مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی فرهنگ سازی را از مهم ترین نیازهای توسعه اقتصاد دیجیتال دانست.
وی افزود: با اینکه وظایف اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معطوف به ایجاد زیرساخت های ارتباطی مناسب برای اقتصاد دیجیتال است ولی ما خودمان را محدود به این حوزه نکردیم و در زمینه های مشاوره و حمایت، برنامه های متنوع برای کمک به بهبود کسب و کارها و حمایت از ایده ها را در دستور کار قرار داده ایم.
وی ادامه داد: ما همچنین به دنبال ایجاد شهر خلاق هستیم، زیرا با ایجاد شهر خلاق، فناوری های نوظهور زمینه مناسبی برای رشد و توسعه خواهند داشت.
مدیرکل ارتباطات آذربایجان شرقی تاکید کرد: مثلث اقتصاد دیجیتال شامل سه راس فناوری، دولت و فرهنگ است که هر سه برای پیشرفت اقتصاد دیجیتال مهم و حیاتی بوده و فرهنگ سازی که مهم ترین زمینه است، باید جزو اولویت های مهم رسانه ها ،بالاخص صدا و سیما در استان آذربایجان شرقی باشد.
وی نبود قوانین مناسب را از مشکلات اقتصاد دیجیتال در کشور خواند و افزود: متاسفانه قوانین شفافی در زمینه تجارت الکترونیک وجود ندارد و این فقدان می تواند مشکلات زیادی را برای کسب و کارهای دیجیتال ایجاد کند.
فرزاد با تاکید بر لزوم افزایش سهم اقتصاد دیجیتال گفت: در مقیاس کشوری، 6.5 درصد از اقتصاد ما را اقتصاد دیجیتال تشکیل می دهد که این رقم در مقایسه با کشور چین که 31 درصد و ایالات متحده که 27 درصد است، رقم پایین و نشانگر لزوم فعالیت بیشتر در این حوزه است.
وی همچنین با اشاره به وجود حدود سه هزار شرکت در حوزه کسب و کارهای آنلاین در استان گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم از خریدهای اینترنتی، شاهد رشد 400 درصدی کسب و کارهای آنلاین در این ایام را بودیم.