به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، خیرالله خادمی در بازدید از روند اجرای زیرساختهای این طرح افزود: راه آهن میانه- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر است که حد فاصل میانه تا بستان آباد در سال گذشته به بهره برداری رسیده است.
وی طول مسیر ریلی بستان آباد- تبریز را ۴۴ کیلومتر اعلام کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی کل این محدوده ۶۵ درصد است و تلاش می شود این طرح تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور روند اجرای این مسیر ریلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: زیرسازی کل تونل و گالریها برای اجرای روسازی تکمیل شده و حدود ۷۰ درصد نصب سازه عرشه به اتمام رسیده است.
خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی در بخش زیرسازی یادآور شد: هم اکنون کل ریل مورد نیاز از کارخانه ذوبآهن اصفهان خریداری شده و عملیات ریل گذاری ۱۵ کیلومتر از مسیر نیز انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۸۰ متر پل در این مسیر اظهار کرد: پل باسمنج با ۲۰ دهانه ۵۰ متری به طول هزار متر یکی از بزرگترین پلهای این محور است که ارتفاع پایه آن از کف زمین ۴۰ متر است و تاکنون عملیات اجرایی در ۵ دهانه به روش پیش رانی تکمیل شده است.
وی همچنین از پل سعید آباد و گرمدره نیز بازدید کرد و در این خصوص گفت: پل سعید آباد دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است که ارتفاع پایه آن ۳۰ متر است و در حال حاضر نصب تیرها انجام شده است. پل گرمدره نیز به طول ۲۵۰ متر دارای ۵ دهانه ۵۰ متری است که تاکنون ۴ دهانه آن نصب شده است.
خادمی همچنین از راه اصلی میانه- میاندوآب بازدید کرد و گفت: این محور ۱۸۱ کیلومتر است که از بزرگراه میاندوآب- تبریز شروع میشود و به آزادراه زنجان- تبریز می رسد و پس از مسافتی به محور ترانزیتی میانه- تبریز متصل میشود.
وی ادامه داد: با احداث کمربندی شمال غربی میاندوآب این محور به شمال استان آذربایجان غربی و ارومیه متصل و از طریق جاده ارومیه- سرو به مرز ایران و ترکیه وصل می شود.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور کاهش ترافیک سنگین محور زنجان- تبریز و هشترود- مراغه- بناب را از مزایای این راه برشمرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی در ارتباط با وضع اجرایی این محور گفت: در حال حاضر قطعات یک و پنج به طول ۷۵ کیلومتر تکمیل و زیر عبور قرار دارد و قطعات دو، سه و چهار نیز با پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد در حال اجرا است. و هفت کیلومتر از مسیر تا پایان سال به بهره برداری میرسد.
وی اعتبار هزینه شده را در این محور تا امروز ۹۵۰ میلیارد ریال دانست و گفت: هزینه احداث این محور به نرخ روز افزون بر ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد میشود.