نخستین کارگاه دانش افزایی و مهارت آموزی سلامت معنوی به منظور آماده شدن استادان برای ورود سلامت معنوی در آموزش و مباحث آموزشی از امروز به مدت سه روز در مرکز همایشهای بیمارستان قلب شهید رجایی آغاز بکار کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به پیشینه سلامت معنوی گفت: در سال ۱۳۶۲، نماینده کشور نروژ، سلامت معنوی را به عنوان بُعد چهارم سلامت به اجلاس سالیانه وزرای بهداشت جهان معرفی کرد که به تصویب رسید و کشورهای غربی بلافاصله به آن پرداختند. تحقیقات گسترده، مقالات و کتابهای عدیدهای در این خصوص منتشر و تدریس آن در همه دانشگاههای آمریکا شروع شد. هرچند بسیاری از غربیها، سلامت معنوی را با اعتقادات مذهبی بی ارتباط نمیدانند، ولی عمده نوشتهها و اصول مورد قبول آنان بر مبنای عقاید سکولار است.
رئیس فرهنگستان با تاکید بر اینکه تمرکز سلامت معنوی در غرب بر بیماریهای مزمن و مراحل آخر زندگی دنیوی است گفت: تلاش آنها بر این است که اضطراب از مرگ را کاهش دهند و پذیرش آنرا آسانتر کنند. آنها بیماران را به پرداختن به هنر، طبیعت، موسیقی، یوگا و روشهای تمدد اعصاب هدایت میکنند. هدف از همه این تلاشها تزریق روحیه امید، اطمینان و نشاط در زندگی دنیوی افراد است.
دکتر مرندی اهمیت سلامت معنوی از دیدگاه اسلامی را بسیار بالاتر دانست و گفت: در دیدگاه اسلامی علاوه بر آثار سلامت معنوی در زندگی دنیوی، تأثیر آن بر سایر ابعاد سلامت، و از همه مهمتر نقش آن در تکامل واقعی انسان است که از طریق تقویت ایمان و تشویق به انجام آنچه خداوند میپسندد و دوری جستن از آنچه نهی میکند، صورت میپذیرد.
وی افزود: تقلید از شیوه غرب یعنی تمرکز بر مراحل پایانی عمر دنیوی که ما را از اصلیترین و زیربناییترین سرمایهگذاریهای معنوی که از کودکی شروع شده است و تمام عمر را دربرمیگیرد، محروم میکند.
دکتر مرندی با اشاره به گروه علمی سلامت معنوی اسلامی در فرهنگستان علوم پزشکی گفت: حدود ده سال از تأسیس این گروه میگذرد. تلاش این گروه بر آن است که اولاً از آلودهشدن سلامت معنوی به نوع سکولار جلوگیری کند و ثانیاً زمینه ورود سلامت معنوی اسلامی را به آموزش گروه پزشکی در دانشگاهها و نیز عرصه ارائه مراقبتها و خدمات سلامت فراهم کند. در این راستا از طرفی خود را نیازمند عنایت ویژه و ارشاد و حمایت روحانیت بزرگوار و حوزههای علمیه میبینیم و از طرف دیگر این امر خطیر بدون همکاری و همفکری و تصمیم مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انجام دادن چنین رسالت بزرگی که سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری به عهده آنان و دانشگاههای علوم پزشکی گذارده است، امکان پذیر نیست.
تفاوت مفهوم سلامت معنوی در اسلام و غرب، تأثیر مبانی متفاوت در تفاوت رویکرد، قلمرو و مفهوم سلامت معنوی، نگاه انسانشناختی به سلامت معنوی اسلامی از جمله محورهای مورد بحث شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی است.