان مانند ستارگان هدایت، مسیر را برای ما روشن نگه داشته اند.
ترجمان مدیریتی این شعارها این است که "هزینه فرصت" را در نظام مدیریتی و برنامه ریزی کشور به حداقل برسانیم، یا حذف کنیم.
هزینه فرصت شامل هزینه فرصت سرمایه یا هزینه فرصت از دست رفته؛ به معنی هزینههای ناشی از رد بهترین گزینه جایگزین در هنگام تصمیم گیری است و ارزش بهترین فرصت بعدی از دست رفته.
هر انتخاب و تخصیص منابعی به معنای طرد انتخابهای دیگری است و این مسئله، رابطه پایهای میان کمیابی و انتخاب را نشان میدهد و نگاه به هزینه فرصت نشان میدهد که چگونه مطمئن شویم،
منابع کمیاب به صورتی کارا و بهینه بهرهبرداری میشود.
دولتها هم که پس از دوره دفاع مقدس سرکار آمدند باید بستراجرایی و مدیریتی این شعار را فراهم و این رویکرد را به شعور و شور راهبردی در همه زمانها و مکانها تبدیل میکردند. با وجود همه تلاش همه دولتها همچنان نظام اداری و اجرایی کشور تشنه این رویکردها و ترجمان بخشی از گنجینه دفاع مقدس است.
دولتها باید به تحقق این هدف کمک کنند، چون گستردهترین بدنه اجرایی را در هر جامعهای تشکیل میدهند و دامنه اثربخشی تلاشهای انها زیاد است. تصمیمهای بزرگتر را نیز دولتها میگیرند.
نقش حاکمیتی دولت همه عرصهها را در بر میگیرد و در عرصه تصدیها نیز وزن اقتصاد سیاسی دولت در ایران خیلی سنگین است.
اما بررسی اهداف دولتها که در قالب بودجههای سالانه و برنامههای پنج ساله توسعه و همچنین برنامههای میان بخشی نشان میدهد که معمولا در تعقیب اهداف نتوانسته اند در مواردی به طور کامل به اهداف خود برسند.
بعد از چند برنامه پنجساله هنوز بازارهای اقتصادی کشور به حالت تعادلی پویا نرسیده اند و در بازارکار با نرخ بیکاری دو رقمی و در بازار پولی با نرخ تورم دو رقمی دست به گریبان هستیم و در زمینه اهداف توسعهای پایدار هم مشکلاتی داریم.
دولت در سال جهش تولید باید رویکردهای خود را متحول کند تا دستاوردهای سیاستها و طرحهای اقتصادی با ضریب بیشتری تحقق یابد و از طرف دیگر نظام مدیریت کشور به نظامی پردستاورد در همه عرصهها تبدیل گردد که مقدمه استقرار اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم است.
همه مردم انتظار دارند ارکان دولت و ترکیب اعضای آن که با تکیه بر خرد جمعی و تلاش همه جانبه قوه مجریه و نهاد قانونگذاری کشور و همچنین توصیههای دلسوزان نظام تشکیل میشود، بتواند مقبولیت و کارامدی نظام اداری و اجرایی کشور را به شدت تقویت کنند.
هرچند با وضعیت بهره برداری " کامل یا شبه کامل" از فرصتها فاصله داریم و باید برای کاهش این فاصله بیشتر تلاش کنیم.
اما اگر دولتمردان با روحیههای و ویژگیهای خدمت رسانی بی منت وارد عرصه شوند دستاورد بیشتری برای ایران زمین خواهند داشت.
حداقل انتظارات از دولتها این است که سیاستهای موفق و مردم سالاری اقتصاد با دقت و شتاب بیشتری ادامه یابد.
باید در دولت همواره تیمی سریع، پرنشاط، شادابتر، هوشمندتر و البته هدفمندتر داشته باشیم که بتوانند طرحهای بزرگ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را در همه عرصهها اجرایی کنند.
قوه مجریه هنوز ظرفیتهای زیادی برای خدمت رسانی به همه ملت دارد و دولتیها که خود را به بهسازی و ارتقای کارآمدی نظام اجرایی و اداری مکلف میدانند، هرگز نباید عقب ماندگیها را تحمل کنند.
مهمترین تکلیف دولتها نیز تلاش برای ایجاد استقرار شبکه ملی کارآمدی، درستکاری و پاکدامنی در تخصیص بهینه منابع و فرصتهای تولید ثروت (بدون هزینه فرصت) است.
اگر در سبکهای مدیریتی و اداری در کشور مانند دوران دفاع مقدس؛ هویت ایرانی - اسلامی را مستقر کنیم، آرمانها نیز به شعور و مکتب پایدار تبدیل خواهد شد.
نهضتهای خودکفایی کشاورزی و صنعتی و معدنی و پتروشیمی باید به گفتمان ملی تبدیل گردد.
برای تحقق آنها فقط به مدیریت جهادی و سبک اداری دفاع مقدس نیاز داریم.
آری با مکتب سلیمانیها میتوان این مسیر را طی کرد نه با مکتب لیبرالسیم غربیها و شرقی ها.
راه هم روشن است " و بالنجم هم یهتدون".
اسماعیل محمدی
دبیر خبر خبرگزاری صدا و سیما