در نشست اعضای شورای آموزش و پرورش استان مرکزی، شرایط بازگشایی مدارس از 15 شهریور ماه تشریح شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی در شورای آموزش و پرورش استان گفت: اساس کار مدارس در شهرهای قرمز تلویزیون و مکمل شبکه شاد خواهد بود و کار تحصیل کاملا غیر حضوری است.
فولادوند با بیان اینکه متاسفانه در بین دانش آموزان ۲۰ درصد از کل جمعیت از شبکه شاد نمی توانند استفاده کنند افزود: عمده دلیل آنها عدم تمکن مالی و ورود سایر معلمان به پیام رسان های دیگر است که باید در این خصوص برنامه ریزی هایی انجام داد.
او گفت: با توجه به شرایط فعلی کرونایی ارتقاء سامانه شاد در دستور کار قرار گرفته و همچنین برای ۲۰ درصد از دانش آموزانی که از شبکه شاد بهره مند نیستند تولیدات محتوایی در نظر گرفته شده است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به گسترگی سطح دروس بیان کرد: در این راستا محتوای مورد نظر یک تقسیم بندی بین نواحی انجام شده و در این راستا از ظرفیت سایر استان ها نیز در نظر گرفته شده است.
فولادوند با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۲ درصد از دانش آموزان تحت هدف ثبت نام خود را برای سال تحصیلی جدید تکمیل کرده اند افزود: افراد باقی مانده هم عمدتا از استعدادهای درخشان هستند که به دلیل وجود مشکلات کشوری از آزمون های خود عقب ماندند و پیگیری مشکلات آنها در دستور کار است.
او با اشاره به اینکه سه سناریو برای شرایط کرونایی در نظر گرفته شده گفت: سناریوی اول اگر وضعیت سفید باشد که همه دانش آموزان حضوری در مدارس تحصیل می کنند، سناریو دوم مربوط به شرایط زرد است که در این صورت ۴ درس به شکل حضوری تدریس می شود و انتخاب دروس با شورای مدارس است و دانش آموزان هم به شکل نصف حضور پیدا می کنند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: سناریوی سوم مربوط به شرایط قرمز است که در این صورت اساس کار تلویزیون و مکمل شبکه شاد خواهد بود و کار تحصیل کاملا غیر حضور خواهد بود.
فولادوند در ادامه با اشاره به وضعیت نسبتا خوب سوادآموزی در استان افزود: مشارکت جمعی دستگاه های دیگر و همکاری با آموزش و پرورش برای تکمیل نهضت سوادآموزی یک ضرورت مهم است و اگر می خواهیم والدین دانش آموزان دیگر بی سواد نمانند قطعا نیازمند عزم همگانی و همه جانبه دستگاه ها هستیم.
او گفت: دستگاه ها اقدامات بسیار خوبی در راستای تقویت نهضت سوادآموزی انجام دادند اما کافی نیست بلکه نیازمند حضور جدی تر و عملیاتی تر هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با بیان اینکه شناخت نیازمندی ها در خصوص سواد آموزی یک ضرورت است که باید توسط کارشناسان و کار گروه های تخصصی احصاء شود افزود: شناسایی استعدادها و هدایت استعدادها دو مولفه مهم در خصوص تحصیل دانش آموزان است که باید با کار کارشناسی و برنامه وار پیش رود.
فولادوند بیان کرد: مشکلی که امروز در خصوص هدایت تحصیلی وجود دارد بحث وجود نگاه های مردم و به خصوص والدین در مورد انتخاب رشته های تحصیلی فرزندان است و لذا یاید به اقناع سازی مردم نیز توجه ویژه ای شود.
او با اشاره به وضعیت انتخاب رشته تحصیلی در بین دانش آموزان گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه هدایت ۵۰ درصدی دانش آموزان به رشته های فنی و مهندسی باید انجام شود اما متاسفانه امروز اولویت رشته های انتخابی توسط دانش آموزان به ترتیب تجربی، انسانی و در نهایت ریاضی است که باید کار کارشناسی در این خصوص انجام شود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی در ادامه با تأکید بر اینکه کنکور هدف آموزش و پرورش نیست بلکه سند تحول سند بالا دستی و هدف این دستگاه است افزود: کنکور علیرغم اینکه هدف نیست بلکه آسیب های جدی به اهداف اصلی این سازمان وارد کرده است.
فولادوند با اشاره به طرح تقویت ارتباط میان دانش آموز و دانشگاه بیان کرد: امروز با توجه به نظرات مدیران و کارشناسان نیازمند ارتباط موثرتر با سایر دستگاه ها هستیم تا آمار را یکسان سازی کنیم و این برای تصمیم گیری ها یک ضرورت محسوب می شود.
او افزود: هر طرحی که در آموزش و پرورش به مرحله عمل می رود یک کارشناسی ۸ ماهه قبل از آن انجام خواهد شد و در خصوص استفاده و تعامل دانش آموزان با دانشگاه برای شناخت استعدادها و در نهایت هدایت تحصیلی نیازمند کارشناسی است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی در این خصوص تأکید کرد: مهمترین مسئله ای که امروز برای هدایت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد آگاه سازی و اقناع خانواده ها است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
فولادوند با اشاره به پروژه مهر بیان کرد: در خصوص بازگشایی مدارس در مهرماه پروژه ملی مهر در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته که تنها این دستگاه متولی نیست بلکه برای ایجاد نشاط تحصیلی و شروع خوب مدارس نیازمند پای کار آمدن همه دستگاه ها را داریم.
او افزود: پروژه مهر با دو هدف ارتقاء سطح بهداشت مدارس و توسعه آموزش های الکترونیک برنامه ریزی شده که در این راستا کار گروه های شش گانه فعال شده اند و یک کار گروه ویژه مختص به بهداشت و سلامت تشکیل شده که موضوعات مبارزه و پیشگیری با کرونا را به طور جدی دنبال می کند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار داشت: در بحث توسعه آموزش های الکترونیک دو هدف کلی افزایش مهارت معلمان و آموزش الکترونیک دانش آموزان در دستور کار است.
فولادوند در ادامه گفت: در خصوص افزایش سطح مهارت معلمان با مشکلاتی همچون کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و مجبور به استفاده از نیروهای بازنشسته شده این و سایر معلمان هم تحت دوره های ضمن خدمت در سطوح ملی ، استانی و منطقه ای انجام خواهد شد.