امضا قرارداد نوسازی هزار دستگاه کامیون فرسوده دیگر
۶۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی میشود
وزیر راه: تا سه سال آینده، بیش از ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده باری برون شهری کشور نوسازی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد اسلامی در مراسم امضای قرارداد نوسازی هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل کالای برون شهری که بین سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، ایران خودرو دیزل و بانک توسعه تعاون با حضور آقایان جعفر سرقینی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، زالی مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون و اکبری رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برگزار شد افزود: امروز گام مهم دیگری را در نوسازی ناوگان حمل و نقل بخش کالا در سال جهش تولید بر میداریم.
وی اضافه کرد: باید با سازوکارهای کارآمد و درک موقعیت برای حل مسائل اقدام کنیم و اگر ساز و کارهای قبل به هر دلیلی دچار مشکل شده است، ما وقت خود را تلف نکرده و ساز و کار جدیدی تعریف کرده ایم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قراردادی که دو هفته گذشته بین بانک صادرات و بخش خصوصی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای منعقد شد، گفت: آن قرارداد نوسازی پنج هزار دستگاه را در طرح نوسازی ناوگان پوشش میداد و شرکت سازنده متعهد است در سال جاری بیش از دو هزار دستگاه را تحویل دهد.
اسلامی در خصوص قرارداد جدیدی که برای طرح نوسازی ناوگان امروز منعقد شد نیز افزود: این قرارداد نیز با همت شرکت ایران خودرو دیزل، بانک توسعه تعاون و سازمان راهداری عملی خواهد شد و خودرویی به متقاضیان تحویل خواهد شد که قوای محرکه مطلوب و جذابی برای رانندگان دارد و کمک میکند که رانندگان به سمت این طرح هدایت شوند که گام جدیدی در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل برونشهری در بخش کالا است.
وی با بیان اینکه در قراردادی که امروز بسته شد، نوسازی هزار دستگاه در دستور کار قرار گرفت، اما قرارداد استعداد نوسازی تا سقف پنج هزار دستگاه را نیز دارد، گفت: ما باید نوسازی ۶۵ هزار دستگاه را در بخش حمل و نقل هدفگذاری کنیم و یک برنامه سهساله را برای انجام این کار فرض کردهایم که از خودروهای بالای ۶۰ سال تا ۴۰ ساله را پوشش میدهد.
اسلامی افزود: این طرح را با توجه به ساز و کاری که از منابع تبصره ۱۸، منابع داخلی سازمان راهداری و ماده ۱۲ قانون که در جهت تکالیف وزارت نفت است، دنبال میکنیم و این طرح کمک میکند که متقاضیان با یک پیشپرداخت حداقلی و متوسط، وارد فرآیند نوسازی شوند.
وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری اینکه تولید و تحویل به موقع حرکت نوسازی ناوگان حمل و نقل در یک بازه سه ساله محقق میشود، گفت: از سال ۱۳۷۸ تا امروز، فقط ۲۰ هزار دستگاه خودروی سنگین نوسازی شده است، اما امروز این گام بزرگ را برمیداریم که بر مبنای آن نوسازی ۶۵ هزار دستگاه در سه سال در دستور کار قرار میگیرد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد با همت همه دستاندرکاران و تسهیلاتی که بانکها در نظر گرفتهاند این طرح در مسیر پیشبینی شده پیش رود و تاکید کرد: بانکها نیز باید روند تسهیلات را روانسازی کنند تا این فرآیند با حداقل زمان عملیاتی شود تا با استفاده از ظرفیت صنعتی و تکنولوژی داخل بتوانیم کامیونهای مطلوبی را برای تقویت ناوگان حمل و نقل، کیفیت بخشی و بهرهوری در حمل و نقل و دهها دستاورد دیگر عرضه کنیم و در اختیار مردم قرار گیرد.
تولید ناوگان کشنده در کشور ۳۰ درصد رشد داشت
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در ۴ ماه نخست امسال، تولید کشندهها و کامیون در کشور درمقایسه با مدت مشابه سال قبل, ۳۰ درصد رشد داشته است.
آقای جعفر سرقینی با اشاره به توانمندی بخش صنعتی کشور در تولید کشندهها و خودروهای حمل بار افزود: در صورت وجود سفارش خرید، هم اکنون ظرفیت تولید ۳۰ هزار دستگاه کامیون در ۱۲ شرکت تولید کننده کامیون کشور وجود دارد.
