جانشین وزیر راه و شهرسازی از افزایش ظرفیت مسافران هوایی با شروط جدید در شرایط کرونا با همکاری وزارت بهداشت خبر داد.
در نشست کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع مسافران ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که با حضور معاون حمل و نقل و جانشین وزیر در ستاد مدیریت بحران و معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام گرفت، تصمیات جدید درخصوص پذیرش مسافر در ناوگان هوایی کشور ابلاغ شد.
آقای شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته حمل و نقل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: با توجه به توضیحات ارائه شده به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص قابلیتهای سیستم تهویه هواپیما در تصفیه مدام هوای داخل کابین این وزارتخانه با افزایش ظرفیت پذیرش مسافر در داخل هواپیما با انجام تعهداتی از سوی وزارت راه و شهرسازی موافقت کرد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی یکی از دستگاههای پیشگام در مقابله با شیوع ویروس کرونا بوده که خوشبختانه از همان ابتدا همکاری همه جانبهای توسط خانواده این وزارتخانه با وزارت بهداشت صورت گرفته است. تبعیت از مصوبات ستاد ملی از یک سو و لزوم هماهنگی با رفتارهای جامعه هوانوردی بین الملل از سوی دیگر، دو اولویت مهم ما در شرایط وجود کرونا در بخش هوایی بوده است.
آدم نژاد در شرح جزییات شیوه نامه جدید بخش هوایی گفت: بر اساس این شیوه نامه بهداشتی جدید، افزایش ظرفیت پذیرش مسافر داخل هواپیما به شرط خالی ماندن دو ردیف صندلی انتهایی هواپیما، استفاده از ماسک توسط مسافران در طول سفر و روشن بودن سیستم تهویه هواپیما بر روی زمین بلامانع است.
وی افزود: همچنین مقرر شد به منظور پایش کیفیت هوای کابین، به صورت دورهای نمایندگان وزارت بهداشت اقدام به نمونه برداری از هوای داخل کابین کنند. ضدعفونی کردن و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در همه گلوگاهها در ترمینالها و همچنین اتوبوسهای انتقال مسافران مثل سابق توسط همه مسافران، کارکنان و استقبال کنندگان الزامی است و بنا به مجازاتهای در نظر گرفته شده با متخلفین برخورد خواهد شد.
گفتنی است پیشتر بر اساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی خطوط هواپیمایی مکلف به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت حد نصاب ۶۰ درصدی در پذیرش مسافر و فروش صندلی بودند.
این شروط، اما در بسیاری موارد رعایت نمیشد و بیشتر خطوط هوایی با نقض این تدبیر، بویژه در خطوط پر تردد و پر مسافر اقدام به فروش بیش از حد نصاب تعیین شده میکردند.
علت مخالفت خطوط هوایی با دستور صریح وزیر راه و شهرسازی و مصوبه این وزارتخانه و ستاد ملی مبارزه با کرونا، ضرر ده بودن شرکتها و کاهش شدید درآمدهای پروازی آنها در طول سال بویژه در شرایط کرونایی و به صفر رسیدن پروازهای خارجی و کاهش شدید پروازهای داخلی اعلام شده بود.