یک حقوقدان گفت: خیلی از دستگاههای اجرایی پذیرندگی شکایات مردمی را ندارند.
وی درباره شکایت از اعمال و اقدامات یک اداره و دستگاه اجرایی نیز اظهار کرد: یک فرد همه اقدامات را برای اخذ مجوز ساختمانی انجام داده است، اما شهرداری یک منطقه مجوز ساخت نمیدهد. در چنین شرایطی که یک عمل اداری باید انجام شود، اما انجام نمیشود، آن نهاد دچار تخلف شده است و فرد میتواند از آن دستگاه شکایت کند.
این حقوقدان در خصوص درخواست هدیه یا رشوه از سوی کارکنان یک دستگاه و نحوه شکایت در این مورد توضیح داد و بیان کرد: در مواجهه با کارمندی که تقاضای رشوه میکند، هم حق و هم تکلیف اجتماعی داریم که تخلف یا جرم را گزارش دهیم.
این مدرس دانشگاه همچنین بر سطح پذیرندگی و احقاق حقوق مردم توسط دستگاه قضایی و نظارتی اداری تأکید کرد و افزود: وقتی ارباب رجوع گزارش یک تخلف را به بازرسی یا حراست یک اداره میدهد، آن بخش باید نسبت به رسیدگی به شکایت احساس وظیفه کند، اما گاهی مشاهده میشود، نه تنها رسیدگی صورت نمیگیرد بلکه اقدام کارمند را توجیه و به نوعی از او دفاع میکنند.
منوری بر ضرورت آموزش مردم برای دستیابی به حقوق خود در مواجهه با تخلفات دستگاهها تأکید و بیان کرد: دولت با کمک رسانهها این تکلیف را دارد که آموزش اولیه را در خصوص حقوق مردم نسبت به دستگاههای اجرایی ارائه دهد.
وی تصریح کرد: متأسفانه خیلی از دستگاههای اجرایی پذیرندگی شکایات مردمی را ندارند و خیلی وقتها افراد برای پیدا کردن دبیرخانه هیئت رسیدگی به تخلفات اداری در یک دستگاه اجرایی، باید اتاق به اتاق بروند تا شکایت خودشان را از یک کارمند و یا تصمیم یک اداره یا سازمان طرح کنند.
این حقوقدان، راهنمایی مردم در ادارات برای رسیدن به حقوقشان را ضروری خواند و افزود: باید در ورودی ادارات، مردم را برای رسیدگی به حقوق خود از جمله در زمان طرح شکایت از یک بخش اداری راهنمایی کرد.