وی اضافه کرد: ایرانخودرو دیزل توانایی تولید سالانه ۵ هزار کامیون نو را دارد و بقیه بخشها نیز این توانایی را دارند که نیاز سالانه کشور را به تولید کشندههای نو و استاندارد تامین کنند.
سرقینی گفت: بر اساس گفته وزیر راه و شهرسازی بیش از ۵۰ هزار دستگاه ناوگان حمل بار فرسوده داریم و ما این ظرفیت را داریم که سالی ۵ هزار دستگاه ناوگان نو را فقط در ایران خودرو دیزل و ۲۵ هزار دستگاه دیگر را در سایر کارخانجات تولید و نیاز کشور را تأمین کنیم.
وی با بیان اینکه ناوگان فرسوده اتلاف منابع سوختی کشور را در پی دارد و ایمنی کمتری نیز دارد افزود: در یک حساب سرانگشتی در حمل مواد معدنی با فرض پیمایش منطقی، و پیمایش بطور متوسط ۲۰۰ هزار کیلومتر در سال، میتوان با جایگزینی خودروهای استاندارد و نو ظرف دو سال از محل صرفه جویی مصرف سوخت، هزینه نوسازی ناوگان را تأمین کرد.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر قیمت ناوگان سنگین در بازار بسیار بالا و غیر منطقی است، اما با اجرای چند قرارداد و افزایش تولید، میتوان قیمت را شکست و قیمت منطقی را در بازار حاکم کرد.
وی گفت: برنامه نوسازی ناوگان تجاری کشور از قبل در دولت تصویب شده است.
ظرفیت تولید ۵ هزار کامیون در مجموعه ایران خودرو فراهم است
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: این شرکت میتواند در سال جاری, ۵ هزار کامیون و کشنده حمل بار را تولید و به بازار عرضه کند.
آقای فرشاد مقیمی افزود: وقتی نوید نوسازی ناوگان فرسوده حمل بار در وزارت راه و شهرسازی داده شد اقدامات اولیه برای انعقاد قرارداد هزار دستگاه خودرو را انجام دادیم، اما به دنبال این هستیم که این رقم را به پنج هزار دستگاه خودرو برسانیم.
وی با اشاره به افزایش تولید خودرو در مجموعه ایرانخودرو گفت: امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۱ درصد در تولید رشد داشتیم و همچنین در این مدت، ۳۰۰ درصد در تولید کشنده رشد تولید داشتیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: سفارش گذاریها برای قرارداد امروز از قبل انجام شده است و برای ادامه همین جریان باید فرایند تامین مالی انجام شود تا بتوانیم بلافاصله تدارک برای سایر تولیدات داشته باشیم. موضوع دیگر هم این است که در کنار نوسازی نباید از بازسازی ناوگان غافل شویم.
مقیمی با اشاره به ضرورت کاهش هزینه تمام شده برای تولید این ناوگان اضافه کرد: وقتی که ظرفیت خالی وجود داشته باشد هزینهها سرشکن و بالا میرود بنابراین این قراردادها میتواند میزان تولید را بالا ببرد.
وی با بیان اینکه ما نهضت کاهش قیمت تمام شده را دنبال میکنیم، تاکید کرد: در این قرارداد ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش قیمت تمام شده را دنبال میکنیم تا بتوانیم مدیریت بهتری برای لجستیک داشته باشیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو درباره افزایش تولید گروه ایرانخودرو گفت: تولید مکانیکی در حوزه خودروهای سواری ۴۰ درصد رشد داشته است. همچنین توانستیم تعهدات معوق خودروها را ۸۰ درصد کاهش دهیم و در حالیکه سال گذشته ۱۷۸ هزار دستگاه تحویل معوق شده داشتیم، امسال این عدد به ۳۷ هزار دستگاه رسیده است.
همچنین در این مراسم زالی مدیرعامل ایرانخودرو دیزل گفت: بهره بردار این قرارداد که امروز با وزارت راه و شهرسازی به امضاء میرسد، رانندگان خودروهای بالای ۵۰ سال هستند. همچنین با اتمام نوسازی خودروهای ۵۰ ساله به نوسازی خودروهای ۴۰ ساله هم میرسیم.
وی با بیان اینکه ظرفیت ایرانخودرو دیزل در این قرارداد تولید ۱۲ هزار کامیونت است، گفت: ۷۰۰۰ خانوار در مجموعه ایرانخودرو دیزل مشغول به کار هستند و حتما توانایی تولید این تعداد خودروی تعهد شده را دارند.
