رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی برای تبادل اطلاعات ثبت سفارش میان وزارت صمت و گمرک وجود ندارد و روند عادی تبادل اطلاعات, برقرار است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از وزارت صمت؛ آقای علی رهبری افزود: هفته گذشته در تبادل اطلاعات میان سامانه ثبت سفارش وزارت صمت و گمرک, اختلالاتی رخ داد که با همکاری طرفین مشکل در اواخر هفته گذشته برطرف شد.
وی اضافه کرد: ثبت سفارش مجوز اصلی واردات کالاهای مشخصی توسط یک بازرگان مشخص، به میزان مشخص و از یک گمرک ورودی مشخص است؛ در مجوز ثبت سفارش, ارزش کالا و سایر مشخصات که نشان دهنده ماهیت کالا است, ثبت می شود.
رهبری ادامه داد: سند ثبت سفارش، مبنای عملیات تخصیص و تامین ارز است و نظام ارزی کشور با محوریت بانک مرکزی از این سند برای مدیریت تقاضای ارز تجاری کشور استفاده می کند؛ همچنین مجوز ثبت سفارش، مبنای تشریفات گمرکی برای ورود کالا به کشور نیز محسوب میشود.
رهبری گفت: اختلال به وجود آمده در تبادل اطلاعات سامانه های وزارت صمت و گمرک که منجر به اختلال در تشریفات گمرکی و روند ترخیص کالا شده بود با همکاری دو دستگاه در اواخر هفته گذشته رفع شد.
وی افزود: طبق مذاکرات انجام شده با مسئولان گمرک, در طول دوره اختلال، گمرک با اختیارات قانونی خود برای ترخیص کالاهای سریع الفساد اقدام کرده و در این خصوص مشکلی وجود نداشته است.