به گزارش خبرنگار حوزه معارف گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب در همایش بین المللی امام سجاد (ع) و استمرار نهضت حسینی که همزمان با سالروز شهادت آن حضرت در فضای مجازی برگزار شد افزود: پس از واقعه وحشتناکی که در طف اتفاق افتاد و نتیجه آن به شهادت رسیدن امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان و اسارت فرزندان و خانواده امام شد، امام سجاد (ع) مسؤولیت سنگینی به دوش گرفتند.
وی با بیان اینکه حادثه عاشورا بسیار تلخ و دردناک بود و این اتفاق میتوانست امام سجاد (ع) را در برابر این رویداد دگرگون کند، تصریح کرد: به طور طبیعی رویدادهای سخت و دلخراش هر انسان را یا دچار دگرگونی و تحولات درونی کرده موجب افسردگی و گاهی مرگ زودرس میشود و یا قدرت تعقل و تدبیر را بی اثر کرده صاحب درد را به واکنشی مذبوحانه و بی اثر وامی دارد، اما امام سجاد (ع) با تدبر و تعقل تمام به مبارزه نرم و هوشمندانه روی آوردند و واسط بین ائمه قبل از خود و امامان بعد شدند و نقش منحصر به فرد خودرا خوب ایفا کردند.
وی یادآور شد: امام سجاد (ع) پس از حادثه عاشورا، از ستمی که به اهل بیت کرده بودند، بهره هوشمندانه بردند و به دنبال تحول جامعه و فرهنگ سازی رفتند. نخستین اقدام ایشان تربیت فرزندان صالح و نقش آفرین آنان بود که از جمله آنها تربیت امام باقر (ع) است، شخصیتی که وقتی خلیفه صحبتهای ایشان را میشنود، متحیر میشود که اقیانوس دانش این فرزند امام سجاد چقدر گسترده و پهناور است؟ و یا فرزندان دیگر همچون زید بن علی بن الحسین ع و یا عبدالله باهر و..
سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد: امام علیه السلام همچنین به تربیت اصحاب اقدام کردند، اصحاب عام و اصحاب خاص، همانطور که علی علیه السلام اصحاب خاص داشتند. امام سجاد نیز شاگردان خاص همچون ابوحمزه ثمالی را تربیت کردند و برای اصحاب عام محتوای عمومی را بیان میکردند.
وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه یکی از هنرهای بزرگ امام سجاد به شمار میآید و بسیار هوشمندانه انتخاب شده است، ادامه داد: دعاهای این صحیفه بسیار عمیق و غنی است. در حقیقت دعاهای صحیفه سجادیه نمونه مبارزه هوشمندانه امام سجاد است.
نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت یکی از کارهای بسیار هنرمندانه امام سجاد (ع) را خریداری غلامان و تربیت آنان دانست و تصریح کرد: در زمان آن حضرت فتوحاتی که رخ میداد، افراد اسیر میشدند، امام با هوشمندی این اسیران را خریداری میکرد و به مدت یکسال به تربیت آنها میپرداختند و معارف را به آنها آموزش میدادند و پس از آن آزاد میکردند. از این رو این افراد نقش فراوانی در جامعه ایفا کردند و توانستند به فرهنگ سازی بپردازند.
وی امام باقر (ع) را بنیانگذار حوزههای علمیه دانست و یادآور شد: مؤسس و ادامه دهندگان راه حوزههای علمیه و نقش اصلی و خطوط اولی توسط امام سجاد اتفاق افتاده است. از دیگر معارف تربیتی امام (ع) رساله حقوق است که طبق فرموده ایشان انسان در قبال پنجاه شخص و یا گروه حقوقی به عهده دارد که حقوقدانهای امروز جهان از عمق و فراگیری رساله حقوق انگشت تعجب به دندان میگیرند.