سامانه اورژانس اجتماعی یا ۱۲۳ برای گزارش موارد کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی است.
وی افزود: کارکرد سامانه اورژانس اجتماعی این است که به افراد خشونت دیده در حوزه کودک آزاری و همسر آزاری و حتی مواردی مانند سالمند آزاری و معلول آزاری کمک کند؛ در سیستم جامعه امروز مانند گذشته ریش سفیدها و بزرگترها کمتر برای حل مسائل، میانجیگری میکنند و اورژانس اجتماعی این وظیفه را برعهده گرفته است. اما کمتر از ۲۰ درصد از مردم سامانه ۱۲۳ را میشناسند.
علیگو ادامه داد: راه اندازی تیمهای خدمات سیار اورژانس اجتماعی ضرورت اجتناب است و میتوان افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را به موقع شناسایی کرد و مداخلات لازم را در محل در دسترس آنان قرار داد و همچنین از طریق تقویت مداخلات اجتماع محوری برای ارجاع بازپروری و توانمند سازی آنان تلاش میکنیم.
هدف سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی جلوگیری از تداوم خشونتهای خانگی و بررسی و شناسایی عوامل خشونت در بین خانوادهها و ارائه راهکار برای برون رفت از آن است.
وی افرود: مردم به سامانه ۱۲۳ اعتماد کنند و نگران عواقب حضور آنها در خانههایشان نباشند، چرا که کارشناسان و مشاوران زبدهای در این مرکز فعالیت دارند که با حضور در بین اعضای خانواده، مشکلات ایجاد شده را بررسی و برای رفع آن چارهاندیشی میکنند.
سرپرست دفتر امور آسیبدیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت:مهمترین وظیفه اورژانس اجتماعی کاهش خشونتهای خانگی و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن است، بنابراین در این شرایط که شیوع کرونا و ماندن اعضای خانواده در خانه، سلامت روحی آنها را به خطر میاندازد، خانوادهها میتوانند با اعتماد به این مرکز از مشکلات احتمالی ناشی از بروز هر گونه خشونت خانگی جلوگیری کنند.