مدیر عامل شرکت راه آهن از افزوده شدن, ۷۷۸ دستگاه واگن مسافری، خودکشش، باری و لوکوموتیو در سال گذشته به شبکه ریلی خبر داد.
وی گفت: همچنین در سال گذشته، شرکت واگن پارس که در صدر کارخانجات بحرانی بود، بر اساس گزارش مدیر عامل این شرکت از رکورد ۲۰ سال گذشته در خصوص تولید، عبور کرد.
آقای رسولی با بیان اینکه همه کارخانجات تولیدی راه آهن در حال فعالیت هستند افزود: همه واگنهای فرسوده خطوط ریلی به کارخانجات تولید کننده برای بازسازی اعزام شدند که ۲۷۰ واگن قابل بازسازی بود.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: از مالک واگنهای اسقاطی غیر قابل بازسازی هم، در خصوص فروش آن و پرداخت پول فروش به کارخانجات تولیدی برای تولید واگن جدید، امضا گرفته شد.
آقای رسولی گفت: در فروردین امسال با وجود تعطیلی و بحران ویروس کرونا نخستین مرحله افتتاح ناوگان جدید را داشتیم و این اقدام در ۴ مرحله و تا تیرماه اتفاق افتاد.
وی امضاء شیوه نامههای مختلف در خصوص ترانزیت را از دیگر اقدامات راه آهن بیان کرد و افزود: یکی از این شیوه نامهها انتقال بار کانتینری چین به اروپا بود.
آقای رسولی گفت: این کریدور، کریدور جنوبی دریای خزر است و رقیبی برای کریدور شمالی دریای خزر محسوب میشود.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به توافق با روسیه و هند اشاره کرد و افزود: با این دو کشور توافقات خوبی داشتیم که بار ترانزیتی روسیه و هند از خطوط ریلی ایران انجام شود.
داخلی سازی 430 قطعه فراخوان شده است
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: 430 قطعه, در بخش ریلی و قطار شناسایی شده که همه قطعه سازان برای داخلی سازی آن فراخوان شده اند.
آقای رسولی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: از وارد کنندگان قطعه نیز تعهد گرفتیم قطعاتی که تولید داخل آن آغاز شده، برای آخرین بار وارد شود.
وی به بارگذاری سامانه جامع رونق تولید اشاره کرد و گفت: امروز این سامانه واگذار شده و همه قطعات داخلی سازی با شماره سریال و مشخصات فنی ثبت شده است که مالکان ناوگان و شرکت های تولید کننده می توانند از این قطعات استفاده کنند.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به گشایش نخستین نمایشگاه دائمی تولیدات داخلی ریلی در کشور در محل کارخانجات راه آهن در شهریور امسال اشاره کرد و افزود: همه تولید کنندگان، قطعات خود را در این نمایشگاه در معرض نمایش خواهند گذاشت و این اقدامات, برای حمایت عملی از تولید داخل است.
آقای رسولی افزایش بهره وری را به عنوان یک ضرورت در خطوط ریلی بیان کرد و گفت: راه آهن ایران در حال حاضر 11 هزار و 600 کیلومتر خطوط اصلی دارد.
وی با بیان اینکه, 26 هزار دستگاه واگن باری و 650 لوکوموتیو در خطوط ریلی فعال است، افزود: همچنین هزار و 700 دستگاه واگن مسافری نیز در این خطوط فعالیت می کنند.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر شناسایی مسائل و مشکلات بر سر راه توسعه و پیشرفت راه آهن تاکید کرد و گفت: 126 مسئله و مشکل در حال حاضر شناسایی شده که 31 موضوع را به عنوان اولویت نخست در نظر گرفته ایم.
آقای رسولی به طرح مدیریت سوخت به عنوان یکی از طرح های اولویت دار اشاره کرد و افزود: در طرح مدیریت سوخت, تعداد مراکز سوخت گیری که در شبکه ریلی وجود داشت، حذف شد.
وی با بیان این که مراکز سوخت گیری مازاد را حذف کردیم، گفت: 118 هزار ساعت توقف قطار در سال کاهش یافت.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران, افزایش کیفی خدمات به مسافران درون شهری و افزایش کمی خدمات به مسافران حومه ای را یکی از اقدامات این شرکت بیان کرد.
