جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران به ریاست پیروز حناچی تشکیل و با کلیات طرح شهری مجموعه ۱۲۰ هکتاری میلاد موافقت شد.
اشراقی افزود: در چشم انداز ترسیم شده قرار است این مجموعه به مرکز دیپلماسی فرهنگی پایتخت تبدیل شود، به طوری که موجب تقویت هویت رقابتی پایتخت در عرصههای بین المللی شده و دارای فعالیتهای مختلفی از جمله: بام فرهنگ، هنر و فناوری، مرکز ملی و حوزه تخصصی برگزاری همایش ها، نمایش و… باشد، این موضوع باید به شکلی باشد که زمینه ساز بسط و تجلی صنایع فرهنگی خلاق کشور شود؛ با این دیدگاه طرح پیشنهادی مشاور در جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران بررسی و پس از بحث و بررسی کارشناسی، با کلیات طرح مجموعه ۱۲۰ هکتاری میلاد با رویکرد غالب فرهنگی-اقتصادی موافقت شد.
رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در خصوص نکات کارشناسی مدنظر گفت: در طراحی شهری این مجموعه بر حفظ تقارن مجموعه، تعیین محدودیت ارتفاعی به منظور شاخص نمودن برج میلاد و حفظ دید آن، فرم پلکانی طرح به منظور احیاء تپه مجاور، توجه به پهنه یکپارچه متعادل و هم پیوند با عرصههای پیرامونی نظیر بوستان پردیسان تأکید شده است.
او در خصوص سناریوهای پیشنهادی گفت: در طرح مذکور دو ایده مطرح بوده یکی مجموعه تخصصی تجارت بین المللی و دیگری بام فرهنگ، هنر و فناوری، که مقرر شد طرح نهایی تلفیقی از این دو ایده و شامل کاربریهای اصلی فرهنگی–هنری (کاخ جشنواره، سالنهای سینما، تئاتر، موسیقی، مرکز مطالعات، نمایشگاه، رستوران ها، اداری، تجاری و آکادمی هنری) و تفریحی–گردشگری (فضای اقامتی، ورزشی، سالنهای همایش) با زیر بنای ۲۵۰ هزار متر مربع باشد.
اشراقی بیان کرد: قرار شد در مجموع تراکم ساختمانی با زیر بنای موجود فعلی که شامل دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان میلاد، مرکز انتقال خون ایران، مرکز همایشها و برج میلاد هست در برگیرنده ۵۴ درصد از کل مساحت مجموعه باشد.
اشراقی افزود: همچنین تصمیم گرفته شد کاربریهای اقتصادی مجموعه حداکثر تا سقف ۲۰ درصد مازاد بر پیشنهاد طرح ارائه شده اصلاح شده و امکان دسترسی بهره برداران و مراجعین از طریق تقویت اتصال مجموعه به مترو فراهم شود.
رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط مجموعه در جبهه شرقی با بوستان گفتگو و بافتهای مجاور و لوپهای دوچرخه و محورهای پیاده راهی داخل مجموعه گفت: بنا شد طرح معماری مجموعه به صورت فاخر و متناسب با جایگاه برج میلاد در مقیاس بین المللی طراحی و اجراء گردد و اصلاحات لازم در شبکه دسترسی و تأییدات ترافیکی با هماهنگی معاونتهای شهرسازی و معماری و حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صورت گرفته و طرح نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شود.