مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از ثبت ۲۴۰ هزار و ۴۸۷ درخواست و دایری ۱۵۲ هزار و ۹۸۱ سرویس اینترنت پرسرعت (ADSL) (xdslplus) خبر داد.
وی مزیتهای این سامانه را مشخص شدن علت تاخیر ارائه سرویس از طرف اپراتورها و امکان ریشهیابی مشکلات و کمبودها دانست و افزود: بررسی اطلاعات این سامانه نشان میدهد تکمیل نشدن مدارک، انصراف کاربر، عدم پرداخت هزینه توسط کاربر، عدم احراز اطلاعات هویتی، قطع خط تلفن (به علت فنی و بدهی) و ... از جمله دلایل تاخیر ارایه سرویس است که به مشترک مربوط میشود. اما در بسیاری از موارد موضوعاتی مانند عدم امکان واگذاری سرویس به دلیل حوادث، انباشت رانژه، فریز بودن خط در مخابرات، عدم تخلیه رانژه، واگذار نشدن سرویس به دلیل نبود پهنای باند لازم و ... دلیل عدم پاسخگویی اپراتور به مشترک است که اپراتور باید این موارد را برطرف کند.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، گفت: برای رفع این مشکلات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از یک سو با اپراتورهایی که بین سرویس درخواست شده، رانژه آن و فروش سرویس آنها مغایرت بالایی وجود دارد و از سوی دیگر با شرکت مخابرات ایران، درباره ارایه راهکار برای رفع موضوع انباشت رانژه در مراکز این شرکت، مکاتباتی را انجام داده و نتایج آن در دست بررسی است.
امامی درباره اقدامات دیگر رگولاتوری برای رفع عدم رسیدگی به درخواستهای مشترکان در حوزه ارایه سرویس اینترنت ثابت خانگی، اظهار کرد: به منظور تسریع پاسخگویی اپراتورها به درخواست مشترکان، مدت زمان رسیدگی به درخواستها و برقراری سرویس رتبهبندی شده و تخلفات این حوزه به دارندگان پروانه تذکر و اعمال مقررات میشود.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری بیان کرد: سرویس اینترنت پهن باند خانگی در مقایسه با دیگر سرویسها پایدارتر و ارزانتر است و اگر زمانبندی دریافت و کیفیت سرویس مناسب باشد، در شرایط فعلی کشور، مردم استقبال بیشتری از این سرویس میکنند.
امامی تاکید کرد: با راهاندازی سامانه xdslplus.ir امکان رصد زمانبندی، بررسی کیفیت ارائه سرویسهای اینترنت خانگی در منطقه مورد نظر و ثبت درخواست سرویسهای اینترنت ثابت خانگی برای مشترکان فراهم شده است. علاوه بر این، مشترکان میتوانند همزمان با این سامانه از سامانه نتسنج پلاس برای ارزیابی کیفیت ارائه سرویس اپراتورهای مختلف استفاده کرده و انتخاب بهتری داشته باشند.
وی افزود: متقاضیان سرویسهای اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL) میتوانند برای دریافت سرویس به سامانه دسترسی پهن باند ثابت خانگی به آدرس https://xdslplus.ir مراجعه کنند.