زالی با تاکید بر اینکه امروز این قرارداد را در شرایط تحریمی امضا میکنیم، تصریح کرد: قرارداد ما برای نوسازی ناوگان کالای برون شهری ۵۰۰۰ خودرو است، اما توان تولید ۱۲ هزار دستگاه را نیز داریم.
نوسازی ۲۰ هزار کامیون تا پایان سال آینده
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: تا پایان سال آینده بیش از ۲۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده کشور از رده خارج و با کامیونهای نو جایگزین خواهد شد.
آقای عبدالهاشم حسننیا افزود: برای نوسازی این ناوگان بر اساس این قرارداد، تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله پرداخت میشود و امیدواریم تا پایان ماه جاری قرارداد دیگری برای نوسازی ناوگان باری کشور منعقد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان سال آینده ۲۰ هزار دستگاه ناوگان کامیونی کشور نوسازی خواهد شد، گفت: ۵۲ هزار دستگاه کامیون فرسوده با عمر بالای ۴۰ سال داریم و نوسازی ناوگان موجب صرفهجویی سوخت و ارتقای ایمنی سیر در جادهها میشود.
بانکها باید برای توسعه زیرساختها در کنار دولت باشند
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بانکها باید برای ارائه تسهیلات مورد نیاز توسعه زیرساخت های کشور حضوری فعال داشته باشند چراکه اگر زیرساختهای اقتصادی کشور اصلاح نشود مشکلات افزایش خواهد یافت.
آقای عزت الله اکبری تالار پشتی افزود: این ظرفیت در کشور وجود دارد و ما باید نیازهای خود را، خود تأمین کنیم و حتی به کشورهای نیازمند هم صادر کنیم.
اکبری ادامه داد: امیدواریم این تفاهمنامه فقط در قالب امضا نماند و عملیاتی شود.
وی با اشاره به اهمیت حضور بانکها در کنار صنایع و دولت برای تامین مالی طرحهای زیربنایی افزود: بانکها باید وارد بحث تامین مالی طرحهای زیر ساختی شوند چراکه اگر زیر ساختها اصلاح نشود مشکلات کشور زیادتر میشود.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد: باید ظرفیت کشور در تولید ماشین آلات سنگین برای تامین نیاز داخلی و حتی صادرات این محصول مهم افزایش یابد.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون به عنوان بانک عامل این پروژه هم در سخنانی گفت: بانک توسعه تعاون به عنوان جوانترین بانک دولتی در سالهای اخیر تفاهم نامههایی در حوزه نوسازی ناوگان داشته است.
مهدیان افزود: در ۵ سال اخیر، ۶ هزار دستگاه ناوگان را تأمین مالی کردهایم.
وی افزود: بانک توسعه تعاون در مرداد ۸۸ تأسیس شده است و ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی کل بانک در چهار سال اخیر پرداخت شده است.
امضا قرارداد نوسازی هزار دستگاه کامیون فرسوده دیگر
قرارداد نوسازی هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل کالای برون شهری بین ایران خودرو دیزل، با حضور وزیر راه و سرپرست وزارت صمت بانک توسعه تعاون و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به امضا رسید.
پیشتر قرارداد نوسازی ۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۵۰ سال بین سازمان راهداری، بانک صادرات ایران و سایپا دیزل منعقد شده بود و امروز، قرارداد نوسازی هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل جادهای دیگر با اولویت بالای ۴۰ سال به امضا رسید.
مبلغ وام پرداختی به دارندگان کامیون بر اساس نوع کشنده متغیر، با سود بانکی ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله خواهد بود.
طی یک قرارداد دیگر، ناوگان فرسودهای که تا پایان سال نوسازی خواهد شد، به ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده منجر خواهد شد.
هم اکنون بیش از ۵۲ هزار کامیون فرسوده با عمر بالای ۴۰ سال در کشور وجود دارد که علاوه بر کند کردن روند جابجایی بار در کشور، مصرف بالای سوخت را به دنبال دارد و بخشی از مبالغ پرداخت شده در این طرح، بر اساس ماده ۱۸ قانون رفع موانع تولید از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و صادرات این میزان سوخت صرفه جویی شده انجام خواهد شد.
۶۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی میشود
۶۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی میشود
۶۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی میشود
۶۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی میشود
۶۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی میشود