آقای رسولی به سرمایه گذاری در بخش راه آهن اشاره کرد و افزود: اگر آنچه راه آهن ارزش افزوده به کشور وارد می کند بخشی از آن به این شرکت بازگردد، نیازی به بودجه نخواهد داشت.
وی طرح اتصال مراکز گاز به شبکه ریلی را از دیگر طرح های اولویت دار بیان کرد و گفت: از جمله پالایشگاه استان اصفهان, 2 و 6 دهم میلیون تن بار دارد و اطراف این پالایشگاه کارخانه های بزرگی وجود دارد که بارهای صنعتی و معدنی دارند و برای وصل شدن این کارخانه ها به شبکه ریلی، 78 کیلومتر خط مورد نیاز است.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران, پایین بودن بهره وری شبکه ریلی کشور را یکی از معضلات امروز شرکت راه آهن بیان کرد.
آقای رسولی با بیان این که عدد سرمایه گذاری در راه آهن بسیار چشمگیر است، افزود: سرمایه گذاری در این شرکت, صرفه جویی مصرف سوخت، استفاده بهینه از سوخت و افزایش بهره وری شبکه ریلی را در پی خواهد داشت.
وی گفت: سال گذشته اتفاق خوبی در حوزه بین الملل افتاد و شیوه نامه های بسیار خوبی به امضا رسید.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: یکی از این شیوه نامه ها, شیوه نامه های 5 جانبه میان ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه برای انتقال بار کانتینری چین به اروپاست که در اواخر سال گذشته به امضا رسید اما به علت شیوع ویروس کرونا وقفه ای در آن ایجاد شد و با فعال شدن آن کریدور جنوبی دریای خزر خواهد بود.
آقای رسولی بر استفاده بیشتر از سرمایه امروز راه آهن تاکید کرد و گفت: براساس برنامه ششم, 20 درصد مسافران و 30 درصد بار در کشور باید از طریق خطوط ریلی جابجا شود.
وی افزود: مجموعه باری که در سال 98 در کشور جابجا شد 513 میلیون تن بود که 208 میلیون تن آن به صورتی است که در مبدأ و مقصد ریل وجود دارد.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: 25 میلیون تن از این 208 میلیون تن، بارهای غیر ریل پسند بود یعنی بارهای خردی که ریلی نیست.
آقای رسولی گفت: آنچه منظور نظر قانونگذار بوده این است که از کل بار کشور 30 درصد از طریق ریل حمل شود.
وی به هدف گذاری اتحادیه اروپا برای سال 2030 اشاره کرد و افزود: براساس این هدف گذاری 30 درصد حمل بار به صورت ریلی خواهد بود اما در برنامه ششم کشور ما که به سال 2021 باز می گردد از کل بار کشور 30 درصد از طریق ریلی باید جابجا شود.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای رسیدن به این هدف اتفاقاتی باید بیافتد که در برنامه ششم به آن اشاره شده از جمله این که یک درصد فروش نفت باید صرف توسعه راه آهن شود.
آقای رسولی با بیان این که امروز راه آهن در پی شناسایی مشکلات است، افزود: اگر انتقادی به این شرکت شود، مدیران و کارشناسان موضع گیری نمی کنند بلکه در پی رفع آن مشکل احتمالی خواهند بود.
وی با بیان این که حتماً بهره وری در راه آهن پایین است و اشکالاتی در کار وجود دارد، گفت: اما باید ببینیم که در مسیر حل مشکلات گام برمی داریم یا خیر؟
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: امسال مقیاس زمانبندی انجام کارها، ساعت، روز و هفته است.
آقای رسولی با بیان این که باید همه برای مردم کار کنیم، گفت: رویکرد جهادی نه یک شعار بلکه یک واقعیت در راه آهن است.
وی افزود: اگر قطار کثیف بوده و ایستگاه نامرتب باشد اعتماد به راه آهن را کاهش می دهد.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: حمایت کمیسیون عمران از راه آهن باعث پیشرفت در کارها می شود.
شرکت راه آهن از اهداف ترسیم شده فاصله دارد