رئیس شورای شهر تهران از دولت، وزارت نفت و شهرداری درخواست کرد که طرح جامعی برای انتقال انبارهای نفت تهران تهیه کنند که این مشکل برای همیشه حل شود.
وی افزود: آنها در محلات حضور دارند و میتوانند دقیقا موارد مربوط را به عنوان مشورت به اعضای شورا اطلاعات وسیعی بدهند. لازم دیدیم برای ایجاد انگیزه در شورایاریها هر دو هفته یک بار رابط منطقه به شورای شهر بیاید و موارد را به صورت علنی در شورا مطرح کنند و بعد اینها تبدیل به مکاتباتی میشود و به شهرداری ارسال میشود.
محسن هاشمی درباره انفجار بیروت و انتقال انبارهای نفت تهران گفت: این موضوع سالهاست که مطرح است. از زلزله نسبتا بزرگی که در تهران اتفاق افتاد و شورای چهارم این موضوع مطرح است و مکاتبات متعددی بین شورای شهر تهران، مجموعه شهرداری، بحران تهران، بحران کشور با وزارت نفت شده است و از آنها خواسته شده که فکر جدی برای این منظور داشته باشند.
بارها جلساتی برگزار شده و آنها به صورتی گفتند که اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم هزینه بالایی دارد. البته استحکاماتی را انجام داده اند که خطر کم شود و هنوز هم این موضوع بین دستگاههای اجرایی و وزارت نفت مطرح است و تقاضا میکنیم طرح جامع برای ذخیره سازی سوخت در تهران نوشته شود و بعد اجرا شود.
او ادامه داد: براساس تجارب کشورهای توسعه یافته بهترین راه این است که مخزن را جابجا کرده و به جای امنی منتقل کنیم و بعد با لوله کشی و از طریق لوله سوخت را به جاهای مختلفی در شهر برسانیم و با مخازن کوچکتری توزیع را انجام دهیم که هزار تانکر که مسئولیت سوخت را در تهران به عهده دارند همه جا در شهر تهران تردد نداشته باشند. تردد آنها هم به شهر آسیب میرساند و حوادثی ایجاد میشود. تهران دارای شیب است و این شیب برای کامیونها خطرناک است. مجموعه صلاحدید همه است که این اتفاق بیفتد و بنده هم از شرکت نفت و شرکت توزیع و پالایش نفت تقاضا دارم که به این موضوع فکر کنم.
هاشمی گفت: در زمانی که حادثه بیروت رخ داد، این موضوع در تهران هم مطرح شد باعث انحراف شد و باید از طرف همه دوستان چه در شهرداری و چه وزارت نفت و دولت جدی گرفته شود که شاهد یک طرح جامع در این مورد باشیم.
او درباره انتشار خبری مبنی بر اینکه شهرداری تهران قرار است به لبنان کمک کند، گفت در این باره چیزی مطرح نشده است. تا به حال هیچ طرح و لایحهای برای کمک به شهرهای لبنان به شورای شهر نیامده است. از لحاظ قانون اجازه نداریم چنین کمکهایی داشته باشیم، اما میتوانیم یک پویش مردمی ایجاد کنیم و کمکها را جمع آوری کرده و در اختیار مردم لبنان قرار دهیم.
۳ هزار میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۹ هرچه سریعتر تخصیص یابد
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در دویست و سی امین جلسه شورای شهر امروز-سه شنبه ۲۱ مرداد- گفت: در آستانه سی امین سالگرد پیروزی ایران در جنگ تحمیلی قرار داریم، در ۲۳ مرداد سال ۱۳۶۹، صدام حسین رئیس جمهور بعث عراق، با نگارش آخرین نامه رسمی خود به رییس جمهور وقت کشورمان آیت الله هاشمی رفسنجانی، تمامی خواستههای ایران، از جمله آزاد سازی همه اراضی اشغالی، آزاد سازی بدون قید و شرط همه اسرا و بازگشت به قرارداد الجزایر را پذیرفت و نخستین بار در حدود ۳۰۰ سال اخیر، ایران بدون واگذاری یک وجب از خاک خود، جنگی را به صلح تبدیل کرد.
وی ادامه داد: اکثر کشورهای جهان، سالروز خاتمه جنگ را گرامی میدارند، اما در ایران، روز خاتمه جنگ و آغاز صلحی پایدار که تا امروز هم از آن بهره میبریم و با پیروزی ایران در هشت سال دفاع مقدس نیز همراه بوده است، در هیاهوی مسایل سیاسی و روزمره به فراموشی سپرده شده است که از بخش فرهنگی مدیریت شهری میخواهم، با توجه به تاثیر مثبت یادآوری این رخداد در غرور ملی و سرمایه اجتماعی نسبت به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند و از خانوادههای شهدا، ایثارگران و سربازان عرصه دیپلماسی که توانستند دستاورد بزرگ و ماندگاری را برای ایران به یادگار بگذارند، تقدیر شود.
محسن هاشمی بیان کرد: همچنین با توجه به نزدیک شدن پاییز و افزایش تقاضای سفر و موج بعدی کرونا، لزوم تقویت ناوگان حمل ونقل عمومی را به دولت یادآور میشویم، در بودجه سال ۱۳۹۹ کشور، مبلغ سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین ناوگان حمل ونقل عمومی تهران پیش بینی شده که امیدواریم با همکاری سازمان شهرداریها و سازمان برنامه وبودجه هرچه سریعتر فرایند تخصیص این اعتبار انجام شود که بتوانیم نسبت به تامین اتوبوس و واگن مترو برای کاهش ازدحام شهروندان تهران و رعایت فاصله اجتماعی، اقدامات لازم را انجام دهیم.
هاشمی گفت: در رابطه با طرح قطار ملی نیز ضمن تقدیر از تلاشهای انجام شده توجه داشته باشیم که مترو از آغاز در مسیر خودکفایی بوده است، نیمی از مترو احداث تونل و ایستگاههاست که در آن کاملا خودکفا هستیم و در نیم دیگر هم بخشی از تجهیزات ثابت و واگن را در داخل تولید میکرده ایم، حرکت در مسیر خودکفایی بسیار درست است، اما نباید در آن دچار افراط شویم و به سمت ساخت داخل کردن قطعاتی برویم که نه امکان پذیر است ونه صرفه اقتصادی دارد.
منشا بخشی از واردات در مترو، تصمیمات دولتی است که تامین مالی را از طریق شرکتهای دولتی انجام میدهند و اگر منابع مالی در اختیار شرکتهای داخلی قرار گیرد، ساخت داخل افزایش مییابد.