رئیس ستاد اجرایی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس: از یک میلیون رزمنده دوران دفاع مقدس با حضور ویدیوکنفرانسی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۳۱ شهریور تجلیل میشود.
در ابتدای این نشست «محمد خُدادی» بااشاره به ابعاد اجتماعی هشت سال دفاع مقدس گفت: باید ابعاد مختلف جنگ تبیین شود؛ همبستگی در جنگ و بعد اقتصادی و ابتکار عملهای صورت گرفته شده در دفاع مقدس تنها نمونههایی از موفقیت و دستاوردهای ما است که در چهلمین سالگرد دفاع مقدس باید مورد توجه رسانهها قرار گیرد.
وی بر لزوم فرآوردهسازی محتواهای مرتبط با دفاع مقدس تاکید کرد و ادامه داد: فعالیت رسانهای درخصوص دفاع مقدس همانند درباره جنگ، به اطلاعات و عملیات نیاز دارد. پیشنهاد میکنم برای یک سال آینده درخصوص دفاع مقدس در بُعد رسانهای زمانبندی داشته باشیم و نباید سالگرد دفاع مقدس را مختص به یک هفته بدانیم. رسانهها برای پرداختن به موضوع دفاع مقدس نیاز به اطلاعات محرمانه و سری ندارند، اما باید ارتباط مستقیم و مستمری با آنها ایجاد کرد تا شبهات جنگ را ترسیم کنیم و نحوه واکنش به آنها را تبیین کنیم.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختن به موضوعاتی همچون سبک زندگی و مهندسی بینالمللی جنگ را مهم دانست و تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرفیت رسانههای داخلی و بینالمللی را دارد که میتواند در ایام چهلمین سالگرد دفاع مقدس مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
علیاصغر جعفری هم در ادامه این نشست به بالندگی و اثرگذاری حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: امروز رسانهها نقش بیبدیلی بر زندگی جوامع دارند و مردم با زاویه دید رسانهها با مسایل برخورد میکنند لذا هرقدر یک مجموعه بتواند نظرها و مبانی خودش را رسانهای کند و هوشمندانه، بهموقع و دقیق ارائه کند، به همان اندازه اثرگذاری خواهد داشت.
وی فعالیت بدون پیوست رسانهای را بیاثر دانست و خاطرنشان کرد: نسل جوان امروز دوران انقلاب و دفاع مقدس را درک نکردهاند و امیدواریم رسانهها با راهبردهای دقیقی که در پیش خواهند گرفت موجب طرح حرفهای درست و دقیق درخصوص دفاع مقدس باشند. غرب هنوز بعد از سالها پس از جنگ جهانی دوم در حال تولید فیلم و کتاب و تولید محتوا دراین خصوص جنگ است درحالی که ما درباره دفاع مقدس شاهد کمکاری هستیم.
رئیس ستاد اجرایی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس تصریح کرد: ما در دفاع مقدس حماسه بزرگی را رقم زدهایم که بعد از جنگ ویتنام، طولانیترین جنگ قرن است که در آن ۸۰ کشور بهطور مستقیم و غیر مستقیم از رژیم بعثی صدام حمایت کردند که نسل امروز کمتر از آن باخبر است.
جعفری چهلمین سالگرد دفاع مقدس را فرصتی مناسب و تکرار نشدنی برای پرداختن به حماسههای ملت ایران دانست و گفت: ۳۱ شهریور از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس در سراسر کشور تجلیل میشود. اتفاق مهمتر این موضوع حضور ویدیوکنفرانسی رهبر معظم انقلاب اسلامی در این همایش است.
وی افزود: تجلیل نمادین از خانواده شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، برگزاری نمایشگاههایی از دستاوردهای دفاع مقدس در ۳۱ استان کشور از ۳۱ شهریور ازجمله دیگر برنامههای این ایام خواهد بود؛ اما این برنامهها بهدلیل شیووع ویروس کرونا بازدید عمومی نخواهند داشت بلکه با استفاده از ظرفیت رسانهای، این نمایشگاهها را به خانه مردم خواهیم برد.
رئیس ستاد اجرایی گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در ادامه از افتتاح نه موزه دفاع مقدس استانی خبر داد و عنوان کرد: روز دوم مهر نه موزه دفاع مقدس در استانها افتتاح خواهد شد لذا برای پوشش درست این برنامهها فراتر از فعالیت مرسوم رسانهها، انتظار فعالیت رسانهای درخصوص دفاع مقدس داریم.
جعفری در ادامه به تشکیل ۵۰۵ ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۲۶ هزار برنامه از سوم خرداد به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سراسر کشور برگزار خواهد شدکه برنامه شاخص آن تجلیل از یک میلیون رزمندگان دفاع مقدس با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهد بود.
در ادامه این نشست سردار سرتیپ دوم پاسدار «منصور زمانی» مشاور رسانهای معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید براینکه هیچ نقطه کور و ابهامی در خصوص دفاع مقدس وجود ندارد، گفت: نباید از هفته دفاع مقدس غفلت صورت گیرد و این موضوع در رسانهها میبایست پرقدرت آغاز شود.
وی در ادامه مکتب شهید سلیمانی را مکتبی قابل تبیین دانست و افزود: ما باید شاخصهها و دستاوردها و چشمانداز آینده مکتب شهید سلیمانی را روشن کنیم. چه کسی باید به این موضوع بپردازد؟ فرهیختگان و رسانهها باید به تبیین این مکتب بپردازند چراکه این مکتب برای جامعه جذاب است.
«مجید قلیزاده» مدیرعامل خبرگزاری تسنیم در ادامه این نشست با تاکید براینکه برای ارائه مطالب مرتبط با حماسه دفاع مقدس نیازمند تحول، بازنگری و تجدید نظر در ارایه محتوا هستیم، گفت: مخاطب امروز ما نسل جوان است و نیازمند محتوای جدید و جذاب هستند. مجموعههای مرتبط با دفاع مقدس انبوهی از دادههای در این زمینه را در اختیار دارند که این دادهها میتوانند در اختیار رسانهها قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: رسانهها ظرفیت و انگیزه فعالیت در خصوص دفاع مقدس را دارند لذا باید محتواها تبدیل به برای زندگی مومنانه باید خیلی بیشتر تلاش کنیم.
در ادامه این نشست که با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «سید مجید هاشمیدانا» مدیر عامل خبرگزاری دفاع مقدس، سرهنگ «حمیدرضا تندرو» رئیس کل روابط عمومی ارتش و جمعی از نمایندگان رسانهها و خبرگزاری کشور برگزار میشد، نمایندگان رسانهها بهتشریح دیدگاهها و فعالیتهای خود درخصوص فعالیتهای رسانهای درخصوص چهل سالگی دفاع مقدس پرداختند و در پایان از موزه و سراسرنمای مقاومت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی بازدید کردند.