گیربکس بومی شناورهای گشتی، جستجو و نجات با حضور امیر حاتمی وزیر دفاع در نمایشگاه نهضت قطعه سازی رونمایی شد.
وزیر دفاع با بیان اینکه در صنایع کشتی سازی یکی از حوزههای اصلی و گلوگاههای مهم، سامانههای قوای محرکه و زیر مجموعههای آن شامل موتور، گیربکس و سامانه رانش است گفت: کشورهای غربی طی دهههای گذشته و به روشهای مختلف از ورود این سامانهها به جمهوری اسلامی ممانعت میکردند و در نهایت همین تحریمها برای سیستم دفاعی کشور فرصتی را فراهم آورد تا با تکیه بر ظرفیت و توانمندی بومی این محصولات را به مرحله تولید برسانند.
امیر حاتمی رفع گلوگاههای موجود در تأمین انواع سامانههای انتقال قدرت شناورها، دستیابی به فناوری و دانش طراحی و ساخت سامانههای هیدرولیک، کلاچ و سایر اجزای سیستم انتقال قدرت، صرفه جویی ارزی و اقتصادی کشور و همچنین ایجاد چرخه تأمین قطعات را از مهمترین اهداف تولید گیربکس دریایی برشمرد.
وی با بیان اینکه تولید محصولات حوزه قوای محرکه و رانش دریایی به دلیل نیازمندیهای این حوزه به زیرساختهای عمیق دانشی و همچنین هزینههای سرمایهای سخت افزاری و نرم افزاری از پیچیدگیهای زیادی برخوردار است گفت: متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با تحقیق گسترده در این حوزه و با توجه به نیاز مبرم حوزه نظامی و غیر نظامی به این سامانهها موفق شدند طی ۱۲ ماه گیبرکس ۱۶۵۰ اسب بخار را طراحی و تولید کنند.
وزیر دفاع در ادامه به قابلیتهای این گیربکس در حوزه نظامی گفت: نیروها و یگاههای نظامی در حوزه رزم، مأموریت و صحنه نبرد نیازمند استفاده از شناورهای سبک، تندرو، جستجو و نجات با قدرت مانور بالا هستند و این سیستم رانش نیاز نیروهای مسلح را تأمین خواهد کرد.
امیر حاتمی در تشریح قابلیت این سیستم رانش در حوزه غیر نظامی گفت: از این سیستم میتوان در شناورهای غیر نظامی مانند شیلات، سازمان اداره و بنادر و برخی از واحدهای امنیتی و حفاظتی ساحلی نیز بهره برد.
وزیر دفاع گیربکس دریایی را یک واسط اصلی و ضروری بین تولید توان موتور و واحد پیشران عنوان کرد و افزود: طراحی و انتخاب یک گیربکس مناسب از ضروریات یک شناور است چرا که قادر است بوسیله اجزای تشکیل دهنده خود انتقال حرکت و گشتاور محور محرک را به سایر محورهای ضروری انتقال دهد.