متخصص روانشناسی کودکان گفت: رفتار والدین باید به گونهای باشد که کودکان خود را نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی حساس کنند، اگر حساسیت لازم در این زمینه ایجاد شود طبیعتا کودکان واکنش بهتری خواهند داشت و بیشتر رعایت خواهند کرد.
وی مطرح کردن تجارب والدین در زمینه مواجهه دوست یا همکار با بیماری کرونا بدلیل عدم رعایت برخی پروتکل ها را راهکاری در جهت نهادینه کردن رعایت پروتکلهای بهداشتی در دانش آموزان دانست.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این سوال که چگونه دانش آموزان را به رعایت نظم آموزشی آنلاین مکلف کنیم؟ افزود: برای اینکه کودکان در آموزش آنلاین نظم و انضباط بهتری پیدا کنند معلمان وظیفه دارند آموزش خود را به گونهای برنامه ریزی کنند که مطالب برای دانش آموزان قابل درک و جذاب باشد و با ایجاد سوال دانش آموزان را وادار به تفکر و حل مساله کنند.
وی گفت: لازم است معلمان در بیشتر مواقع به صورت آنلاین در دسترس باشند و پاسخگوی نیازهای دانش آموزان باشند. خانواده ها نیز وظیفه دارند که در انجام تکالیف درسی مشارکت کنند و به گونه ای برنامه ریزی کنند تا علاوه بر اینکه فرزندان آنها خسته و دلزده از آموزش نشوند با مسائل درسی خود نیز درگیر شوند.
وی افزود: همچنین می توان برای جلوگیری از بازیگوشی بچه ها در ازای انجام تکالیف درسی به آنها اجازه داد تا برنامه مورد علاقه خود را در زمان خاصی دنبال کنند.
به گفتهی این روانشناس، برای اینکه دانش آموزان در آموزش آنلاین جدیت بیشتری به خرج دهند و دچار افت تحصیلی نشوند لازم است که والدین بر فرایند پیشرفت فرزندان خود نظارت داشته باشند و با بررسی میزان درگیری آنها نکات لازم را به آنها گوشزد کنند.
وی با بیان اینکه والدین می توانند به طرق مختلفی مانند ارائه پاداش و تشویق دانش آموزان خود را برای تلاش بیشتر ترغیب کنند، ادامه داد: تشویق هر فرد ممکن است با دیگری تفاوت داشته باشد که این امر به شناخت محرک های تشویقی توسط والدین مربوط میشود، در واقع خود والدین باید تشخیص بدهند که چه مشوق هایی می تواند انگیزه لازم را برای یادگیری در فرزندان آنها ایجاد کند.